تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۸۷ - ۰۵:۳۷

همشهری آنلاین: رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با بیان این که انرژی ارزان با اجرای طرح تحول اقتصادی حذف خواهد شد، گفت: صنایع باید خود را برای شرایط جدید و رقابت آماده کنند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، احمد قلعه بانی در سومین نمایشگاه بین‌المللی قطعات و مجموعه‌های خودرو افزود: صنعت قطعه‌سازی پیشرفت کرده است و می‌تواند با خودروسازان خارجی ارتباط برقرار کند.

قلعه‌بانی از ایران خودرو و سایپا به عنوان دو خودروساز بزرگ کشور خواست، واحدهای قطعه‌سازی را آزاد کنند تا در مسیر صادرات گام‌های اساسی بردارند و بازارهای هدف را گسترش دهند.

وی افزود: واگذاری واحدهای قطعه‌سازی موجب خواهد شد سرمایه خودروسازان از این بخش آزاد و در سایر زمینه‌ها استفاده شود.

قلعه‌بانی فروش محصولات صنعت خودرو را در سال گذشته معادل ۱۵ میلیارد دلار ذکر کرد.

وی با اشاره به تعرفه ۹۰ درصدی واردات خودرو تصریح کرد: تعرفه‌ها به ناچار کاهش خواهد یافت و باید تلاش کنیم از قافله عقب نمانیم.

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اشاره به بحران مالی جهانی افزود: دولت‌های غربی با بروز بحران مالی، به خودروسازان خود کمک کردند اما این کمک‌ها همیشگی نیست و اگر رقابت پذیر نشوند، نابود می‌شوند.

قلعه‌بانی گفت: بحران مالی جهان بسیاری از صنایع از جمله خودروسازی را با مشکل همراه کرده است اما بر صنعت خودرو ایران تاثیر ندارد.

وی افزود: البته آثار این بحران به کشور ما هم خواهد رسید و بخش تقاضا و تولید را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

قلعه‌بانی گفت: چون عضو سازمان جهانی تجارت نیستیم،خودروسازان خارجی با حربه رقابت مکارانه (فروش محصولات پایین‌تر از قیمت تمام شده) می‌توانند وارد بازر ایران شوند.