گروه بین‌الملل: اجلاس سران کشورهای گروه۲۰ برای بررسی بحران مالی جهان جمعه شب، با ضیافت شامی که جرج بوش در کاخ سفید برای میهمانان خود ترتیب داده بود، آغاز شد

به گزارش بی‌بی‌سی، رهبران شرکت‌کننده در این اجلاس امیدوارند تا شاید بتوانند برای کاهش خطر بروز بحران‌های بیشتر، بر سر یک مجموعه اصلاحات طولانی مدت در نظام‌های مالی کشورهای خود، توافق کنند.

در این اجلاس علاوه بر حضور رهبران 8کشور صنعتی جهان، رهبران کشورهای در حال رشدی همچون: چین، هند و برزیل حضور دارند.

رهبران حاضر در اجلاس دیروز در حالی 5ساعت با یکدیگر به مذاکره و گفت‌وگو پرداختند که جورج بوش آخرین روزهای حضور خود در کاخ سفید را می‌گذراند. ازهمین‌رو برخی پیش‌بینی می‌کنند این اجلاس نتیجه خاصی در پی نخواهد داشت.

بوش در افتتاحیه این اجلاس اعلام کرد نباید امید چندانی به پیدا شدن فوری یک راه‌حل داشت. وی گفت: این مشکل یک شبه به‌وجود نیامد که یک شبه هم حل شود، اما با همکاری و اراده برطرف می‌شود.

رئیس‌جمهوری آمریکا پیش از ضیافت شام، در مراسمی در نیویورک تاکید کرده بود که بحران مالی نشانه شکست کاپیتالیسم بازار آزاد نیست.

وی گفت که مطمئن‌ترین راه برای بازگشت به دوران رشد اقتصادی اصلاح نظام مالی جهانی است، نه ایجاد نظامی تازه.

استفان هارپر، نخست وزیر کانادا هم در این اجلاس ابراز تردید کرد که اقتصادهای عمده جهان حاضر به تحمل دخالت خارجی در سیستم قانونگذاری خود بشوند؛ اما نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهوری فرانسه هم خواستار تغییر قوانین مالی جهان شد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز گله کرد که چرا در حالی که هنوز بحران مالی رفع نشده، هشدارهایی درباره قانونگذاری‌های بیش از حد مطرح شده است. 

گوردون براون، نخست وزیر انگلیس هم از چین خواسته به تامین منابع مالی صندوق جهانی پول کمک کند تا این سازمان بتواند وام‌های اضطراری بیشتری را در اختیار کشورهای متقاضی قرار دهد.

چین تنها کشور شرکت‌کننده در اجلاس گروه20 است که نزدیک به 2هزار میلیارد دلار ذخایر ارزی دارد و اقتصاد آن، هر چند با سرعتی کمتر، هنوز در حال رشد است.

پیش‌نویس سند اجلاس

دویچه وله در گزارشی از اجلاس گروه20 نوشت که در پیش‌نویس سند این اجلاس، از شفافیت در فعالیت مالی، بهبود مدیریت و تقویت همکاری‌های بین‌المللی سخن گفته شده است.

در این سند به وزیران دارایی کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس هم وظایف کوتاه‌مدت و میان مدتی برای ایجاد سازوکارهای مشخص مالی تفویض خواهد شد.

یکی از پیشنهادهای محوری کشورهای اروپایی برای گنجانده شدن در سند اجلاس گروه20، این است که از این پس هیچ کالای مالی، هیچ بازار مالی و هیچ منطقه‌ای در دنیا نباید از شمول کنترل و نظارت معاف باشد.

سند پیش‌نویس بر لزوم به نتیجه‌رسیدن مذاکرات معروف به «دور دوحه» که ناظر بر کاهش مقررات و موانع گمرکی در گستره‌ تجارت بین‌المللی است نیز تاکید دارد.

 زمزمه‌های اختلاف

اجلاس کاخ سفید هنوز آغاز نشده بود که زمزمه‌های اختلاف میان شرکت‌کنندگان در آن آغاز شد.

اروپایی‌ها خواستار قوانین سختگیرانه‌تر برای  کنترل بازار هستند و اما در مقابل آمریکا و دیگر کشورها، اصلاحات میانه‌رویانه‌تری را پیشنهاد می‌کنند