چین امروز (یکشنبه) یک فضاپیمای حامل سه فضانورد را به ایستگاه فضایی خود پرتاب کرد که قرار است تا پایان سال تکمیل شود.

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، ساخت و ساز ایستگاه فضایی تیانگونگ وارد مرحله مهمی شده است.

موشک لانگ مارچ ۲اف (Long March-۲F) که حامل فضاپیمای شنژو-۱۴ (Shenzhou-14) است، در ساعت ۱۰:۴۴ صبح (۷:۱۴ به وقت تهران) از مرکز پرتاب ماهواره جیوکوان در شمال غربی چین پرتاب شد و تلویزیون دولتی نیز آن را به صورت زنده پخش کرد.

ساخت ایستگاه فضایی سال گذشته با پرتاب اولین و بزرگ‌ترین ماژول از سه ماژول آن (Tianhe) محل زندگی فضانوردان بازدید کننده آغاز شد. ماژول‌های Wentian و Mengtian به ترتیب در ماه‌های ژوئیه و اکتبر راه‌اندازی می‌شوند و به Tianhe متصل می‌شوند تا یک ساختار T شکل را تشکیل دهند.

چن دونگ، ۴۳ ساله، فرمانده ماموریت شنژو-۱۴ و هم‌تیمی‌هایش، لیو یانگ ۴۳ ساله و کای زوژه  ۴۶ ساله که همگی از دومین گروه از فضانوردان چینی هستند، به مدت ۶ ماه در ایستگاه فضایی زندگی و کار خواهند کرد تا اینکه در ماه دسامبر به زمین بازگردند؛ یعنی زمانی که خدمه شنژو-۱۵ وارد آنجا شوند.

فضانوردان به ترتیب از راست به چپ: لیو یانگ، چن دونگ و کای زوژه

این گروه اعزامی، تجهیزاتی را در داخل و خارج ایستگاه فضایی نصب خواهند کرد و طیف وسیعی از تحقیقات علمی را انجام خواهند داد.

چن روز شنبه در یک کنفرانس خبری گفت: «ماموریت شنژو-۱۴ یک نبرد محوری در مرحله ساخت ایستگاه فضایی چین است. وظیفه سخت‌تر، مشکلات بیشتر و چالش‌ها بزرگ‌تر خواهند بود.»

این ایستگاه فضایی برای طول عمر حداقل یک دهه‌ای طراحی شده است.