همایش «بحران مالی جهانی، چالش‌ها و فرصت‌ها» که با حضور تعداد زیادی از مقامات دولتی و صاحب‌نظران اقتصادی برگزار شد،

به محلی برای مواجهه غیرمستقیم دیدگاه‌های دولتمردان اقتصادی و صاحب‌نظران بیرون از دولت درباره اثر بحران مالی جهان بر اقتصاد ایران بدل شد.

در حالی که اشخاصی همچون وزیر اقتصاد و قائم مقام و معاون بانک مرکزی از تاثیر ناچیز بحران مالی جهان بر اقتصاد ایران سخن گفتند و این بحران را بیشتر یک فرصت برای کشورمان دانستند، در مقابل اشخاص بیرون از دولت یا خارج‌شده از دولت، همانند دانش جعفری، مجید قاسمی ‌و محمد نهاوندیان، به دولت نسبت به تهدیدات این بحران بر اقتصاد کشورمان، هشدار دادند.

در این همایش که شمار زیادی از مقامات اقتصادی و پولی بانکی کشور سخنرانی کردند، سخنرانان نسبت به کسری بودجه دولت درصورت ادامه کاهش قیمت نفت، هشدار دادند.

البته سید شمس‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، اظهار داشت که با توجه به درآمد مناسب کشور در نیمه نخست امسال، کاهش قیمت نفت احتمالا از سال آینده، بر اقتصاد کشور، اثر منفی خواهد گذارد.

این در حالی بود که داوود دانش جعفری، وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی و مجید قاسمی، دبیر کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام، نسبت به اثر کاهش درآمدهای نفتی بر بودجه سال آینده دولت هشدار دادند و محمد نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی ایران هم از آثار جدی بحران اقتصاد جهانی در کاهش صادرات پتروشیمی‌ و صادرات غیرنفتی ایران سخن گفت.

علی آقا محمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیز با پیش‌بینی کاهش قیمت نفت، تصریح کرد: با ادامه این وضعیت دولت با کسری بودجه مواجه خواهد شد، بنابراین دولت در اقدامی ضربتی باید حجم هزینه‌های خود را کاهش دهد.

در دیگر سو، سید شمس‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصاد و دارایی، با وجود اینکه بر تأثیر پذیرفتن تجارت خارجی ایران از بحران مالی جهان صحه گذاشت، اما تاثیر گذاشتن کاهش درآمدهای نفتی کشور بر اجرای طرح پرداخت نقدی یارانه‌ها را رد کرد.

حسینی گفت: با وجود اینکه قیمت نفت در هفته‌های اخیر کاهش یافته است، اما با حداقل قیمت نفت می‌توان طرح تحول اقتصادی را اجرایی کرد.

وی در حاشیه همایش دیروز در گفت‌و‌گو با خبرنگاران افزود: حجم یارانه‌ها در طرح تحول اقتصادی مهم نیست، بلکه در این طرح به نظام توزیع یارانه‌ها توجه ویژه شده است؛

به همین دلیل کاهش قیمت نفت تاثیری در روند اجرایی آن نخواهد داشت. وی توضیح داد: ما هیچگاه سناریوی نفت 100‌دلاری را برای هدفمند کردن یارانه‌ها در نظر نگرفته‌ایم بلکه از آن به‌عنوان سناریوی حداکثری استفاده کرده‌ایم.

وزیر اقتصاد تاکید کرد که طرح تحول اقتصادی با حداقل درآمد نفت نیز قابل مدیریت و اجراست.

تدوین بودجه با چند سناریو

وزیر اقتصاد همچنین در سخنانی در این همایش درخصوص اثر بحران مالی دنیا و کاهش قیمت نفت بر اقتصاد کشورمان، از تدوین بودجه‌ چندسناریویی خبر داد و ابراز داشت: اگرچه میزان تاثیر بحران جهانی بر اقتصاد ایران، بستگی به میزان کاهش قیمت نفت دارد و در حال حاضر نمی‌توان در مورد اندازه تاثیر آن بر بودجه عمومی دولت، اظهارنظر قطعی کرد اما می‌توان براساس قیمت‌های احتمالی نفت در بازارهای جهانی، درآمدهای نفتی متفاوتی را در نظر گرفت و گزینه‌های بودجه را محاسبه کرد.

وی موجودی فعلی حساب ذخیره ارزی کشور را 25 میلیارد دلار عنوان و اظهار کرد: این رقم، میزان قابل توجهی است و می‌توان از آن برای شرایط خاص در کشور استفاده کرد.

دیدگاه‌های مختلف درباره تأثیر بحران اقتصاد جهان

  رامین پاشایی فام، معاون اقتصادی بانک مرکزی: از آنجایی که این بحران در ماه‌های گذشته پیش‌بینی می‌شد، سیاست‌های مورد نظر در‌این خصوص اتخاذ شده است.

با وجود اینکه این بحران آثار منفی را در پی دارد، اما آثار مثبت آن برای کشور بیشتر از آثار منفی آن است.

مجید قاسمی، دبیر کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت‌نظام: در حال حاضر 60 درصد بودجه ما وابسته به نفت است و با کاهش قیمت نفت و بروز بیشتر آثار بحران مالی جهانی بر اقتصاد ایران، کسری بودجه دولت تشدید خواهد شد.

دولت باید یک انضباط مالی جدی را با توجه به رسیدن بحران به کشورمان در پیش بگیرد. 
داوود دانش جعفری، وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی: نخستین اثر افت قیمت نفت، کاهش درآمدهای نفتی کشور در سال آینده است.

در ارتباط با وضعیت درآمدهای ارزی سال آینده کشور پیش‌بینی می‌شود، با توجه به روند کاهشی قیمت نفت، درآمدهای نفتی کشور نیز کاهش خواهد یافت.

حسین قضاوی، قائم مقام بانک مرکزی: بحران اقتصادی آمریکا در کوتاه‌مدت تاثیری بر رشد اقتصادی کشورمان ندارد.

همچنین، خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی از حد استاندارد بین‌المللی فراتر رفته و کفاف بیش از یک سال واردات کشور را خواهد داد.

کد خبر 67301

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز