گروه اجتماعی – مینا شهنی: اعضای صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر کشور از خدمات این صندوق ناراضی‌اند.

ناراضیان این صندوق معتقدند که مسئولان به تعهداتشان نسبت به اعضا بی‌اعتنا هستند.

از جمله مهم‌ترین نکته‌ای که این گروه بر آن تاکید کرده‌اند، تاخیر در بررسی پرونده‌های پزشکی است.

برخی روستائیان عضو صندوق به‌دلیل بروز حوادث ناشی از کار، دچار از کار افتادگی شده اند و مدت‌هاست که در انتظار بررسی و اعلام نتیجه کمیسیون پزشکی صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر هستند تا با برقراری مستمری بخشی از خواسته‌شان عملی شود.

بخش دیگری از اعتراضات کشاورزان عضو صندوق بر این نکته تاکید دارد که دولت موظف است امسال که کشور دچار بحران خشکسالی است، حق بیمه روستائیان را به صندوق بپردازد.

بنا بر ماده 8 آیین‌نامه صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر کشور، در سال‌هایی که به تشخیص مراجع ذی‌صلاح خشکسالی در منطقه یا روستائی اعلام می‌گردد یا در مواقع بروز حوادث غیرمترقبه و آفت‌زدگی یا مرگ و میر دام و تا رفع عوارض ناشی از آن پرداخت سهم مشارکت روستائیان و عشایر در آن منطقه یا روستا حسب اعلام وزارت رفاه و تامین اجتماعی و تایید شورای‌عالی رفاه و تامین اجتماعی به‌عهده دولت خواهد بود، اما با وجود پشت‌سرگذاشتن 8 ماه از سال هنوز دولت درباره پرداخت حق بیمه روستائیانی که درگیر مشکل خشکسالی هستند، خبری منتشر نکرده‌است.

اعتراضات بی‌نتیجه

با وجود اعتراض و اعلام نارضایتی گروهی از افراد زیر پوشش صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر کشور، هنوز از سوی مسئولان صندوق یا وزارت رفاه، هیچ پاسخ روشنی منتشر نشده است.

قاسم کرامت، یکی از اعضای هیأت‌مدیره اتحادیه تعاونی تولید روستائی کشور، در این باره گفت: با وجود پیگیری نمایندگان روستائیان هنوز نتوانسته‌‌ایم به نتیجه مطلوبی برسیم و به‌نظر می‌رسد که مسئولان صندوق نسبت به اعتراض‌های روستائیان چندان توجهی نشان نمی‌دهند.

او که با نوشتن نامه‌ای به گروهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تلاش است تا با پیگیری خواسته‌های روستائیان مشکلات پیش آمده را به گوش مسئولان برساند، معتقد است که در بسیاری موارد بی‌توجهی مسئولان صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر سبب ظلم مضاعف به این گروه شده است تا آنجا که وضعیت سخت زندگی را برای آنان سخت‌تر کرده‌است و این در حالی است که به هنگام عقد قرارداد با روستائیان وعده‌های بسیاری از سوی مسئولان صندوق به آنان داده‌اند.

امیدواری وزیر رفاه

وزیر رفاه و تامین اجتماعی در یکی از آخرین واکنش‌هایی که نسبت به این صندوق داشت با اظهار امیدواری از روند گسترش کارگزاری‌های صندوق گفته بود صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر بدون داشتن اداره کل در روستاها، بیمه اجتماعی روستائیان را سامان بخشیده است.

تشکیل بیش از 2هزار کارگزاری در سطح دهستان‌های کشور بدون هیچ‌گونه بار مالی و هزینه برای دولت، کار مهمی است.

او معتقد بود که با وجود انتقاداتی که به صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر وارد است، این صندوق توانسته جمعیت زیادی را تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی ببرد و چنین کار بزرگی را در زمان محدودی انجام دهد.

با وجود اظهار امیدواری وزیر رفاه و مسئولان صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر، به‌نظر می‌رسد روستائیان به‌عنوان گروه ذی‌نفعان این صندوق آنچنان که باید راضی نیستند.