شعرطنز، به ویژه اگر درباره گرانی باشد، انگارتاریخ مصرف ندارد و در همه ادوار در وصف بازار اقتصاد ایران کاربرد دارد.در این مطلب شعر طنزی از شاعر نام آشنای کشور درباره گرانی مربوط به دهه هفتاد آورده‌ایم که خواندنی است.

همشهری آنلاین – سمیراباباجانپور: آخرین هفته‌های مانده به سال نو پرهیاهوترین روزهای پایتخت را به تصویر می‌کشد. روزهایی که خرید کردن حرف اول را می زند. این روزهای پرجنب و جوش شهروندان و قیمت کالا ها همیشه دستمایه مناسبی برای شاعران طنزپرداز بوده است. مرحوم «محمد حاجی حسینی» طنز ‍پرداز به نام  کشورمان در شعر معروف « گرانی » به خوبی حال و احوال این روزهای خریداران را وصف کرده است. این شعر در مجله گل‌آقا  در دهه هفتاد چاپ شده بود.


گرانی

خواب دیدم ،‌ نرخ‌ها درسطح کشور کم شده
مژده ارزان شدن بر زخم ما مرحم شده
بس که ارزان گشته نرخ خوار و بار و جنس‌ها
چهره مصرف کننده، مثل گل خُرم شده
محتکر در بیخ زندان می‌خورد آب خنک
کار و بار روبه راهش درهم و برهم شده
در تله افتاده آن نالوطی فرصت طلب
رفته زندان و حسابی غرق در ماتم شده
این خیابان‌های پر دودو و کثیف شهر ما
از تمیزی چون نقاط جالب عالم شده
می‌دهد مستضعفین را بانک مسکن وام‌ها
بانک مسکن واقعا حاتم‌تر از حاتم شده
خواب خود تعریف کردم،‌چون به یاری نکته سنج
گفت مخلص مطمئن هستم که عقلت کم شده
 

از راست :محمد حاجی حسینی در کنار پرویز شاهپور

مرد شوخ طبع شهر

مرحوم «محمد حاجی حسینی» متولد ۱۳۰۸ در محله کن بود. او کار طنز را در دوران کودکی با دایی خود، حسین مجرد که خود از طنزپردازان مشهور بعد از مشروطه بود آغاز کرد. فعالیت جدی محمد حاجی حسینی به عنوان طنزپرداز با دورسوم انتشار مجله توفیق آغاز شد و بعد ازتعطیلی مجله توفیق همکاری مستمری با مجلاتی، چون حاجی بابا و نامه آهنگرداشت. با ظهور مجله گل آقا محمد حاجی حسینی به دلیل ارتباط نزدیکی که با کیومرث صابری داشت، در این مجله مشغول به فعالیت شد. اما آنچه محمدحاجی حسینی را به طنزپردازی شناخته شده تبدیل کرد، همکاری با تیم محبوب برنامه رادیویی صبح جمعه با شما بود که این همکاری ۳۵ سال و تا پیش از بیماری‌اش ادامه داشت.

کتاب «بهارستان طنز» که توسط دفتر پژوهش‌های رادیو منتشر شده از شناخته شده‌ترین آثاراوست. این کتاب گزیده ۶۱ سال کار ادبی ۱۳۸۵-۱۳۲۴ محمد حاجی حسینی در حوزه طنزاست. همچنین از محمد حاجی حسینی در زمینه شعر کودک دو جلد کتاب به نام‌های «کیستان و چیستان» و «کیست آن» منتشر شده است. اوشهریور ۱۳۹۸ دارفانی را وداع گفت.