همشهری آنلاین: بنا به خواست سازمان ملل تجارت تسلیحاتی و تجهیزات نظامی در آینده بهتر کنترل خواهد شد.

مجمع عمومی سازمان ملل روز پنجشنبه با اکثریت قاطع قطعنامه‌ای را متناسب با این خواسته به تصویب رساند.
خبرگزاری اتریش از نیویورک گزارش داد، 139 کشور در حمایت از این تصمیم به این طرح رای دادند که 15 دارنده جایزه صلح نوبل در نامه‌ای سرگشاده اجرایی شدن آن را خواستار شده بودند. فقط آمریکا به این متن رای مخالف داد و 24 کشور دیگر (از جمله روسیه، چین، پاکستان و هند) به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

معاهده جهانی تجارت تسلیحات

متن دقیق قانون جهانی برای نظارت بر تجارت تسلیحات احتمالا از اوایل سال آینده میلادی و زمانی که بان کی مون دبیرکلی سازمان ملل را در دست می‌گیرد، تنظیم خواهد شد.
کیت گلیمور، نماینده دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل در نیویورک اعلام کرد: حمایت گسترده سازمان ملل از تکمیل معاهده‌ای جهانی در زمینه تجارت جهانی فرصتی تاریخی برای دولت‌هاست تا از تحویل تسلیحات به گونه‌ای غیرمسوولانه و غیراخلاقی جلوگیری کنند.
این سازمان حقوق بشری روز سه‌شنبه گذشته به همراه 15 برنده جایزه صلح نوبل در نامه‌ای سرگشاده برای سازمان ملل از این نهاد بین‌المللی درخواست کرد تا راه را برای ایجاد چنین معاهده‌ای باز کند.
با این قانون مفرهای تجارت تسلیحات بسته خواهد شد. این مفرها از نظر عفو بین‌الملل باعث قتل‌های سیستماتیک، شکنجه و اعمال زور بر هزاران تن خواهد شد.
بر اساس گزارش سازمان غیردولتی عفو بین‌المللی و اوکسفام 82 درصد از صادرات تسلیحات در سراسر جهان در دست آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه و آلمان است.