همشهری آنلاین: مصرف آسپیرین خطر حمله قلبی و سکته مغزی را برای افراد دچار دیابت یا بیماری شریانی محیطی کاهش نمی‌دهد.

 به گزارش هلث‌دی‌نیوز دکتر جیل بلچ، استاد پزشکی عروق در دانشگاه داندی در اسکاتلند، سرپرست یک بررسی جدید در این باره می‌گوید: "آسپیرین آشکارا در پیشگیری ثانوی موثر است، و خطر حمله قلبی و سکته مغزی مجدد را در افرادی که قبلا دچار این عوارض شده‌اند،‌کاهش می‌دهند."

 گزارش بلچ در نسخه آنلاین نشریه پزشکی بریتانیا (BMJ) منتشر شده است.

 این بررسی که 1276 نفر را در برگرفته بود که پیش از آن دچار حمله قلبی یا سکته مغزی نشده بودند، اما در معرض خطر بالای این عوارض بودند، چرا که دیابت یا بیماری عروق محیطی (انسداد شریان‌های پا) داشتند، نشان دادند: "ما دریافتیم که این افراد از مصرف روزانه آسپیرین سود نمی‌برند."

این بررسی نشان داد که آسپیرین در پیشگیری اولیه حمله قلبی و سکته مغزی در این افراد موثر نیست.

بلچ افزود: "شمار حملات قلبی و سکته‌های مغزی در میان افرادی که آسپیرین و افرادی که دارونما می‌خوردند، پس از هشت سال دقیقا مشابه هم بود.

 به گفته دکتر بلچ همین نتیجه‌گیری در مورد تجویز آنتی‌اکسیدان‌ها برای پیشگیری از حمله قلبی و سکته مغزی مصداق داشت، که جایی تعجب هم ندارد همه بررسی‌های بر روی آنتی‌اکسیدان‌ها در طول 10 سال گذشته منفی بوده‌اند.

 در حال حاضر انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که افرادی که پیش از این دچار حمله قلبی یا سکته مغزی نشده‌اند، اما به علت عوارضی مانند دیابت در معرض خطر بالای مشکلات قلبی- عروقی هستند، روزانه آسپیرین مصرف کنند.

دکتر ویلیام آر هیات، استاد پزشکی در دانشگاه کلرادو در مقاله‌ای در همین شماره نشریه پزشکی بریتانیا در این باره می‌گوید: "این توصیه‌ها احتمالا باید تغییر کند. این گزارش جدید در مورد بی‌تاثیر بودن آسپیرین در پیشگیری اولیه از حمله قلبی و سکته مغزی با نتایج شش بررسی دیگر در این مورد، مطابقت دارد."