گروه بین‌الملل: با وجود آنکه دیگر امیدی به نتایج گفت‌وگوهای صلح رژیم صهیونیستی و فلسطین، لااقل تا پایان سال‌جاری وجود ندارد، مذاکره‌کنندگان گروه چهارجانبه صلح خاورمیانه در شرم الشیخ مصر گردهم آمدند

به گزارش بی‌بی سی، کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین (در غیاب دولت منتخب حماس)، خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، برنارد کوشنر وزیر امور خارجه فرانسه به نمایندگی از اتحادیه اروپا  و  بان‌کی‌مون دبیر کل سازمان ملل در نشست شرم الشیخ شرکت کردند.

محمود عباس در حالی به نمایندگی از فلسطین در این اجلاس حاضر شده که حماس به‌عنوان دولت منتخب مردم فلسطین حاضر به رسمیت شناختن موجودیت اسرائیل نیست.

امید به نتیجه بخش بودن این اجلاس حتی در میان شرکت‌کنندگان آن نیز بسیار ضعیف است و به این ترتیب این اجلاس بیشتر جنبه نمایشی به‌خود گرفته است.

کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا تلویحا اعلام کرده است که حتی رسیدن به چارچوبی برای موافقت بر سر موضوعات کلیدی نیز در آینده نزدیک ممکن نیست.

او روز جمعه و پس از دیدار با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در کرانه غربی رود اردن گفت: فاصله ما با صلح کمتر شده است هر چند هنوز به صلح دست نیافته‌ایم.

وی افزود: یکی از کارهایی که باید انجام دهیم این است که نشان دهیم کنفرانس آناپولیس مقدمات تاسیس کشوری فلسطینی را فراهم کرده است.

قرار است در شرم الشیخ محمود عباس و لیونی، فرستادگان سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا، آمریکا و روسیه را در جریان پیشرفت‌هایی که به آن دست یافته‌اند، قرار دهند.

این اجلاس همچنین تلاشی برای جلوگیری از شکست کنفرانس آناپولیس ارزیابی می‌شود.
رژیم صهیونیستی و محمود عباس، در سال گذشته در آناپولیس متعهد شدند که تا پیش از پایان دوره ریاست‌جمهوری جورج بوش، بر سر مسائل کلیدی به توافق دست یابند.

قول و قرار رئیس تشکیلات خودگردان با آمریکا و رژیم صهیونیستی مورد انتقاد شدید گروه‌های فلسطینی قرار گرفت چه آنکه آنان معتقدند محمود عباس نماینده طیف سازشکار فلسطین و نه مردم فلسطین است.

بی ثباتی سیاسی در رژیم صهیونیستی و جدال‌ها بر سر برکناری اولمرت و تشکیل دولت جدید در این رژیم از سویی و اختلاف گروه‌های مختلف فلسطینی و در راس آنان فتح و حماس، تلاش‌ها برای دستیابی به یک توافق را با مانع مواجه ساخته است.

لیونی: نمی‌توانند به ما فشار بیاورند

تزیپی لیونی وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی پیشاپیش هر گونه اعمال فشار بر این رژیم را در نشست کمیته چهارجانبه خاورمیانه منتفی دانست.

لیونی که خود نیز دیروز به شرم الشیخ رفته بود در گفت‌وگو با رادیو رژیم صهیونیستی اعلام کرد در این نشست می‌خواهیم روند مذاکرات را تا به امروز بررسی کنیم.

وی گفت: محتوای مذاکرات مورد بررسی قرار نخواهد گرفت؛ بلکه می‌خواهیم بدانیم روند مذاکراتی که از کنفرانس آناپولیس آغاز شد، به کجا رسیده است.

وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی افزود: ما به این نتیجه رسیدیم که این روند بین ما و فلسطینیان به‌صورت دوجانبه باقی بماند و دیگر کشورها در محتوای این گفت‌وگوها دخالتی نداشته باشند و تنها از این روند حمایت کنند؛

اما از تلاش برای تحمیل راه‌حل‌های خود، یا ارائه راه حل‌های موقت خودداری ورزند. لیونی در مورد بیت‌المقدس شرقی که رژیم صهیونیستی آن را به خاک خود ضمیمه کرده است، هم ‌گفت: این موضوع پس از کنفرانس آناپولیس مورد بحث و گفت‌وگو قرار نگرفته است.

لیونی که اکنون مسئولیت مذاکرات از طرف اسرائیل را برعهده دارد، بیان داشت: تاکنون در گفت‌وگو‌ها سخنی از بیت المقدس به میان نیامده است.

وی اضافه کرد: دو طرف در کنفرانس آناپولیس متعهد شدند درباره همه موضوعات مربوط به توافق نهایی گفت‌وگو کنند؛ اما تمایز قائل شدن میان این تعهد و امتیازاتی که قرار است داده شود، مهم است.

وی همچنین تاکید کرد:  هر توافقنامه‌ای را که در جهت منافع اسرائیلی‌ها نباشد و به جزئیات نپردازد، امضا نخواهد کرد. لیونی افزود: در حال حاضر شرایط اینگونه نیست.

واکنش حماس به اجلاس شرم الشیخ

اسماعیل رضوان، از رهبران برجسته حماس در واکنش به برگزاری اجلاس  شرم الشیخ گفت: این اجلاس برای تداوم اختلافات داخلی فلسطین و تاکید بر وجود وتوی آمریکا در گفت‌وگوهای ملی فلسطین برگزار شد.

وی با بیان اینکه ملت فلسطین این فشارها و دستورات آمریکا را رد می‌کند، افزود: نشست کمیته چهارجانبه برای مانع تراشی برسر راه گفت‌وگوهای فلسطینی- فلسطینی و تحقق وحدت ملی فلسطین برگزار شد.

این رهبر برجسته حماس در ادامه تصریح کرد: این نشست در راستای آخرین تلاش دولت جورج بوش برای تثبیت و تداوم حمایت نامحدود از دشمن صهیونیست و در عین حال اعمال فشار و باج خواهی از طرف فلسطینی برگزار شد.

رضوان در پایان از محمود عباس خواست تا هماهنگی امنیتی با اشغالگران را رها و در برابر ملت فلسطین به بیهوده بودن مذاکره با اسرائیل اعتراف کند و به جای تحت پیگرد قرار دادن مبارزان در کرانه باختری و تلاش برای اجرای توصیه‌های دیتون و دستورات کمیته چهارجانبه، از گزینه مقاومت حمایت کند.