گروه اجتماعی: مدیرعامل مؤسسه انتظام بر ارتباط تنگاتنگ بین نگهبانان و مأموران پلیس تأکید کرد و یادآور شد: به منظور ایجاد امنیت شهروندان، نیروی انتظامی اقدام به ساماندهی 40 هزار شبگرد و سرایدار کرده است.

سرهنگ تقی‌زاده اظهار داشت: به همین منظور ما کلانتریها و پاسگاهها را موظف کردیم تا پس از مراجعه مراکز اداری و مجتمع‌های مسکونی، تمامی نگهبانان را که بدون رعایت هیچ‌گونه ضوابطی به‌کارگیری شده‌اند را شناسایی و اطلاعات لازم در خصوص سلامت جسمی و روحی و صلاحیت اخلاقی آنان را به‌دست آورند.

وی یادآور شد: متاسفانه در بررسی هایی که توسط ماموران ما صورت گرفت برخی از این نگهبانان حتی دارای سوءپیشینه نیز بوده‌اند و علاوه بر این هیچ آدرسی که در هنگام بروز اتفاق قابل استفاده باشد، ارائه نداده‌اند.

وی پالایش نگهبانان قدیمی و سنتی را در جهت امنیت جامعه موثر دانست و از مردم خواست تا هوشیاری و دقت نظر بیشتری بر روی انتخاب و فعالیت این نگهبانان داشته باشند و ضمن مراجعه به کلانتری محل در خصوص سابقه این افراد از پلیس استعلام بگیرند.

وی همچنین به تعیین فردی به عنوان جایگزین در سیستم نگهبانی تاکید کرد و گفت: متاسفانه دیده شده که برخی از نگهبانان که از سوی مردم گزینش می‌شوند، در صورت رفتن به مرخصی و یا ترک محل کار، با کرایه اتباع افغانی به عنوان جایگزین خود، امنیت را به مخاطره می‌اندازند. 

وی یادآور شد: اگر روزی نگهبانی نتوانست در محل کار خود حاضر شود با گماردن این جایگزین مشکل به راحتی قابل حل است.