یک مقام ارشد وزارت خارجه روسیه گفت خطر جنگ هسته‌ای را باید در حداقل نگهداشت و از بروز هر منازعه مسلحانه‌ای میان قدرت‌های هسته‌ای جلوگیری کرد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز خبرگزاری دولتی تاس روز شنبه از قول ولادیمیر یرماکوف، رئیس بخش منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای وزارت خارجه روسیه نوشت همه قدرت‌های هسته‌ای باید به منطق ارائه‌شده در اسناد رسمی مربوط به پیشگیری از جنگ هسته‌ای وفادار بمانند.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه هفته پیش گفته بود که غرب نباید افزایش خطر درگیری هسته‌ای بر سر اوکراین را دست کم بگیرد، اما بعدا یک مقام آمریکایی گفت که با وجود تندتر شدن لحن مسکو، اعتقاد ندارد که این سخنان تهدیدی از جانب روسیه درباره به کارگیری سلاح‌های هسته‌ای باشد.

یرماکوف در سخنان نقل‌شده از او در روز شنبه گفت قدرت‌های اصلی هسته‌ای باید به منطق مورد احترام در اسنادی که به طور مشترک ایجاد کرده‌اند، وفادار بمانند.

او به بیانیه مشترکی اشاره می‌کرد که در ماه ژانویه بوسیله روسیه، چین، بریتانیا و آمریکا و فرانسه منتشر شد و در آن این پنج کشور که اعضای دائمی شورای امنیت هستند- توافق کردند که باید از گسترش بیشتر سلاح‌های هسته‌ای و جنگ هسته‌ای جلوگیری کرد.

یرماکوف در این باره گفت:‌ «خطر جنگ هسته‌ای را که هرگز نباید برافروخته شود، باید در حداقل نگهداشت، به خصوص از  طریق جلوگیری از درگیری مسلحانه میان قدرت‌های هسته‌ای. روسیه از این برداشت پیروی می‌کند.»

یرماکوف همچنین به کشورهای غربی به رهبری آمریکا که به قول او در چنگ «روس‌هراسی بی‌سابقه‌ای» قرار دارند، درباره تشدید غیرمسئولانه اعمال ضدروسی‌شان هشدار داد. 

این مقام ارشد وزارت خارجه روسیه غرب را به اتخاذ راهبرد به راه انداختن جنگ نبابتی بر ضد روسیه متهم کرد و گفت این سیاست پیامدهای وخیمی خواهد داشت.