چین امروز (یکشنبه) یک فضاپیمای حامل سه فضانورد را به ایستگاه فضایی خود پرتاب کرد که قرار است تا پایان سال تکمیل شود.

شنژو-14

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، ساخت و ساز ایستگاه فضایی تیانگونگ وارد مرحله مهمی شده است.

موشک لانگ مارچ ۲اف (Long March-۲F) که حامل فضاپیمای شنژو-۱۴ (Shenzhou-14) است، در ساعت ۱۰:۴۴ صبح (۷:۱۴ به وقت تهران) از مرکز پرتاب ماهواره جیوکوان در شمال غربی چین پرتاب شد و تلویزیون دولتی نیز آن را به صورت زنده پخش کرد.

ساخت ایستگاه فضایی سال گذشته با پرتاب اولین و بزرگ‌ترین ماژول از سه ماژول آن (Tianhe) محل زندگی فضانوردان بازدید کننده آغاز شد. ماژول‌های Wentian و Mengtian به ترتیب در ماه‌های ژوئیه و اکتبر راه‌اندازی می‌شوند و به Tianhe متصل می‌شوند تا یک ساختار T شکل را تشکیل دهند.

چن دونگ، ۴۳ ساله، فرمانده ماموریت شنژو-۱۴ و هم‌تیمی‌هایش، لیو یانگ ۴۳ ساله و کای زوژه  ۴۶ ساله که همگی از دومین گروه از فضانوردان چینی هستند، به مدت ۶ ماه در ایستگاه فضایی زندگی و کار خواهند کرد تا اینکه در ماه دسامبر به زمین بازگردند؛ یعنی زمانی که خدمه شنژو-۱۵ وارد آنجا شوند.

سه فضانورد چینی به ایستگاه فضایی تیانگونگ فرستاده شدند | آغاز ماموریت شنژو-۱۴
فضانوردان به ترتیب از راست به چپ: لیو یانگ، چن دونگ و کای زوژه

این گروه اعزامی، تجهیزاتی را در داخل و خارج ایستگاه فضایی نصب خواهند کرد و طیف وسیعی از تحقیقات علمی را انجام خواهند داد.

چن روز شنبه در یک کنفرانس خبری گفت: «ماموریت شنژو-۱۴ یک نبرد محوری در مرحله ساخت ایستگاه فضایی چین است. وظیفه سخت‌تر، مشکلات بیشتر و چالش‌ها بزرگ‌تر خواهند بود.»

این ایستگاه فضایی برای طول عمر حداقل یک دهه‌ای طراحی شده است.

کد خبر 681113

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha