همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت خارجه در کنفرانس خبری خود در خصوص نامه رئیس جمهور به اوباما، کنفرانس شرم‌الشیخ و نامه سولانا به خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش ایسنا، حسن قشقاوی در پاسخ به سوالی در مورد دور جدید تحریم‌ها علیه ایران و این که آیا ایران رویکرد مثبت خود به تحولات جهانی را ادامه می‌دهد یا خیر؟ گفت: چنین خبری در مورد تحریم‌ها نداریم. یکی از دلایل اعمال نکردن تحریم‌های جدید اقدامات یک‌جانبه آمریکا است که اگر 1+5 همراهی لازم با آمریکا را داشت به صورت یک‌جانبه اقدامات اخیر و خارج قواعد بین‌المللی و قطعنامه‌های موجود و معیارهای مشخص بین‌المللی را انجام نمی‌داد و این گونه حرکت‌ها در واقع تضعیف خود آنان است.

وی با بیان این که با این اوصاف و شرایطی که در زمینه‌ مسائل اقتصادی نیز حاکم است دیگر نمی‌توان اعتمادی به دلار داشت و این نشان می‌دهد که کشورهایی که قصد داشتند از زیر سلطه‌ی دلار خارج شوند کار درستی انجام داده‌اند، ادامه داد: این گونه تحریم‌ها تاثیری در استراتژی و راهبرد کلی ما ندارد؛ اما این که بخواهند درس بگیرند بحث دیگری است.

به گفته‌ قشقاوی در آخرین دور تحریم‌ها همه‌ تلاش آمریکا قبل از قفقاز این بود که بگویند متحد هستیم، اما درست بعد از آن آمریکا تحریم‌هایی علیه شرکت‌های 1+5 و متحدان خود انجام داد که این نشان می‌دهد حتی نمایش وحدت آنان نیز درست نبوده و سیاست‌هایی آشفته بوده که موجب شد مردم آمریکا از سیاست‌های این کشور در زمان بوش رویگردان شوند و به شعار "تغییر" رای دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد نامه‌ سولانا بر طرح فریز در برابر فریز و دیدار وی با نمایندگان پارلمان ایران گفت: این مذاکرات با نمایندگان پارلمان ایران صورت گرفت که در مقابل آن ارسال نامه‌ سولانا را داشتیم.

وی گفت: ‌ما مذاکره با سولانا به نمایندگی از 1+5 را راه‌حل مناسبی می‌دانستیم که خود سولانا نیز به دستاوردهای مناسب مذاکرات باقری و کوپر، معاونان جلیلی و سولانا تاکید کرده است.

قشقاوی اضافه کرد: توجه ما به رویکرد مناسب با عنوان رویکردی راهبردی در جهت رفع ابهامات و تکیه بر گفت‌وگو و اقدامات دیپلماتیک است که مواضع گذشته ما را نیز تایید می‌کند.

او ادامه داد: نامه سولانا نیز در دست بررسی است و پیگیری مرحله به مرحله مساله‌ پاسخ به نامه را مسئولان دبیرخانهی شورای عالی امنیت ملی به اطلاع می‌رسانند.

قشقاوی هم‌چنین در مورد نامه‌ دکتر محمود احمدی‌نژاد به اوباما و قابل دفاع بودن آن گفت: این نامه بازتاب بسیار گسترده‌ای در جهان داشت و جزو اولویت‌های خبری بعد از انتخابات بود؛ که در داخل آمریکا نیز بازتاب وسیعی داشته است.

وی ادامه داد: این نامه از یک سو بیانگر مواضع اصولی ایران درباره انتخابات آمریکا و از یک سو نشانگر ظرفیت بالای دیپلماسی ایران از زبان بالاترین مقام اجرایی کشور است.

وی اضافه کرد: در این نامه مواضع اصولی و سازنده‌ جمهوری اسلامی ایران که در جاهای دیگری مانند بسته‌ پیشنهادی به 1+5 ارائه شده مطرح شده و اگر اراده‌ی جدی برای تغییر در ساز و کارها و مناسبات ناعادلانه جهانی وجود دارد، محتوای نامه اعلام آمادگی ایران برای کمک به این تغییر و مساعدت برای استقرار مناسبات عادلانه در سطح منطقه‌‌ای و جهانی است.

به گفته‌ وی نحوه‌ برخورد با این نامه متفاوت بود اما اظهارات اوباما را نیز شنیدید که نکته‌ای در مورد گسترش سلاح‌های هسته‌‌ای گفت و اگر بپذیریم که مراد از طرح کلمات حساب‌شده باشد، منظور از گسترش چیست. هیچ‌کس ادعایی در مورد سلاح‌های هسته‌‌ای ایران ندارد و ایران همواره خواستار خلع سلاح بوده است و یکی از ساز و کارهای مطرح شده را خاورمیانه و جهان عاری از سلاح کشتار جمعی می‌داند. سلاح کشتار جمعی هیچ جایگاهی در دکترین دفاعی ایران ندارد.

قشقاوی ادامه داد: ما و همه‌ جهانیان منتظر عمل در راستای "تغییر" هستیم. این که آیا اوباما می‌تواند عملا تغییر ایجاد کند و یا خیر؟ ارزیابی شتاب‌زده‌ای است و باید منتظر بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در بخش دیگری از این کنفرانس خبری از سفر امروز وزیر امور خارجه کشورمان برای شرکت در هفتمین کمیسیون مشترک اقتصادی به مالزی و پس از آن سفر به کره‌جنوبی، کره‌شمالی و میانمار خبر داد و بار دیگر بر دریافت نکردن درخواست رسمی از سوی آمریکا برای گشایش دفتر حفاظت منافع در تهران تاکید کرد.

وی گفت: متکی در چارچوب بحث‌های روابط دو جانبه و گسترش مناسبات و تعمیق مذاکرات پس از دو روز اول حضور در مالزی به تدریج به سه کشور دیگر سفر می‌کند.

قشقاوی سپس در پاسخ به سوال دیگری در مورد روابط ایران و قطر گفت:‌ ما در چارچوب روابط گسترده با همه‌ کشورهای جنوبی و همسایگان عرب خلیج‌فارس همین سیاق را با قطر داریم؛ ضمن این که علاوه بر همکاری‌های گسترده‌ دو جانبه با این کشور تجربه‌ کار مشترک دیپلماتیک با قطر در مورد لبنان را نیز داشتیم که موجب رفع مشکلات این کشور شده و فکر می‌کنیم الگوی یک همکاری مناسب و احترام آمیز و منطقه‌‌ای است.

وی گفت: بحث‌های گازی نیز با قطر قبلا صورت گرفته و در آینده در سطوح مختلف ادامه می‌یابد که جزییات را شرکت گاز به موقع اطلاع‌رسانی می‌کند.

خبرنگاری از قشقاوی در مورد دیدار سران احزاب با مقامات سفارتخانه‌های خارجی در ایران و ارتباط آن با انتخابات آتی ریاست جمهوری پرسید که وی در پاسخ گفت: من این مساله را در هیچ کجا ندیده‌ام و برای موضع‌گیری دقیق‌تر باید منبع موثق و دقیقی داشته باشیم.

او ادامه داد: سفارتخانه‌ها در دو حوزه‌ دولتی و غیردولتی ارتباطاتی دارند که امری مرسوم است؛ اما مهم این است که امنیت و منافع ملی و حافظت و صیانت از آن و استقلال کشور در اولویت قرار گیرد و هیچ یک از کشورها دخالت در انتخابات را نمی‌پذیرند و سفارت‌خانه‌ها تحت نظارت دقیق قرار دارند.

قشقاوی در مورد نشست شرم الشیخ نیز گفت: این اجلاس در ادامه‌ 19 دور سفرهای بی‌حاصل رایس راجع به حل و فصل مسائل خاورمیانه بود که در واقع مهر ختامی بر شکست ابتکار آناپولیس بوده است که در این اجلاس آن‌ها علیه رژیم صهیونیستی موضع گیری می‌کنند و این رژیم را از تداوم ساخت وساز جدید و گسترش واحدهای مسکونی بر حذر می‌دارند.

قشقاوی گفت: همان گونه که رایس اعلام کرده این دوره انتقالی است و مذاکرات خاورمیانه را تعلیق به آینده کرد که این نشان‌دهنده‌ شکست خورده بودن تلاش‌های صلح در خاورمیانه است.

وی از ادامه‌ مذاکرات ایران و کویت بر سر علایق مشترک خبر داد که در حوزه‌های وسیعی است که رایزنی‌ها در این خصوص ادامه دارد و نتایج آن اعلام می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هم‌چنین از سفر معاون اول رئیس‌جمهور کشورمان به الجزایر خبر داد و گفت: ما با الجزایر در سطوح گسترده و عالی ارتباطاتی داشتیم که شاهد سفر رییسان جمهور دو کشور نیز بوده‌ایم و ادامه‌ این رایزنی‌ها را دنبال می‌کنیم.

قشقاوی در پاسخ به سوال دیگری در مورد مذاکرات احتمالی اوباما با دولت فعلی یا دولت آتی گفت: همان گونه که در مورد آمریکا گفته شده نباید انتظار تغییرات کلان و راهبردی در سیاست خارجی آمریکا داشت که این مساله در مورد سیاست‌های راهبردی و کلان ایران نیز صادق است.

او افزود: موقعیت ژئوپولوتیک، مواضع راهبردی در چارچوب قانون اساسی و به ویژه رهنمودهای امام (ره) و وصیت نامه‌ ایشان که برای الان است و اصول مصرح در قانون اساسی و رهنمودهای مقام معظم رهبری و برنامه‌ چشم انداز در توسعه مبنای عمل است و اگر چه شخصیت رئیس جمهور موثر است در سطوح کلان فراتر از دولت‌ها ترسیم می‌شود و ادامه می‌یابد.