دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۵ - ۱۸:۴۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: جرج‌ دبلیو بوش‌ رئیس‌ جمهور آمریکا و مشاوران‌ امنیتی‌ بلند پایه‌ وی‌ برای‌ شرکت‌ در نشست‌ سران‌ ناتو که‌ بیست‌ و هشتم‌ و بیست‌ و نهم‌ نوامبر در ریگا پایتخت‌ لیتوانی‌ برگزار می‌شود، رهسپار این‌ کشور خواهند شد.

به‌ گزارش‌ خبرگزاری‌ آلمان‌ از برلین‌، نشست‌ سران‌ ناتو در ریگا تقریبا چهارسال‌ پس‌ از آن برگزار می‌شود که‌ دونالد رامسفلد وزیر دفاع‌ سابق‌ آمریکا همزمان‌ با آمادگی‌ واشنگتن‌ برای‌ تهاجم‌ به‌ عراق‌، اروپا را به‌ دو بخش‌ جدید و قدیم‌ تقسیم‌ کرد در آن زمان‌ آمریکا در جلب‌ حمایت‌ کشورهای‌ دوست‌ موفق‌ شد از حمایت‌کشورهای‌ کمونیست‌ سابق‌ برخوردار شود.

پروفسور مایکل‌ کاکس‌ مدیر مرکز مطالعات‌ جنگ‌ سرد مدرسه‌ اقتصاد لندن‌ در این‌خصوص‌ می‌گوید: حمایت‌ کشورهای‌ کمونیست‌ سابق‌ از آمریکا در واقع‌ به‌ زمان‌ جنگ‌سرد بر می‌گردد زمانی‌ که‌ حس‌ قوی‌ از همدردی‌ در بین‌ این‌ کشورها وجود داشت‌.

وی‌ افزود در سالهای‌ اخیر همزمان‌ با فرو رفتن‌ عراق‌ در هرج‌ و مرج‌ و تغییر دولتها در بسیاری‌ از کشورهای‌ منطقه‌ شرق‌ و مرکز اروپا که‌ اکنون ‌اشتیاق‌ کمتری‌ برای‌ نزدیک‌ شدن‌ به‌ مواضع‌ آمریکا نشان‌ می‌دهند، دیدگاه‌ بدبینانه‌‌تری‌ در دنباله‌‌روی‌ از مواضع‌ واشنگتن‌ در بخشهایی‌ از منطقه‌ شرق‌ و مرکز اروپا مشاهده‌ می‌شود.

سرگئی‌ استانیشوف‌ نخست‌ وزیر بلغارستان‌ در مصاحبه‌ با خبرگزاری‌ آلمان‌ گفت: ‌بلغارستان‌ روابط بسیار خوب‌ و نزدیکی‌ با آمریکا دارد.

استانیشوف‌ که‌ کشورش‌ یکی‌ از اعضای‌ ناتو است‌ و قرار است‌ سال‌ آینده‌ نیز به ‌اتحادیه‌ اروپا بپیوندد در ادامه‌ گفت‌ مشارکت‌ بسیار خوب‌ و نزدیک‌ آمریکا و بلغارستان‌ به‌ویژه‌ در زمینه‌‌های‌ سیاسی‌ و نظامی‌است‌ اما اولویت‌ نخست‌ ما این‌است‌ که‌ یکی‌ از اعضای‌ خوب‌ اتحادیه‌ اروپا شویم‌ که‌ این‌ به‌ معنای‌ مشارکت‌ در تبیین‌ سیاستهای‌ اروپایی‌ است.

برخی‌ از کشورهای‌ شرق‌ اروپا اقداماتی‌ را برای‌ عقب‌ نشینی‌ نیروهای‌ خود از عراق‌ آغاز کرده‌‌اند. این‌ نیروها برای‌ حمایت‌ از تلاشهای‌ بوش‌ در جنگ‌عراق‌ به‌ این‌ کشور بحران‌ زده‌ اعزام‌ شده‌ بودند.

کد خبر 8907

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز