دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در مصاحبه‌ای گفت روسیه تنها سلاح‌های هسته‌ای را در هنگامی به کار خواهد برد که اصل موجودیتش در معرض تهدید باشد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از الجزیره پسکوف این موضع را روز سه‌شنبه در پاسخ به کریستین امانپور، مصاحبه‌گر سی‌ان‌ان بیان کرد که از او پرسیده بود آیا «مطمئن است یا متقاعد شده است» که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از گزینه هسته‌ای در زمینه بحران اوکراین استفاده نخواهد کرد.

پسکوف گفت: «ما برداشتی به نام امنیت ملی داریم و این موضوع علنی است. شما می‌توانید همه دلایل برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را بخوانید.»

«اگر تهدیدی وجودی برای کشور ما رخ دهد، بر اساس این برداشت ما می‌توان از سلاح‌های هسته‌ای استفاده کرد.»

پوتین ماه پیش دستور داد نیروهای هسته‌ای روسیه در وضعیت آماده‌باش قرار گیرند.

بر اساس این دستور، وزارت دفاع روسیه در ۲۸ فوریه اعلام کرد که نیروهای موشکی هسته‌ای و ناوگان شمالی و اقیانوس آرام روسیه در وضعیت آماده‌باش جنگی تشدیدشده قرار گرفته‌اند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل هفته پیش گفت: «چشم‌انداز درگیری هسته‌ای که زمانی تصورناپذیر بود، اکنون دوباره به قلمروی امکان بازگشته است.»

پسکوف همچنین به سی‌ان‌ان گفت که جنگ روسیه در اوکراین «دقیقا مطابق با برنامه‌ها پیش‌ می‌رود اهداف آن از هم اکنون محقق شده‌اند.

این اظهارات پس از آن صورت می‌گیرد که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفت تاکتیک‌های مسکو دارد به طور فزاینده‌ای «وحشیانه» می‌شود و پوتین استفاده از سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیکی را در اوکراین مد نظر قرار داده است.