به گزارش همشهری آنلاین، محمد مهدی عزیزی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند ضمن اشاره به پیگیری راه اندازی مجدد غرفههای گلماند و هایپرماند از سال گذشته، بیان کرد: این اقدام در دستورکار سال گذشته قرار گرفته بود تا شهروندان امکان عرضه پسماند خشک خود به غرفهها را داشته باشند و از خدمات غرفهها بهره مند شوند.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند با تأکید بر استقبال بسیار خوب شهروندان از بازگشایی مجدد غرفههای گلماند و هایپرماند، عنوان کرد: ۱۳ باب پسماند مارکت و ۱۵ باب گلماند در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ و هفت باب پسماند مارکت و ۱۰ باب گلماند در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ در سطح مناطق شهر تهران راه اندازی شد.
بخشهایی از گفتگو عزیزی با خبرگزاری شهر را در ادامه بخوانید:
*درنظر داریم که جمع آوری پسماند خشک برخی مناطق در قالب جمع آوری طرحهای پاک یعنی بدون استفاده از عوامل و شیوههای غیرمجاز اجرا شود؛ یعنی با استفاده از شیوههای نوین و در بستر نرم افزارهای کاربردی. در واقع با حمایتهای شهردار تهران به دنبال ایجاد تحول در جمعآوری و مدیریت پسماند بر پایه هوشمندسازی هستیم.
*افزایش غرفههای گلماند و هایپرماند در سال ۱۴۰۱ نیز در دستورکار قرار گرفته است. همچنین ایدههای خلاقانه دیگری نظیر ایجاد غرفههایی که نسبت به صدور بیمههای آتش سوزی و ... برای شهروندان اقدام میکنند، پیگیری میشود تا شهروندان در ازای تحویل پسماند خشک، تسهیلات متفاوتی را دریافت کنند.
* غرفههایی در منطقه ۱۰ وجود دارد که شهروندان به ازای تحویل پسماند خشک میتوانند میوه خریداری کنند. درحال حاضر این ایده خلاقانه در منطقه ۱۰ به صورت آزمایشی اجرا شده است تا در آینده به سایر مناطق شهر تعمیم داده شود.غرفههای ورزشماند در سطح مناطق ۲۲ گانه راه اندازی خواهد شد تا مورد توجه نوجوانان و کودکان قرار گیرد و این قشر با تحویل پسماند خشک امکان دریافت لوازم ورزشی را داشته باشند.
*تفاهمنامهای با شرکت بهره برداری مترو تهران منعقد شده است تا در ایستگاههای پرتردد غرفههای تحویل پسماند خشک راه اندازی شود. مسافران با تحویل پسماند خشک میتوانند کارت بلیت خود را شارژ کرده و خدماتی از این دست دریافت کنند.
*قرار است که در نیمه نخست امسال اپلیکیشنهایی به شهروندان معرفی شود. این اپلیکشنها ذیل برنامهای واحد در سطح شهر خدمت رسانی میکنند. شهروند میتواند با نصب این اپلیکیشن درخواست خود را ثبت کند؛ سپس پیمانکار اپلیکشن با مراجعه به محل، پسماند خشک را تحویل میگیرد.
* کد ۷ در سامانه ۱۳۷ نیز مربوط به سازمان پسماند است. شهروندان میتوانند با تماس از طریق سامانه ۱۳۷، پیام خود را مبنی بر تحویل پسماند ثبت کنند. شهرداری با مراجعه به در منزل، پسماند خشک شهروند را تحویل میگیرد. خودروهای ملودی دار با زمان بندی مشخص به محلات مراجعه کرده و پسماند خشک ساکنان را دریافت میکنند. اگر تاکنون شهروندی خودروهای ملودی دار شهرداری را در محله خود مشاهده نکرده میتواند با سامانه ۱۳۷ مردمی تماس گیرد و درخواست خود را ثبت کند.
*درحال حاضر ۳۰ درصد غرفهها تا ساعت ۱۹:۰۰ باز هستند و پس از اتمام ماه مبارک رمضان، ساعت کاری تمامی غرفهها افزاش مییابد.
* سازمان پسماند از ابتدای امسال ضایعات میادین میوه تره بار و همچنین میوه و سبزی فروشیهای بزرگ شهر تهران را به صورت مجزا جمع آوری میکند. این پسماند به سایت اختصاصی هدایت میشود تا پسماند آن به کمپوست درجه یک تبدیل شود. همچنین جمع آوری ضایعات بوستانهای بزرگ (چمن زنی، نشاء فصلی و ...) در برنامه قرار گرفته تا به پسماند میوه و تره بار اضافه شوند و در مسیر تبدیل کمپوست با کیفیت قرار گیرد.
*ورودی پسماند تر به آرادکوه به میزان ۱۹۸ تن در روز کاهش یافته است. تمامی میادین میوه و تره بار و بوستانهای بزرگ تا پایان فصل بهار تحت پوشش این طرح قرار میگیرند تا روزانه به عدد ۴۰۰ تن پسماند تر برسد.
*شهر تهران در سال ۱۴۰۱ به هشت پهنه برای ایجاد مجتمعهای پردازش نوین پسماند تقسیم بندی خواهد شد، افزود: کار اجرایی در چهار پهنه آغاز شده است که یکی از این پهنهها تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۱ به بهره برداری میرسد. سه پهنه دیگر تا نیمه نخست امسال افتتاح میشود. یکی دیگر از مهمترین اقدامات امسال، احداث بخش تکمیلی MRF ها یا دفع و تعیین تکلیف کامل پسماند در سایتهای پردازش است. اگر بخش فاینال سازی MRF ها اجرا شود، ورودی پسماند به آرادکوه کمتر از ۵ درصد طی سه سال آینده خواهد بود.