همشهری آنلاین- پروانه بهرامنژاد: این خودرو که «شمس» نام دارد، در حیاط موزه «ملی هوانوردی ایران» و داخل اتاقک شیشهای به عنوان بخشی از گنجینه گرانبهای این مجموعه جا خوش کرده است. نام «شمس» هم برگرفته از اسم شهید منصور ستاری، از فرماندهان وقت نهاجا است که میخواست آن را به خط تولید انبوه برساند اما به شهادت رسیده و این موضوع به سرانجام نرسیده است.
حالا یادگار فرمانده مقتدر و ایدههای بزرگ، در گوشه این موزه به عنوان یکی از دستاوردهای یک قرن فعالیت ارتش کشورمان به نمایش درآمده است. البته به دلیل قرار داشتن این خودرو در محوطه موزه و در دل یک مجموعه نظامی، فعلا امکان بازدید از آن برای عموم مهیا نیست.
بینیازی از خودروهای خارجی
امیر سرلشکر شهید منصور ستاری متولد ۲۹ اردیبهشتماه ۱۳۲۷ است و بیشک یکی از نوابغ نظامی به حساب میآید. او در کنار طرحها و ابتکارهای زیادی که در تجهیز سیستمهای راداری و پدافندی داشته، طراحی خودروی شمس را سال ۱۳۷۰ انجام داده است. ماشین طراحی او سال ۱۳۷۲ آماده تولید شده اما باتوجه به اینکه هواپیمای حامل شهید ستاری و جمعی از مسئولان نیروی هوایی وقت در سال ۱۳۷۳ هنگام بازگشت از اصفهان سقوط کرده و همه سرنشینانش به شهادت رسیدهاند، تولید خودروی شمس به ساخت انبوه نرسیده است.
به گفته یکی از همرزمان شهید ستاری، علاقه تیمسار به ساخت خودرو بسیار زیاد و او مستمر به فکر ساخت یک خودرو سواری در نیروی هوایی بود و میخواست به کارخانههای خودروسازی کشور، ثابت کند که میتوان داخل کشور خودرو تولید و هر سال هم مدل آن را عوض کرد. تا از این طریق کشور از وابستگی به خودروهای خارجی بینیاز شود.
۴ سیلندر ۴ نفره
خودروی بنزین سوز شمس، به رنگ زرشکی بوده و با ظرفیت ۴ سرنشین و به طول ۳۳۰ و عرض ۱۴۲ همچنین ارتفاع ۱۵۰ سانتیمتر طراحی شده است. این ماشین دارای یک موتور ۴ سیلندر با حجم ۱۲۰۰ سی سی و ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت سرعت برایش در نظر گرفته شده بود.
علاوه براینها فاصله ۲۲۰ سانتیمتری دو محور، گنجایش ۴۷ لیتری ظرفیت مخزن سوخت، قطر ۸ متری دایره دورزدن و فاصله ۱۶ سانتی متری کف اتومبیل تا زمین از دیگر مشخصات این خودرو است توسط فرمانده شهید نیروی هوایی ارتش طراحی شده است.