گروه شهری: تاکنون 30 کشور و چندین سازمان تخصصی منطقه‌ای و بین‌المللی برای شرکت در اجلاس شهرداران کلانشهرهای آسیا اعلام آمادگی کرده‌اند وپیش‌بینی می‌شود

تا 29 آبان (روز افتتاحیه این اجلاس)، با گذشتن تعداد شرکت‌کنندگان از مرز 30 کشور، یکی از مهم‌ترین رویدادهای مدیریت شهری در تهران شکل گیرد.

هم اکنون بیش از 500 نیروی خدماتی شهرداری در حال آماده‌سازی فضای سبز محوطه سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد -  محل برپایی اجلاس کلانشهرهای آسیایی – هستند.

محمود محمدی، دبیر این اجلاس به خبرنگاران اعلام کرد: مطمئن باشید، ظرف امروز و فردا در محدوده فضای باز برج میلاد شاهد یک تحول خواهید بود و حتما تا فردا علاوه بر فضای سبز، آرم این اجلاس مزین به گل‌های رنگارنگ خودنمایی خواهد کرد.

دبیر اجلاس شهرداران کلانشهرهای آسیایی در نشست خبری دیروز خود، درحالی از استقبال خوب مدعوین این اجلاس خبر می‌دهد که اجلاس تهران تنها اجلاس منطقه‌ای در این روزها نبوده و همزمان، 3اجلاس مشابه در مالزی، ترکیه و دالیان چین نیز برپاست.

با این حال محمدی دلیل استقبال گرم از سوی کشورهای منطقه را ایده‌های خلاقانه و نوآورانه شهرداری تهران در زمینه حکمرانی محلی و مشارکت شهروندان در اداره شهر دانست که امروزه به‌عنوان یکی از موضوعات مهم، مورد توجه جامعه جهانی قراردارد.

وی شعارهای اصلی این اجلاس را آسیا برای شهروندان، مشارکت و همگرایی برای زندگی بهتر، حقوق شهروندی، شهروندمحوری، شهروند قانون‌مدار و شهردار پاسخگو دانست.

وی با ابراز رضایت از همکاری دستگاه‌های دولتی به‌ویژه وزارتخانه‌های امور خارجه و وزارت ارشاد در برپایی هرچه بهتر این اجلاس گفت: کشورهای مالزی، ترکیه، ژاپن، هندوستان، تایلند، بحرین، اندونزی، فلسطین، قطر، عراق، روسیه، کویت، یونان، قرقیزستان، سوریه، فیلیپین، تونس، سریلانکا و... در این اجلاس شرکت خواهند کرد که از این میان 25 کشور در سطح شهرداران کلانشهرها حضور خواهند یافت.

محمدی در پاسخ به این سؤال که چه دلایلی موجب انتخاب محمدباقر قالیباف به‌عنوان هشتمین شهردار برتر جهان و دومین در میان کشورهای آسیایی شده است،‌ افزود: موفقیت ایشان در مدیریت و سازماندهی خدمات شهری؛

به‌صورتی‌که توانسته‌اند در این مدت حدود 500 زمین فوتبال، 60 پایگاه کمک رسانی حوادث غیرمترقبه و گسترش مکان‌هایی برای فعالیت‌های فرهنگی و همچنین توسعه حمل‌ونقل به‌خصوص در حوزه مترو را در کارنامه کاری خود داشته باشند.

علاوه بر این تشویق به مشارکت بیشتر در مدیریت شهری، ایجاد اشتغال در زمینه‌های فرهنگی، اوقات ‌فراغت، سلامت روحی و روانی شهروندان، مبارزه با فقر و مواد ‌مخدر و رسیدگی به امور حاشیه‌نشینی، ‌حقوق شهروندی و تکریم شهروندان، مشارکت در مدیریت شهری و متقاعد کردن شهروندان بر این امر ازجمله ملاک‌های هیات داوران جهانی برای قرارگرفتن شهردار تهران درمیان 11شهردار برتر جهان بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در یکی از بخش‌های جنبی این اجلاس، ضرورت‌ها و چالش‌های مدنظر شهرداران در کلان‌شهرهای آسیایی ازجمله گردشگری و ترافیک به‌صورت تفصیلی مطرح و به بحث و بررسی گذاشته می‌شود.