همشهری آنلاین - مریم باقرپور: غرش ناهنجار موتورهای سنگین درحالی از بزرگراه هاشمی رفسنجانی(نیایش) به گوش میرسد که اطرافش خانههای زیادی وجود دارد و افراد بسیاری در ساختمانها و برجهای محلههای دریا، سعادتآباد و سپهر زندگی میکنند. همچنین بیمارستانهای بسیاری اینجا فعالیت دارد که بیمارانش نیازمند استراحتند. اما برای راکبان موتورهای ۱۰۰۰ و ۱۳۰۰ سیسی بدون پلاک، هیجان از هر چیز مهمتر است.
خطر مرگ
با کم شدن ترافیک روزانه و تاریکی بیشتر هوا، زمانی که ساکنان اطراف بزرگراه خوابشان میبرد، ناگهان صدای گوشخراش موتورهای ۱۰۰۰ و ۱۳۰۰ همه جا میپیچد. حتی دوجداره کردن پنجرهها هم فایدهای ندارد و با ویراژ موتورها خواب بر چشمان اهالی محلههای سپهر، سعادتآباد، دریا و... حرام میشود.
«سیدحامدحسینی» دبیر شورایاری شهرک غرب با گله از وضعیت موجود میگوید: «موضوع تردد موتورهای سنگین در بزرگراه هاشمی رفسنجانی (نیایش) تازگی ندارد؛ این پدیده در برخی ایام بیشتر و گاه کمتر میشود. جدا از آلودگی هوا، موتورها صدای ساکنان اطراف بزرگراه هاشمی رفسنجانی و بیماران بیمارستانهای اطراف را درآورده، همچنین این ترددهای غیرقانونی در بزرگراهها و معابر اصلی منطقه خطرآفرین است و باید هرچه سریعتر فکری به حال این موضوع کنند.»
او میافزاید: «سرعت این موتورها واقعاً زیاد است و اگر خدایی نکرده راکب با سرعتی که دارد، به نردههای کنار بزرگراه برخورد کند، یا در یک دستانداز بیفتد و نتواند کنترل خودش را حفظ کند، چون لباسش مناسب نمیپوشد نه تنها خودش را که بهطور قطع به کام مرگ کشانده، بلکه باعث به خطر افتادن جان شهروندان داخل خودروهای سواری هم میشود.»
این دبیر شورایاری که مخالفتی با جوانی کردن جوانها ندارد، تأکید میکند: «هر چیزی جای خودش را دارد و آنهایی که علاقهمند به استفاده از موتورهای سنگین هستند، باید به جای پیست ساختن از بزرگراهها، به پیست استاندارد آزادی مراجعه کنند.»
مجازها و غیرمجازها در بزرگراه
راکبان این موتورهای سنگین چه کسانی هستند و از کجا میآیند؟ پاسخ این سؤال را «مصطفی جمالی» مدیرمحله سعادتآباد که اشراف کاملی به وضعیت بزرگراه هاشمی رفسنجانی دارد و در جریان تردد موتورهای سنگین در بزرگراه است، میدهد. او میگوید: «بخشی از موتورسواران مجوز دارند که در راه رسیدن به پیست آزادی از بزرگراه هاشمی رفسنجانی عبور میکنند. اما بخش عمدهای از آنها موتورهای غیرمجازند که از فرصت حضور موتورهای سنگین مجاز سوءاستفاده کرده و آخر شبها بهویژه روزهای پنجشنبه و جمعه خود را به بزرگراه میرسانند.»
مدیرمحله سعادتآباد درباره اینکه تاکنون برای رفع این معضل اقدامی توسط نهادهای مرتبط انجام شده یا نه، میافزاید: «به دلیل سرعت زیاد موتورها، توقیفشان کار سختی است. کافی است راکب سایه پلیس راهور را پشت سرش احساس کند؛ آن وقت با سرعت بسیار زیاد و حرکات مارپیچ، قصد فرار از دست پلیس را میکند و جان خود و رانندگان خودروهای عبوری را بیش از پیش به خطر میاندازد. به همین دلیل به نظرم باید تعاملی بین پلیس راهور، پلیس امنیت و فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی انجام شود تا این مشکل خدایی نکرده به معضل بزرگتر تبدیل نشود و در نهایت امنیت راکب و رانندهها تأمین شود.»
ویراژ بدون مزاحمت
بیشترین تردد موتورهای سنگین در بزرگراه نیایش اواخر شب است چراکه میتوانند ویراژ داده و حرکات نمایشی به اجرا بگذارند. بدون اینکه مزاحم چندانی داشته باشند. برادر یکی از راکبان موتورسیکلتها و از ساکنان محله شهرک غرب دراینباره میگوید: «موتورهای سنگین، پلاک ندارند. پس شناسایی نمیشوند. همین موضوع باعث شده تا از فرصت بزرگراه استفاده و به قول خودشان هیجانشان را تخلیه کنند. برادرم تعریف میکرد که در همین بزرگراه نیایش با موتور هزار و سرعت ۲۰۰ کیلومتر میگذشتند و دوستش میخواست از آنها چند حرکت نمایشی اجرا کند تا فیلم بگیرد.»
نمونه این موارد کم نیست. سرهنگ «بردیا دریکوند» رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی منطقه ۲ تأکید میکند: «هر جایی که قدرت مانور برای موتورسواران سنگین را فراهم کند، آنها حضور دارند و در این میان بزرگراهها بهترین مکان برایشان تلقی میشود. بزرگراه نیایش هم جزو این مکانهاست.»
موارد مرتبط با بزرگراهها در حوزه اختیارات پلیس بزرگراههاست اما سرهنگ دریکوند حین گشت زنیها، شاهد تردد موتورسواران و حتی برخورد با آنها بوده است. او میگوید: «برخورد با راکبان موتورهای سنگین به دلیل حرکتهای مخاطرهآمیز چندان آسان نیست و ممکن است گاه با تعقیب و گریز جان دیگران به خطر بیفتد. به همین دلیل پلیس با احتیاط در این موارد وارد میشود. البته شاهد بودم که در یکی از شبهای جمعه ۵ تا ۶ موتور توقیف شدند. اما همچنان این پدیده ادامه دارد.»
توقیف کارساز نیست
بسیاری معتقدند اگر پیست و مکانهای مناسب برای تردد موتورهای سنگین وجود داشته باشد، بزرگراهها دیگر محل ویراژ آنها نخواهد بود. «مهرداد همتیان» رئیس هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی استان تهران دراینباره با قطعیت میگوید: «تردد هیچ موتورسنگینی در محدوده شهر مجاز نیست و تاکنون هیچ مجوزی برای تردد موتورهای سنگین در محدوده شهری و حتی بزرگراههای بینشهری صادر نشده و تمامی ترددهایی که این روزها شاهد آن هستیم، غیرمجاز است.»
او میافزاید: «مالکان موتورهای سنگین قانونی و سنددار، برای استفاده از موتورهای خود باید آنها را بهصورت محمول، یعنی توسط وانت یا نیسان، به پیست آزادی بیاورند و فقط در داخل پیست از آنها استفاده کنند.»
او با بیان اینکه همه موتورهای سنگین چه قاچاق و چه سنددار، فاقد پلاک هستند، پیشنهادی برای کنترل بهتر در فضای شهری دارد و ادامه میدهد: «توقیف موتورهای سنگین در بزرگراهها کار چندان راحتی نیست؛ چراکه ممکن است منجر به فجایع جبرانناپذیری شود. اما اگر به موتورهای سنگین پلاک ورزشی بدهند، قطعاً ترددشان در بزرگراهها قانونمندتر خواهد شد. بنابراین خودشان مانند همه وسایل نقلیه دیگر به رعایت سرعت مجاز و قوانین راهنمایی و رانندگی میپردازند و هم در صورت بروز تخلف، دوربینهای ثبت تخلف پلاکشان را ثبت میکند و مأموران پلیس راهور میتوانند اعمال قانون کنند.»
رئیس هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی استان تهران درباره علت انجام نشدن چنین اقدامی معتقد است: «متأسفانه تاکنون متولی مشخصی در این زمینه وجود نداشته و امیدواریم بهزودی در جلسههای مشترک با وزارت ورزش و هیئت موتورسواری به نتایج خوبی برسیم تا دیگر شاهد مزاحمتهای موتورهای سنگین در بزرگراهها نباشیم.»