کتاب «دختران ایران‌خانوم»‌ با هدف آشنایی کودکان منطقه ۳ با فرهنگ و پیشینه ایرانی در حضور «ناصر یوسفی»، نویسنده این کتاب، رونمایی شد.

همشهری آنلاین - زهرا بلندی: این رویداد با حضور بیش از ۱۰۰نفر از کودکان ساکن منطقه۳، نویسنده کتاب، تصویرگر و راویان توانمند در مرکز مردم‌نهاد کتابکده قصه و افسانه منطقه۳ برگزار شد و علاوه بر رونمایی و جشن امضای کتاب، شرکت‌کنندگان توسط راویان توانمند در قالب نمایش با مضمون داستان آشنا شدند.


«ناصر یوسفی»، نویسنده کتاب‌های کودکان و نوجوانان، با اشاره به اینکه این رویداد با هدف ترویج درست قصه‌ها و افسانه‌ها و بردن آنها بین مردم با مخاطبان مختلف از رده سنی کودک، بزرگسال و... و آشتی دادن آنها با فرهنگ سرزمین ایران به اجرا درآمده است، گفت: «پیشینه‌های فرهنگی که در افسانه‌ها مستتر است به مرور زمان به خصوص در نسل جدید، در حال کمرنگ شدن است و اجرای چنین رویدادهایی در حضور کودکان و خانواده‌هایشان می‌تواند در حفظ پیشینه‌های فرهنگی و شناخت اقوام مختلف ایران مؤثر باشد.»


نویسنده و پژوهشگر کتاب دختران  ایران‌خانوم در ادامه با اشاره به اینکه افسانه‌های هر سرزمین بخشی از فرهنگ و میراث معنوی آن است که می‌تواند مردمانش را به فرهنگ آن جامعه وصل کند، گفت: «کتاب ایران‌خانوم روایتی از جامعه پیشین و تلاشی برای این ارتباط است که توسط راویان توانمند و با مشارکت گروه نمایشی در به تصویر کشیدن هریک از شخصیت‌های داستان به کودکان حاضر معرفی شده است. این کتاب مناسب کودکان و بزرگسال شامل هفت افسانه است و دختران این کتاب خصوصیات متفاوتی دارند. هر کدام با نام‌های «گل خندان»، «نبات‌خانومی»، «ماه‌پیشانی»، «نخودی»، «کدوی قلقه‌زن»، «نمکی» و «نارنج و ترنج» ویژگی‌های خاص خودشان را دارند.»

در کشور ما افسانه‌ها و قصه‌های زیادی وجود دارد و هرکدام از این افسانه‌ها بیانگر زندگی و اتفاقات روزمره مردم جامعه ‌اند و شاهد افتخارات و درد و رنج‌های آنان هستند. کتاب دختران ایران‌خانوم نشان‌دهنده دخترانی فعال، جسور با فکر مستقل، شجاع، تیزبین و هوشیار است و بازنویسی این کتاب از فضای ذهنی و کار پژوهشی نویسنده نشئت گرفته است.

 رویداد «غول چراغ جادو» هم جزء برنامه‌های آتی این کتابکده است که ۳۰ اردیبهشت به مناسبت روز جهانی موزه  اجرا خواهد شد و شرکت در آن برای عموم شهروندان آزاد است. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره ۲۲۲۲۰۴۴۲ تماس بگیرند.