در طول تاریخ، ایرانیان همواره به دیانت و میهماننوازی شهرت داشته‌اند. این آوازه نیک سبب شده تعدادی از سلاله و نوادگان ائمه (ع) این دیار را برای سکونت انتخاب کنند یا برای در امان ماندن از تهدید دشمنان به ایران پناه آورند.

همشهری آنلاین - رابعه تیموری:طهران هم که در گذشته جزئی از ملک پهناور ری بوده و در میان بلاد اسلامی اهمیت ویژه‌ای داشته از این اقبال بلند بی‌نصیب نمانده که مسکن و میزبان تعداد زیادی از این بزرگواران باشد.

بسیاری از امامزادگانی که بخشی از عمرشان را در طهران گذراندند، در همین دیار هم از دنیا رفتند و امروز بقاع و آرامگاه‌های آنها که هر یک تاریخ و سرگذشتی را از سر گذرانده‌اند، دارای ارزش‌های تاریخی، معماری و مذهبی ویژه‌ای هستند که سیری در آنها نکات جذاب و قابل توجهی از تاریخ اسلام، پیشینه ایران و هویت هنر معماری کشور را روشن می‌کند.

بیش از ۳۰۰ امامزاده در استان تهران وجود دارد که٧٠بقعه از این مجموعه به دلیل دارابودن شجره نامه مشخص، شاخص و مطرح هستند. بیشترین تعداد امامزاده‌های شهر تهران در منطقه ۵ تهران واقع شده و منطقه ۵ دارای ١٣ امامزاده، منطقه ١ دارای ٩ امامزاده، مناطق ١٢ و ٢٠ نیز هر یک دارای ١٠ امامزاده هستند.

در ۱۲ منطقه شهر تهران هم امامزاده‌ای وجود ندارد. اگر در ایام نوروز تصمیم گرفتید به زیارت این میهمانان با اصل و نسب تهران بروید، فراموش نکنید که مسیر دسترسی برخی از امامزادگان مانند امامزاده اسماعیل (ع) و امامزاده صالح (ع) آسان و مناسب است و تعدادی از امامزاده‌ها مانند امامزاده داوود (ع) در مناطق صعب العبور واقع شده‌اند که دسترسی به آن‌ها با دشواری‌هایی همراه است، اما جاذبه های تاریخی و معنوی این امامزاده ها حتما دشواری های سفر را شیرین می کند.