هشمهری آنلاین: شهردار تهران گفت: در سفر به ژاپن و استرالیا اطلاعات و تجربیات بسیار مطلوبی کسب شد

 و در برخی از شهرها از جمله توکیو نکاتی را دیدیم که نگاه ما را کاملا به شهر عوض کرد.

به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف سه‌شنبه (7 آبان) در پایان جلسه یکصد و سی و نهمین جلسه شورای شهر تهران که برای امضای توافقنامه بین شهرداری تهران و وزارت نیرو در این جلسه حاضر شده بود، در جمع خبرنگاران گفت: دغدغه‌های مردم در سطح شهر تهران بسیار زیاد است که مجموعه دولت و شهرداری باید با همکاری یکدیگر برای حل آن‌ها، پاسخگو و هماهنگ باشند و این تفاهمنامه‌ها کمک می‌کند تا در مواردی که مشکل اعتبار نداریم و بیشتر مشکلات به نحوه هماهنگی و تعاملات بین دستگاهی مربوط می‌شود، با تاخیر و بی‌نظمی و توقف پروژه‌ها مواجه نشویم.

وی گفت: این تفاهم‌نامه کمک می‌کند تا مشکلات مربوط به سیلاب‌ها در شهر تهران و موارد مرتبط با هفت رود دره شهر تهران مورد بررسی قرار گیرد و تعیین و تکلیف قطعی در مورد آن‌ها صورت گیرد.

قالیباف با تاکید بر این که بسیاری از روددره‌های تهران رها هستند و افراد اقدام به تصرف اطراف آن‌ها می‌کنند که این امر مشکلاتی را برای شهر ایجاد کرده ‌است، گفت: به نظر می‌رسد چنانچه تصمیم قاطعی برای ایجاد بدنه‌سازی و زیباسازی اطراف این رود دره‌ها داشته باشیم و حریم‌های آن‌ها را مشخص کنیم، استفاده مردم از این فضا بیشتر می‌شود و امکان تخلفات این چنینی کم خواهد شد.

به گزارش ایسنا، وی در پاسخ به سوالی در رابطه با تاخیر در بهره‌برداری پروژه بهسازی اتوبان بابایی که مدت‌هاست باعث مشکلاتی در منطقه چهار شده است، تصریح کرد: این پروژه نیز تاخیر ندارد، اما در بخش انتهایی با مشکل دفن لوله گاز مواجه هستیم، به عبارتی لوله گاز باید ابتدا در زمین دفن شود و بعد ادامه کار را توسط شهرداری داشته باشیم.

شهردار تهران بیان کرد: مسیر منتهی به دانشگاه امام حسین (ع) در این اتوبان حتما تا قبل از زمستان پایان می‌یابد، اما مابقی کار به اتمام عملیات شرکت گاز در آنجا بستگی دارد و بدین ترتیب زمان زیادی از اتمام پروژه باقی نمی‌ماند.

وی تاکید کرد: در عین حال ادامه پروژه سه‌راه آزمایش تا پل تقاطع بابایی نیز تا قبل از زمستان امسال پایان می‌یابد.

قالیباف همچنین به بازدیدی که از کشور ژاپن داشت، اشاره کرد و توضیح داد: خطاب به افرادی که می‌گفتند ساخت اتوبان دوطبقه امکان‌پذیر نیست می‌گویم که ساخت این اتوبان‌ها در بسیاری از کشورها به صورت موفقی انجام شده و در توکیو نیز نمونه‌های موفقی از این اتوبان‌ها را شاهد بودیم.

وی عنوان کرد: نمی‌خواهم بگویم که باید شهر را به سمت اتوبان چهارطبقه و یا دوطبقه پیش ببریم، اما در بسیاری از قسمت‌های شهر توکیو نیز ما شاهد اتوبان‌های چهار طبقه هم بودیم و حتی مسیرهای رفت و برگشت هم دوطبقه شده بودند، چرا که در آنجا مشکلات ترافیکی نیز همانند تهران زیاد است.

شهردار تهران در پاسخ به این سوال که آیا دو طبقه کردن اتوبان‌ها کمکی به وضعیت ترافیک می‌کند یا نه؟ افزود: خواهش می‌کنم سوال تک بعدی نپرسید، طبیعتا هرگونه احداث اتوبان می‌تواند به کاهش ترافیک کمک کند و باید سایر عوامل نیز در این مسیر به کمک این مشکل بیایند.

وی خاطر نشان کرد: در مقایسه بین تهران و لندن متوجه می‌شویم که از نظر خیابان‌های شریانی و زیرساخت‌های اتوبانی تقریبا با یکدیگر برابر هستیم، این در حالیست که تعداد خودرو در لندن سه برابر خودرو در تهران است، اما وضعیت ترافیک آن‌ها بسیار بهتر است و این موضوع نشان دهنده هماهنگ بودن عوامل دیگری نظیر وجود پارکینگ کافی، آموزش و فرهنگ ترافیک است.

قالیباف با اشاره به دستاوردهای سفر خود به دو کشور ژاپن و استرالیا، گفت: تجربیات خوبی در مورد حوزه خدمات شهری، حمل و نقل و فرهنگی ـ اجتماعی شهر داشتیم و نگاه کارشناسی خوبی در بخش‌های مختلف به وجود آمد.

وی با تاکید بر این که بسیاری از اقداماتی که در توکیو دیدم در هیچ کشور دیگری ندیده بودم و این شهر نگاه من را عوض کرده است، اضافه کرد: واقعا با هزینه‌های کمتر کارهای بزرگی انجام شده است.

شهردار تهران افزود: 18 نکته برجسته سفر به ژاپن و استرالیا را جمع‌بندی کردم که در تصمیمات آینده اثرگذار خواهد بود.

 وی در پاسخ به سوالی در رابطه با نتایج جلسه شهرداری تهران و دادستانی تهران، ادامه داد: نتیجه را باید از معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران و رئیس شورای شهر تهران که در این جلسه حاضر بودند بپرسید، من ارزیابی ندارم.

قالیباف در پاسخ به سوال دیگری با این مضمون که رئیس سازمان بازرسی کل کشور در اظهارات اخیر خود اعلام کرده است که منوریل اقتصادی نیست و احداث نشدن آن بهتر است، اما اگر شورای عالی ترافیک بر احداث منوریل اصرار داشته باشد، آیا شهرداری تهران به نظر سازمان بازرسی کل کشور استناد می‌کند یا با شورای عالی ترافیک همراهی خواهد کرد؟ توضیح داد: موضوع منوریل کارشناسی است و با ابلاغ و کارهای سیاسی حل و فصل نمی‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که در مورد جزئیات گزارش سازمان بازرسی کل کشور نیز توضیحاتی نمی‌دهید؟ یادآورشد: باید از سازمان بازرسی کل کشور بپرسید نه از من. این سوال قبلا از من شده اما پاسخی نمی‌دهم.

برچسب‌ها