«فریبا کوثری» جزو هنرمندانی است که سال‌ها بی‌سر و صدا و بدون پوشش خبری رسانه‌ها در کارهای عام‌المنفعه مشارکت کرده است. عمده فعالیت این هنرمند نجات معتادان و زندانیان جرائم غیرعمد ازبند اعتیاد و زندان است.

همشهری آنلاین - پریسا نوری: بازیگر سریال مختارنامه که بهعنوان «سفیر زندگی» با ستاد مبارزه با موادمخدر همکاری میکند بخشی از زندگیاش را وقف کمک به افرادی کرده که زندگی و جوانیشان در آتش اعتیاد سوخته و خاکسترنشین شدهاند.

برخلاف روال معمول که با ارشاد و نصیحت و پیشنهاد کمک به معتادان از آنها برای ترک اعتیاد و بازگشت به زندگی دعوت میشود که کمتر نتیجهبخش است، کوثری با هنرمندی به شیوهای متفاوت دست یاری به آنهایی که به آخر خط رسیدهاند دراز میکند.

او با کمک بانیان و نیکوکاران خیریه «فرشتگان آسمانی» با سر زدن به گرمخانهها و حضور شبانه در خرابهها و بیغولههای حاشیه شهر، معتادان کارتنخواب را سوار بر لیموزین به آرایشگاه میبرد و در نهایت احترام با حفظ عزت نفس سر و ظاهرشان را آراسته و از آنها پذیرایی میکند تا تکهای از لذتهای فراموش شده زندگی بدون دود را به آنها بچشاند.

این شگرد کوثری و دستاندرکاران خیریه یعنی یادآوری طعم خوش زندگی، القای حس ارزشمند بودن و تقویت عزت نفس معتادان که در چم و خم زندگی تاریکشان در گوشه خرابهها گم شده است در اغلب موارد نتیجهبخش بوده و منجر به ترک اعتیاد و بازگشت به زندگی این افراد میشود. مأموریت کوثری و بانیان خیریه فرشتگان آسمانی تا رساندن معتادان به کمپ ترک اعتیاد تمام نمیشود؛ آنها از یک طرف پیگیر مراحل ترک اعتیاد معتادان هستند و از طرف دیگر تلاش میکنند با پیدا کردن خانواده معتادان، ایجاد شغل مناسب و... شرایط بازگشت این افراد به زندگی سالم را فراهم کند. بخش دیگر فعالیت خیرخواهانه این هنرمند کمک به زندانیان جرائم غیرعمد است.

کوثری با همکاری ستاد دیه استان تهران افرادی که سالهاست به دلیل جرائم غیرعمد و سهوی مانند حوادث کار و تصادف در زندان به سر میبرند را شناسایی میکند و با برپایی گلریزان در صفحه مجازیاش از مردم دعوت میکند به یاری آنها بشتابند.

نام: فریبا کوثری

تولد: ۱۳۴۵

 

بازیگر تئاتر، سینما، تلویزیون و فعال اجتماعی