مالکان نفتکش‌ها به دلیل نگرانی از این که محموله آتی آنها هدف تحریم‌های احتمالی غرب به تلافی حمله نظامی روسیه به اوکراین قرار بگیرد، تمایلی به عرضه کشتی‌های خود برای بارگیری نفت روسیه ندارند.

نفتکش

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، چندین کارگزار کشتی و مالک نفتکش به بلومبرگ گفتند از عرضه کشتی های خود برای بارگیری نفت روسیه اجتناب می کنند.

دو سوم از صادرات نفت روسیه دریابرد بوده و از بنادر واقع در دریای سیاه و دریای بالتیک انجام می گیرد.

پس از این که روسیه روز پنج شنبه حمله نظامی به اوکراین را آغاز کرد، آمریکا، اتحادیه اروپا و انگلیس وعده دادند دور دیگری از تحریمها را علیه مسکو تصویب کنند.

به گفته تحلیلگران، دور نخست تحریمها که دسترسی بعضی از بانکهای روسی به بازارهای بین المللی را قطع کرد و تحریمها علیه معاملات اوراق بدهی دولتی روسیه را گسترش بخشید، ضعیف بودند.

هیچ کدام از تحریمهایی که در دور نخست از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا یا انگلیس اعلام شدند، بانکهای روسی مشارکت کننده در تجارت نفت و گاز روسیه را هدف نگرفتند و این موضوع بازار را آرام کرد که غرب صادرات انرژی کشوری که ۱۰ درصد در عرضه جهانی نفت سهم دارد و حدود ۴۰ درصد از گاز طبیعی مورد نیاز اروپا را تامین می کند، هدف نخواهد گرفت.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا سه شنبه هفته جاری اظهار کرده بود تحریمهایی که در واکنش به دستور مسکو برای اعزام نیروهای نظامی به دو جمهوری خودخوانده در شرق اوکراین، وضع شدند و ممکن است در آینده نزدیک اعلام شوند، جریان نفت و گاز را هدف نگرفته و نخواهند گرفت. ما مایل هستیم بازار توجه داشته باشد که نیازی به افزایش قیمت در حال حاضر وجود ندارد.

با این حال تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در صبح پنج شنبه باعث شد رهبران جهان وعده تحریمهای قوی گسترده علیه روسیه بدهند. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اظهار کرد آمریکا و متحدان و شرکایش تحریمهای شدیدی را علیه روسیه اعمال خواهند کرد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپایی اعلام کرد تحریمهایی که آماده می شوند، تاثیر سنگینی خواهند داشت. اقتصاد روسیه با فشار شدیدی روبرو شده است و این فشار اکنون تشدید خواهد شد.

توقف خرید نفت دریابرد روسیه از سوی چین

واردکنندگان نفت در چین که بزرگترین خریدار نفت روسیه در جهان است، موقتا خرید جدید نفت دریابرد روسیه را متوقف کردند تا به ارزیابی پیامدهای احتمالی خرید نفت این کشور پس از حمله نظامی مسکو به اوکراین بپردازند.

پالایشگاههای چینی و معامله گرانی که به این منطقه نفت می فروشند به بلومبرگ اعلام کردند خریداران همیشگی نفت روسیه که از بنادر خاور دور بارگیری می شوند، اعلام کردند تا زمان شفافیت بیشتر درباره فاینانس و پرداخت پول محموله، در حاشیه بازار می مانند. از سوی دیگر هزینه های حمل محموله هایی که از دریای سیاه بارگیری می شوند، سه برابر شده است زیرا صاحبان نفتکشها به دلیل ریسکهای امنیتی از این منطقه دوری می کنند.

اگرچه صادرات انرژی روسیه از تحریمهای آمریکا در امان مانده است اما بعضی از بانکهای اروپایی مانند ING Groep NV و رابوبانک، محدودیتهایی برای فاینانس تجارت کالای مربوط به دو کشور را آغاز کرده اند. سایرین هم با محدود کردن صدور اعتبارنامه برای محموله هایی که مبدا آنها از روسیه است، آسیب پذیری ناشی از این فعالیتها را کاهش داده اند.

آمریکا و متحدان غربی این کشور هنوز دسترسی روسیه به سیستم بانکی جهانی سوئیفت را محدود نکرده اند که به معنای امکان ادامه معاملات به دلار و یورو است.

به گفته پالایشگاهها و معامله گران، خریداران چینی وقفه کوتاهی را در پیش گرفته اند و منتظر شفافیت بیشتر در روزهای آینده هستند. شرکتها نمی خواهند در وضعیتی گرفتار شوند که هیچ انتخابی ندارند و باید پول بیشتری برای حمل یک محموله دهند یا گرفتار مسائل پرداخت شوند.

به گفته معامله گران آسیایی، خریداران چینی اوایل ماه میلادی جاری فعالانه گریدهای نفتی روسیه مانند اسپو و سوکول را از بنادر خاوردور روسیه خریداری می کردند. همچنین محموله های نفت اورال را خریداری می کردند که در دریای سیاه بارگیری می شوند زیرا اختلاف قیمت آن پس از فاصله گرفتن خریداران غربی از نفت روسیه، کاهش پیدا کرده بود.

سیکل تجارت بعدی گریدهای نفتی اسپو و سوکول از اواسط مارس آغاز می شود در حالی که گرید نفتی اورال با تخفیف بی سابقه ای عرضه می شود. گروه ویتول ۱۰۰ هزار تن نفت اورال روسیه برای تحویل به روتردام را هفت دلار و ۲۵ سنت کمتر از قیمت نفت برنت که قیمت پایه معاملات فیزیکی در اروپاست، عرضه کرد. نفت اورال روز سه شنبه در مزایده ای شش دلار پایینتر از قیمت نفت برنت فروخته شده بود و شش دلار و ۳۰ سنت تخفیف داشت که طبق اطلاعات گردآوری شده توسط بلومبرگ، بزرگترین تخفیف در ۱۱ سال گذشته محسوب می‌شود.

معامله گران اظهار کردند که پیش از تشدید تنشها در هفته جاری، این تخفیف ربطی به تنشها بر سر اوکراین نداشت. قیمتهای نفت در وضعیت بکواردیشن قرار گرفته اند که تحت آن قیمت روز از قیمت آتی بالاتر است و این وضعیت برای خرید نفت روسیه مطلوب نیست. همچنین نفت روسیه سولفور بیشتری در مقایسه با گریدهای نفتی دیگری دارد که در اروپا محبوب هستند و پالایش آن گرانتر است زیرا قیمت بالای گاز طبیعی، هزینه هیدروژنی که پالایشگاهها استفاده می کنند را بالا برده است. روسیه همچنین برنامه هایی طراحی کرده تا نفت اورال بیشتری را از بنادر غربی خود صادر کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، واردات گرید نفتی اسپو به چین در ژانویه به رکورد ۸۱۸ هزار بشکه افزایش یافت اما طبق آمار شرکت کپلر، پیش بینی می شود ماه جاری به ۵۲۹ هزار بشکه کاهش پیدا کند. چین همچنین از طریق خط لوله زمینی متصل به میادین نفتی در داکینگ، نفت اسپوی روسیه را خریداری می کند.

کد خبر 659771

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 42
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 13
  • طبا IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    ابرقدرتی مثل چین هم منافع کشور و مردمش مهمترین سیاستش تلقی می شود و این در حالیست که دولتمردان ما کورکورانه مثل یک مستعمره، از روسیه متجاوزگر که صابونش در جداسازی شهرهای ایران نیز به تن کشورمان خورده، حمایت کرده اند !!!!! آخر عقل هم خوب چیزیه !!!!!
    • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
      24 41
      جدا شدن سرزمینهای ایران به روسیه نتیجه توطئه انگلیس بوده در اصل
    • آرمان IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
      31 18
      عقل هم خوب چیزیه ولی اول باید ۶ر کسی برای خودش طلب کنه . متاسفانه تیتر رو خوندی و اصلا خبر رو نخوندی و درکی از خبر پیدا نکردی . موضع ایران هم در این جنگ هنوز نمیدونی .ایران موضع بی طرفانه ای گرفته و طرفین رو دعوت به خویشتن داریدکرده و گفته با گفتگو مشکلات رو حل کنند و در عین حال از امریکا و غرب جهت ایجاد این مشکل و توسعه طلبی ناتو به شرق هم انتقاد کرده. چین هم تقریبا چنین موضعی گرفته
    • IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
      28 37
      ناتو دشمن است؛ هرکسی با ناتو بجنگد به نفع ما می باشد.
    • طبا IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
      20 43
      طبا خان /تو هنوز روسیه تزاری100سال پیش زمان قجرها رو با اتحادجماهیرشوروی50سال پیش را با روسیه الان چطور از هم تشخیص نمیدی. همونطورکه ما وجود نحس امریکارو لب مرزهایمان برنمیتابیم روسیه هم ناتو رو لب مرزهایش نمیپذیره. البته دیدی چه جور امریکا پشت اکراین رو خالی کرد. این درس عبرتی باشه برا غربگراها
    • علی IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
      20 18
      چین ازروسیه علنا حمایت کرده وضمنا این دروغ پردازیهای رسانه های غربی برای تحت تاثیرقراردادن با زارا است چین متحد راهبردی روسیه هست ودراتحادیه شانگهای واحد پول دلاررراحذف کرده اند روسیه وچین خودشان رابرای این تحریم‌ها ازقبل آماده کرده بودن چین هم بزودی یه تایوان حمله میکنه وآمریکا راسرحای خودش می‌نشونه آمریکا واروپا دنیاراجنگل کرده آن با حمله به افغانستان. وعراق ولبنان ویمن وسوریه ولبنان و.... وکشتار مردم بیگناه
    • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
      44 3
      فرصت بسیار مناسبی برای ایران است که جای روسیه را در بازار انرژی جهان پر کنند همانطور که روسیه از تحریم ایران نهایت استفاده را کرده و جای خالی نفت ایران را پرکرد الان وقت انتقام از روس ها ست.
    • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
      10 18
      مملکت ما تا دوستانش مثل شما داره احتیاج به دشمن نداره . چرا از هر چیزی برای ضعف وارد کردن به مملکتمون استفاده میکنید ؛ساید اصلا ایرانی نیستی
    • IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
      12 18
      واکنش چین و ایران نسبت به حادثه اوکراین مشابه بود. چین هم اتفاقات اوکراین رو تجاوز روسیه تلقی نکرد و به روسیه حق داد که نگران مرزهایش باشه. نکته دیگری که خیلی جالبه اینه که همزمان با قراردادهای ترکمنچای و گلستان در دوران حکومت قاجار (حکومت محبوب اصلاح‌طلبان) قراردادهای دیگری هم بوده که ترکمنستان و مناطق شرقی رو از ایران جدا کردند اما چون پای انگلیس وسط بوده اسمی ازشون برده نمیشه!!! جالبه که انگلیس همچنان دشمنی با ایران رو حفظ کرده و روسیه تزاری تا حالا صد بار کفن پوسونده و حکومتش چندبار عوض شده اما سوزن بعضی‌ها همچنان روی روسیه گیر کرده!!!
    • Mohammad IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
      31 7
      تا وقتی مسئولین ایرانی نفت مجانی و نصف بها در اختیار چین می‌گذارند که پول آن نصف بها را هم پرداخت نمی‌کند، چین نگرانی نخواهد داشت، مقداری جنس بنجل و بی‌کیفیت و حمایت ظاهری از مسئولین تمام بهایی است که چین بابت تاراج منابع ملت ایران می‌پردازد. البته مرغوبترین معادن سنگ‌های تزئینی ایران هم توسط مسئولین خائن به ایران و ملت آن به کمونیست‌های چینی واگذار کرده‌اند،
    • علی IR ۰۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      1 2
      عزیز من تو همون قرادادهای ترکمنچای و گلستان هم دقت کنی پای انگلیس وسط از شروع بحران جنگ تا پایانش و بسته شدن قراردادها بماند که در بقیه قراردادها که قسمت های دیگری از ایران از جنوب و شرق و غرب کشورمان همش پای انگلیس وسط بوده و تضمین انگلیس که آخرش هم برای ایران هیچ بوده مدافع جنگ نیستم اما هر کشوری حق دارد اگر منافع کشور و ملتش را در خطر دید اقدام کند مثلا اگر فردا روزی یکی از کشورهای همسایه خودمان کاری کند که اقدام علیه امنیت ملی کشورمان باشد اول با گفتگو و .... اگر جواب نداد مسلما باید اقدام نظامی کرد.
  • حبیب IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    بی شرف تر از چین خودشه . سوسک خورهای وحشی . مسبب کرونا همین کشور عقب مونده وحشیه . تا دیروز میگفتند چین مقابل آمریکا قذ علم کرده ولی بی عرضه تر از این به اصطلاح ابرقدرت ندیدیم .
    • دلگشا IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
      9 1
      عقل رو ول کن تحجر رو بچسب
    • IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
      9 32
      مستندی که شبکه3پخش کرداز ازمایشگاههای امریکا در گرجستان وکشورهای کوچک شرق اسیا وسرمایه گذاری بیل گیتس در وزارت بهداشت امریکا درامور واکسن سازی و دارو وچندبرابرشدن ثروتش از پاندومی کرونا همه اتهامات به سمت امریکا وساخت ویروس کرونا اشاره شده.گرچه اقای فائوچی این ویروس را در8سال گذشته پیش بینی کرده بود.
    • IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
      19 1
      حبیب جون آرومتر داداچ. همه کشورهای دنیا بر اساس منافع ملیشون اقدام میکنن
  • بهروز IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    24 1
    الان یک فرصت بینظیر برای ایران است که بدون معطلی برنامه ای برای وارد شدن به بازار گاز اروپا تدوین و سیاست های موازی با آن موضوع را پیش بگیرد
  • علی IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    4 8
    آقای شولتز بهتره شما اظهار نظر نکنید. تاریخ مصرف نازیسم تمام شد. شما همون بهتره که ببینید انگلو ساکسونها چه می‌گویند.
  • امیر اشکانی IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    9 2
    این حرف یک دروغ بزرگه همین الان نفت بشکه ای صددلاره حالا فکر کنید نفت روسیه هم نباشد چین باید احمق باشد نفت رو بشکه ای دویست دلار بخره در عالم سیاست از پوتین زرنگ تر نداریم یه زمانی حمله کرد که دست دنیا زیر......
  • علی IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    10 23
    تنها سلاحی که به اصطلاح ابرقدرت غرب برای ملتهای آزادیخواه در نظر گرفته تحریم است واگر جز این می توانستندحتما کاری دیگر می کردند جالب اینجاست که خرده کشورهای اروپایی و آسیایی نیز از آنها بی چون و چرا اطاعت کرده و از تحریمها حمایت می کنند تا نظر این ابر قدقد جلب بشه بنظرم باید این سلاح تحریم رو وادار به شکست کنند کشورهایی که مورد تحریم قرار گرفتهاند و بخصوص بلوک شرق و کشورهای عدم تعهد کهاگر نفت و گاز را بر روی غرب ببندند خواهیم دید که دست گدایی بطرفشان دراز می کنند.
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    30 4
    نباید دولتمردان مابگذارند جنگی برای ایران رخ دهد همه حامیان ایران خودشون راکنار میکشند از جمله چین وروسیه
  • محمد رضا IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    34 8
    مرگ بر کمونیست های بی شرف
  • IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    11 3
    حالا نفت ایران را بخرند؟نمیشه
  • مردم IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    22 12
    ببین قدرت امریکا ببینید انوقت که گفت تحریم چین باشی هرجایی که میخواهی باشی جرات خرید ندارند دیگه زمان جنگ وخونریزی گذشته وکشور گشایی
  • ناشناس IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    32 15
    معلوم شد ابر قدرت واقعی آمریکاست.آمریکا روسیه تحریم میکنه و چین از ترس تحریم عقب نشینی میکنه ببینید ایران به چی دل بسته
  • خسرو تورک قشقایی IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    20 11
    من خسرو تورک قشقایی از هفتکل فرزند اغوزخان بزرگ از همین جا اعلام میدارم لعنت بر پوتین و چین سوسک خوار.ما باید سرزمین های شمالی خود را از روسیه پس بگیریم و تورک های ایغور را از حکومت کافر چین نجات بدهیم
    • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
      4 3
      😃😄😄
  • فرهاد IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    11 1
    جنگ روسیه و اوکراین خیلی واقیتها را برای سران کشورها و ملتهاشون و در کل جهان و تاریخ مشخص خواهد کرد و مطمئنا مقدمه ای خواهد بود به سوی صلح و همزیستی و تکیه بر توانایی های مستقل هر کشور برای خودش
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    23 10
    خدا یا یعنی میشه تا روزی که بمیرم چند تکه شدن روسیه رو ببینم
    • IR ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      3 6
      پوتین چندین سال پیش به آلبرایت گفته بود همه سرزمینهای شوروی سابق رو دور هم جمع میکنم. بعدتو دنبال چندتیکه شدن روسیه هستی!! . آخه کی میخواهید دست از غربگرایی بردارید. اینهمه درس عبرت
  • حافظ IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    19 2
    چرا ایران سیاست انفعالی پیش گرفته نه شرقی نه غربی کجا رفتار مستعمراتی مسولان ما کجا، دشمنی با غرب فقط به نفع روسیه تمام شده وفروش نفت و گاز ایران به امان خدا
  • محمدی IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    6 23
    آمریکا حرف مفت میزند اروپا از روسیه میترسد ازتحریم که آسیبی به روسیه وارد شود تمام اروپا ناامن وگفتار جنگ میشود روسیه خرس قرمز است تحریم برای کشور های غیر قدرت جهانی است برای ایران نتیجه درست نداده روسیه که خیلی قدرتمند است
  • سعید IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    11 0
    قابل توجه خوش خیالان وطنی که مثل جنگهای جهانی، ایران را در طرف بازنده ثبت نام کرده اند!
  • ناشناس IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    12 3
    حالا که روسیه توسط آمریکا و اروپا تحریم شده .چین و کشورهای دیگه نفت و گازشون از ایران وارد کنن .الان موقعیت خوبی واسه ایرانه .قیمت نفت هم که شده بشکه ای ۱۳۰دلار
  • ایران IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    10 4
    چین که از آب گل آلود ماهی میگیره .اما بعضی ها میگفتن دیگه قرن قرن گفتمان است .اما گفتمانی که پشتش باید قدرت بود تابه گوش گفتمان باشند وگرنه با خلع سلاح جز تجاوز .وسرکوب شدن وتحت تسلط قرار گرفتن چیزی نصیبمان نمیشود.اوکراین پنجمین قدرت دینا بودتا سال 2003بود که با توافق نامه و اعتماد به انگلیس و آمریکا خلع سلاح شد.لیبی هم با آمریکا توافق کرد سرش زیر آب کردن .ایرانی هوشیار با .از دست گرگ های لباس میش به تن وطن فروش.قوی باش سروری کن.تاج باش.
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    19 0
    باسلام تابه حال روسیه از تحریم ایران استفاده می‌کرد ونفت وگاز خودش را میفروخت هم اکنون نوبت ایران است که باسیاست بین المللی صحیح از تحریم روسیه استفاده کند ونفت و گاز خودش رابفروشد واز این وضعیت پیشامده درست استفاده بکند
  • مسعود IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    14 5
    با سلام به نظر بنده اگر یک اتحادیه ای مثل اتحادیه اروپا در آسیا شکل بگیره تحریم ها هیچ اثری بر کشور های آسیایی نخواهند داشت در قاره آسیا هرچیزی پیدا می شود قدرت اقتصادی چین، قدرت انسانی هند،قدرت تکنولوژی ژاپن و کره،قدرت نظامی هم روسیه البته روسیه اروپایی هست ولی چون با ناتو مشکل داره به این اتحادیه ملحق بشه و هر کشوری هم که از تحریم های آمریکا حمایت کرد مورد حمله نظامی قرار بگیره اون وقت دیگه تحریم های آمریکا تقریبا هیچ خواهد شد
  • رضا IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    2 0
    بعضی ها از هیچ چیز خبر ندارند نظرات کارشناسی می دن چقدر کارشناس امور بین الملل و یک هو مسایل روسیه و شرق اروپا پیدا کردیم؟
  • IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    1 0
    شمارش جوجه ها اخر پاییز.
  • IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    1 0
    الان بهترین فرصت برای ارتباط با دنیاست نه بنبست و دیوار کشی اینترنت و..... باید در این مقطع با گفت و گوی مستقیم با آمریکا ،مشکلات رو حل کنیم و روسها رو کنار بگذاریم تا بتونیم تامین بخش بزرگی از گاز اروپا رو در دست بگیریم.....با اینکار کشورهای اروپایی تمایل بیشتری به همکاری اقتصادی با ایران پیدا میکنند و صددرصد اوضاع مردممونم بهتر میشه....
  • GB ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    3 1
    بهترین فرصت برای ایران است تا با وعده تامین گاز اروپا برجام را به نتیجه برساند برای اقتصاد کشورمان اروپا خیلی بهتر از روسیه و چین است در مورد کشاورزی یک نمونه واقعا فکر کنیم کمباین درو گندم اروپا در چین مونتاژ میشود و ما با قیمت خیلی بالاتر از چین با کیفیت خیلی بد از چین وارد می کنیم در صورتی که میتوان این دستگاه را مستقیم از المان ارزان تر و خیلی بهتر وارد کنیم و نمونه های بسیاری هست اگه مسئولین واقعا فکر مردم هستند
  • مهدی IR ۰۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    1 2
    روسیه که که با تحریم زمین نمیخوره فوقش یک سال تحریم شه بعدش اروپا به دست و پاش میوفته اگه روسیه از بازار نفت کنار بره نفت میشه بشکه ای ۲۰۰ دلار اونوقت خر بیار و باقالی بار کن پوتین خودش خوب فهمید دسته اروپا زیر سنگشه ایرانی که شماها جدیش نم‌یگریر ۳۰ ساله با تحریم سر کرده مطمئن باشید واسه روسیه اتفاقی نمیوفت من موندم این وسط چه دخلی به ما داره
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    1 2
    این امریکا اروپا بودکه روسیه رو تحریک کردند