همشهری آنلاین: سخنگوی وزیر امور خارجه صبح روز دوشنبه 8 مهر در جلسه هفتگی با خبرنگاران به تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران در عرصه سیاست خارجی پرداخت.

به گزارش ایسنا، حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در جلسه‌ هفتگی خود با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی با تبریک فرا رسیدن عید سعید فطر در پاسخ به سوالی در مورد قطعنامه‌ اخیر صادر شده توسط شورای امنیت علیه فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌‌ای کشورمان گفت: مذاکره بین سولانا و جلیلی توسط نمایندگان آنها در فضای سازنده‌ای پیش می‌رفت و ادامه یافت و سوالاتی برای رفع ابهام مطرح کرده بودیم و در مقام دریافت پاسخ شفاف از 1+5 بودیم.
[بیانیه ایران در واکنش به قطعنامه‌ 1835 ]

وی افزود: هم اکنون باید آنها بگویند برای اعتمادسازی نزد ملت ایران چه می‌کنند. ما آمادگی داریم در چارچوب پادمانی همکاری‌هایمان را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه دهیم و اکنون این بر عهده‌ 1+5 است که نزد ملت ما اعتمادسازی کند و پاسخگویی منطقی‌اش را داشته باشد.

سندیت مطالعات ادعایی را اثبات کنند

قشقاوی با اشاره به حل شش موضوع باقیمانده تحت قالب مدالیته و تاکید بر عدم ارائه‌ سند اصلی و متقن در مورد مطالعات ادعایی خاطر نشان کرد: مطالعات اتهامی و ادعایی هیچ پایه و اساس سندی ندارد؛ علی‌رغم این ما در 200 صفحه به برخی از آنها پاسخ دادیم و این بر عهده طرف مقابل است که باید بگوید آیا این ادعاها مستند است یا خیر.

وی اضافه کرد: در همکاری‌های ما هیچ سند اصلی(اورجینالی) ارائه نشد و باید آنها به تکلیف خود عمل کنند. همکاری‌های ما در چارچوب پادمانی انجام شده و ادامه می‌یابد.

قطعنامه شورای امنیت مردود است

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد صدور قطعنامه‌ جدید علیه ایران و علی‌رغم آن حمایت‌های ایران از روسیه در بحران قفقاز اظهار داشت:‌یک مغالطه‌ی آشکاری در این خصوص صورت می‌گیرد؛ این دو موضوع ارتباط خاصی به یکدیگر ندارند. قققاز همان طور که بارها اعلام کردیم منطقه‌ حساسی است و باید صلح و امنیت در آن به وجود آید؛ چرا که امنیت آن بر روی همسایگان و کشورهای منطقه تاثیر می‌گذارد.

وی خاطر نشان کرد: تدابیر و همکاری‌های ما منطقه‌ای است و ما در این زمینه با طرف‌های درگیر ارتباط داشتیم که سفر متکی به مسکو، آلمان‌، باکو تفلیس در این چارچوب بوده است.

وی با عجیب توصیف کردن ربط دادن موضوع صدور قطعنامه و بحران قفقاز به یکدیگر گفت:‌ این مساله از کجا کشف شده که یک شرط‌بندی بر روی موضوع هسته‌‌‌ای و یک قدرت صورت گرفته است؟ سیاست ما در قبال قفقاز روشن است و همان برقراری صلح و ثبات بوده که موفق نیز بوده است.

وی تاکید کرد: این قطعنامه صادره نیز بیشتر یک بیانیه‌ سیاسی و نمایشی بوده و خواستند اعلام شود که انسجامی وجود دارد و این مساله قبل از بحران قفقاز نیز بوده است؛ لذا هیج ارتباط منطقی بین آنها وجود ندارد. ما سیاست منطقه‌ای قفقازمان را ادامه می‌دهیم و قطعنامه نیز غیرقابل توجیه و مردود است؛ چرا که فعالیت‌های ایران تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی نیست که شورای امنیت در این خصوص تصمیم می‌گیرد.

وی فعالیت‌های ایران را در چارچوب قواعد بین المللی عنوان کرد که برای دستیابی به حق ایران است و این گونه فعالیت‌ها از طرف شورا تاثیری در استیفای حقوق ملت ایران و اجماع ملی و همه جانبه در خصوص بحث هسته‌‌آی ندارد.

وی تاکید کرد: ما مصمم به پیگیری حقوق حقه‌ خویش هستیم و در این خصوص تلاش می‌کنیم و در مورد قفقاز نیز که در همسایگی ماست باید تلاش شود قدرت‌های فرامنطقه‌ای در راستای مطامع‌شان این منطقه را به آشوب نکشند.

قشقاوی تصریح کرد: در کجای موضع‌گیری مقامات و حتی دیپلماسی و رفت وآمدها چنین استنباط شده که در این مورد امتیازی به کسی داده شده است؛ مگر منافع ملی چیزی است که بتوان بر روی شرط‌بندی کرد؟ براساس مواضع انقلاب و قانون اساسی ما مواضع منطقی و مستقل خودمان را داریم و آن را ادامه می‌دهیم.

وی سیاست را امری نسبی توصیف کرد و مطلق انگاری در توجیه و تحلیل‌ها را منطقی ندانست و گفت: باید نسبی اندیش بود و ما مواضع خودمان را در این خصوص داریم.

تکمیل نیروگاه بوشهر روند طبیعی خود را دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه با رد بحث‌های مربوط به تکمیل فرآیند احداث نیروگاه بوشهر تا آخر شهریور ماه امسال گفت: این مساله طبق زمانبندی پیش می رود و روند طبیعی و عادی خود را دارد و هیچ نشانه‌ای که تاخیر در این امر باشد نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در مورد بحث عضویت ایران در شورای حکام گفت: ما در این خصوص درخواستی را از قبل داشته‌ایم و در حال رایزنی با طرف‌های دیگر و نیز سوریه در این خصوص هستیم.

نرفتن آقازاده به وین دلیل خاصی نداشت

قشقاوی در خصوص دلایل عدم حضور آقازاده، رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان در نشست شورای حکام نیز خاطر نشان کرد: این پنجاه و دومین اجلاس مجمع عمومی آژانس است و طبیعی است که کشورها در سطوح مختلف حضور خود در این اجلاس را تعریف کنند؛ هم اکنون معاون آقای آقازاده و سلطانیه سفیر کشورمان در آژانس در اجلاس هستند و این یک امر عادی است که کشورها تعیین کنند در چه سطحی شرکت می‌کنند و لذا هیچ مساله‌ خاصی در این خصوص نیست.

اتهام دخالت ایران در عراق فرافکنی آمریکایی‌هاست

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه ادعاهای اخیر سفیر آمریکا در مورد دخالت ایران در امور عراق را مورد بحث قرار داد و گفت: در بحث توافقنامه‌ امنیتی عراق با آمریکا افکار عمومی، شخصیت‌های سیاسی و مراجع تقلید نظرشان معیار است؛ تاکنون نشان داده شده که فعالان و شخصیت‌های عراقی از سر آزادگی و استقلال‌طلبی با این مساله مشکلات جدی دارند و نگران حذف شدن استقلال‌شان هستند که این مساله بهانه‌ای برای توجیه حضور نیروهای اشغالگر در این کشور باشد.

وی تاکید کرد: ما طرفدار اعمال حاکمیت و نظر عراقی‌ها و استقلال‌شان هستیم؛ باقی حرف‌ها فرافکنی است و بحث‌های نظیر دخالت کارهای غیرمنطقی و ادعاهای بی‌پایه و اساس است.

وی تاکید کرد: عملکرد آمریکا در طول زمان در جاهای مختلف طبیعی است که مورد تردید جدی قرار گیرد.

در حال بررسی صحت اظهارات وزیر کشور کویت هستیم

قشقاوی سپس در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در مورد اظهارات اخیر وزیر کشور کویت مبنی بر پناهگاه بودن ایران برای القاعده خاطر نشان کرد: ما در حال بررسی صحت اظهارات وزیر کشور کویت با روزنامه‌ی عربستانی عکاظ هستیم؛ چنانچه این حرف‌ها درست باشد باعث تعجب است. پشتوانه‌ انسانی و مالی القاعده بر همه‌ جهان روشن است و برای کشوری که هیچ سنخیتی با اندیشه‌ این گروه ندارد هیچ دلیلی برای طرفداری‌اش نیست.

وی تاکید کرد: به همسایگان عراق توصیه کردیم که به روند پیگیری شده در چارچوب روابط حسنه توجه داشته باشند که نمونه‌ آن تقویت مناسبات اقتصادی و اظهارات خوب مقاماتشان است؛ همین مسیر سازنده به نفع ملت‌های منطقه است.

به گفته‌ی وی، نباید برخی اظهارات که منجر به سوءاستفاده می‌شود مطرح گردد، ما در همکاری‌ها با کشورهای منطقه رو به پیش هستیم و جلو می‌رویم.

وی ادامه داد:‌ امیدواریم با انجام سفرها و گسترش مناسبات و نیز دیدارها این مسیر سازنده به پیش رود. برخی قدرت‌ها می‌خواهند تا در این منطقه اثر گذارند، اما هوشیاری منطقه‌ای مانع آن است و توجه به گذشته ما را به گام برداشتن در مسیر دوستی و همکاری نوید می دهد.

خبرنگاری از قشقاوی در مورد بازگشایی دفتر حفاظت منافع آمریکا در تهران پرسید که وی در پاسخ گفت:‌ در این خصوص چیز جدیدی نیست و تنها پیش بینی یک روزنامه آمریکایی بوده و ما درخواست رسمی دریافت نکرده‌ایم.


مسیر عادی غنی‌سازی ادامه دارد

وی همچنین از روال عادی غنی‌سازی در کشور خبر داد و گفت: ما غنی‌سازی را حق خودمان می‌دانیم و تعلیق آن خواسته‌ای فراقانونی است و لذا غنی سازی ما مسیر عادی و طبیعی که داشته را ادامه می دهد.

همه در جهت وحدت جهان اسلام گام بردارند

سخنگوی ورات امور خارجه در خصوص ادعاهای قرضاوی در مورد شیعه گفت: آقای قرضاوی با یک روزنامه‌ معروف عربی گفت‌وگو داشته است؛ در شرایطی که استکبار جهانی به قصد سلطه با اقداماتی از قبیل تعرض به مقدسات اسلامی، ‌اعمال تبعیضات ناروا علیه مسلمانان و اشغال کشورهای اسلامی در صدد تضعیف مسلمانان است؛ علمای اسلامی باید عنایت داشته باشند که با انتصاب مطالب غیر مستند و غیرواقعی به فرق اسلامی در این جهت عمل نکنند.

وی افزود: جایگاه فرق اسلامی را باید بشناسند و در جهت تحقق وحدت برای رسیدن به آرمان‌های اسلامی تلاش کنند؛ این به نفع اسلام و مسلمانان است.

به گفته‌ی وی، در داخل خود کشورهای اسلامی در این خصوص موضع‌گیری خوبی شده است و شرایط حساس فعلی در رابطه با مسلمانان باید درک شود و همه در جهت وحدت جهان اسلام گام بردارند.

تبدیل زبان توهین رسانه‌های آمریکایی به گوش شنوا

قشقاوی همچنین سفر رییس جمهور به نیویورک را نیز مطلوب توصیف کرد و گفت: سفر دکتر احمدی‌نژاد در دو بخش دیپلماسی رسمی و عمومی بود که در چارچوب دیپلماسی رسمی دیدارهای خوبی داشته‌اند که در عرصه رسانه‌ای نیز بیان شد.

وی ادامه داد:‌ در عرصه دیپلماسی عمومی تحول خوبی نسبت به سفرهای گذشته صورت گرفت که در این میان میزان استقبال رسانه‌های گروهی خود آمریکا بسیار زیاد بود؛ به گونه‌ای که در اتاق شماره‌ی 4 مجمع عمومی سازمان ملل حدود 300 تن از خبرنگاران حضور داشتند که این علاوه بر گفت‌وگوهای اختصاصی متعدد بود.
[کنفرانس مطبوعاتی رییس جمهور درسازمان ملل]

به گفته‌ی وی، تحولی که در رسانه‌های آمریکا ایجاد شد این بوده که در این سفر برخی زبان توهین را تبدیل به گوش شنوایی برای شنیدن منطق ایران تبدیل کردند و بیشتر شنیدند و بهتر تحلیل کردند.

وی ادامه داد: دیدار با نخبگان و ایرانیان و نیز دانشجویان که در این چارچوب دو هزار نفر از ایرانیان با دکتر احمدی نژاد دیدار کردند دیدار مفیدی بوده که نشان‌دهنده‌ علاقه ایرانیان به حاکمیت و منافع ملی‌شان بوده است.[سخنان رئیس‌جمهور در جمع ایرانیان مقیم آمریکا]

قشقاوی همچنین تلاش‌هایی صورت گرفته برای تحت شعاع قرار دادن این سفر را مورد بحث قرار داد و گفت: علی‌رغم همه‌ این‌ها رییس جمهور توانست مواضع کشورمان را تبیین کند و امروز بحث جدیدی مطرح است که باید حرف ایران بیشتر شنید که این گام بلندی بود که برداشته شد و استقبال رسانه‌ها نیز بیانگر همین موضوع است.

خبرنگاری از قشقاوی در مورد بحث حضور وابستگان نظامی کشورهای خارجی در مراسم رژه‌ دفاع مقدس و احضار سفیر آلمان به کشور متبوع‌اش برای توضیح در این خصوص پرسید که وی در پاسخ گفت:‌ این امری مرسوم و متداول است که وابستگان نظامی در کشورهای حوزه‌ ماموریت‌شان در رژه و سایر مراسم‌ها شرکت می‌کنند و در این چارچوب بسیاری از وابستگان نظامی نیز شرکت کردند.[رژه‌ مشترک یگان‌های نیروهای مسلح کشور برگزار شد]

وی ادامه داد:‌ این امری متداول است که وزارت خارجه سفیری را بخواهد و این امر داخلی خودشان است.

خبرنگاری دیگری از قشقاوی در مورد طرح بحث آمیا توسط رییس جمهور آرژانتین در اجلاس مجمع عمومی و نیز اظهارات کاردار ایران در خصوص علاقمندی ایران برای گسترش مناسبات با آرژانتین پرسید که وی در پاسخ گفت:‌ این ادعاها بارها توسط مقامات آرژانتینی اعلام شده و در داخل خود آرژانتین بی پایگی آن روشن شده است.

خبرنگاری از قشقاوی پرسید آیا این امر صحت دارد که سفارت ایران در مالزی از شیرین عبادی خواسته است تا در یک مراسم سخنرانی نکند که وی در پاسخ گفت: هیچ تغییری در وضعیت این خانم ایجاد نشده است و هیچ گزارشی در این خصوص نداریم که سفارت‌مان اقدام خاصی کرده باشد.

وی در مورد دور جدید مذاکرات ایران و آمریکا بر سر موضوع عراق گفت:‌ این مساله پروسه‌ خاص خود را دارد که دولت عراق در ابتدا درخواست می‌کرد و جمهوری اسلامی ایران پس از بررسی جواب می‌داد. هیچ تحول جدیدی در این خصوص وجود ندارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین با ابراز نگرانی از وضعیت نصرالله تاجیک گفت: در تداوم مذاکرات غیر از بحث‌ها و تلاش‌هایی که وکیل ایشان داشت و در گفت و گوهایی که با طرف انگلیسی داشتیم حساسیت افکار عمومی را نسبت به وضعیت تاجیک و اتهام بی‌اساس وارد شده به وی منتقل کردیم که در سفر اخیر صفری، معاون وزیر خارجه به لندن نیز این بحث را مطرح کردیم.

وی ادامه داد: اسناد متقن پزشکی حکایت از وضعیت شدید و نامطلوب قلبی ایشان دارد انتظار داریم دولت انگلیس با درک وضعیت وی طی اقدامی معقول و منطقی زمینه‌ استخلاص ایشان را از این وضعیت فراهم کند.

وی در بخش پایانی این نشست در مورد سفر طالبانی و میشل سلیمان، روسای جمهور عراق و لبنان به تهران گفت: در دیدار طالبانی و دکتر احمدی‌نژاد در حاشیه‌ اجلاس مجمع عمومی موضوع سفر مطرح شده اما تاریخ خاصی برای آن تعیین نشده است .

وی ادامه داد:‌ در مورد سفر میشل سلیمان نیز اصل انجام این دیدار بین طرفین مطرح شده اما هنوز هیچ زمان خاصی تعیین نشده و در کانال‌های دیپلماتیک در حال پیگیری است.[دعوت میشل سلیمان از احمدی‌نژاد برای سفر به لبنان]

کد خبر 64578

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز