به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از رویترز، خانهسازان در چین آنقدر به کسادی خوردهاند که برای جذب مشتری در ابتکاری تبلیغاتی گفتهاند، مشتریان میتوانند برای پیشپرداخت خرید یک خانه، گندم و یا سیر بهجای پول بدهند!
در یکی از آگهیهای املاک چینی مرکزی مستقر در استان هنان آمده که «گندم را با خانه تعویض کنید». در این آگهی گفته شده است که خریداران میتوانند محصول گندم خود را با قیمت ۲ یوان به ازای هر کاتی (斤)، یک واحد چینی با وزن تقریبا معادل ۵۰۰ گرم به عنوان پیشپرداخت خانه بپردازند. آنها میتوانند از این روش مبادلهای برای تامین پیشپرداخت خانه تا میزان ۱۶۰ هزار یوان معادل ۲۳ هزار و ۹۰۰ دلار استفاده کنند.
یکی از نمایندگان فروش املاک و مستغلات استان هنان که به شماره تلفن درج شده بر روی آگهی پاسخ داد، به رویترز گفت که این تبلیغات عمدتا با هدف جذب کشاورزان منطقه طراحی شده و از روز دوشنبه گذشته نیز آغاز شده است و در ۱۰ ژوئیه (۱۹ تیر) به پایان میرسد. او گفت که در استان مرکزی هنان خانههایی با قیمت حدود ۶۰۰ هزار تا ۹۰۰ هزار یوان چین عرضه شده است.
در اواخر ماه گذشته، یکی دیگر از آگهیهای تبلیغاتی مرکزی چین نوشته که میتوان پیشپرداخت خانهها را از طریق مبادله با سیر با قیمت ۵ یوان به ازای هر کاتی (斤) انجام داد. تبلیغ پیشپرداخت خانهها با سیر طی ۱۶ روز همراه با ۸۵۲ بازدید و همینطور ۳۰ تراکنش شامل ۸۶۰ هزار کاتی سیر بوده است.
این در حالی است که قیمت سیر و گندم در بازار عمده فروشی به ازای هر کاتی یا همان ۵۰۰ گرم ۱.۵ یوان است.
توسعهدهندگان املاک چینی در تلاش برای افزایش فروش پس از رکود معاملات ماههای ژانویه تا ماه مه هستند. رکود در بازار ناشی از محدودیتهای سختگیرانه همهگیری اخیر چین و همینطور سایه نگرانی از دستورات اساسی و عمیق اصلاح وضعیت املاک در راستای هدف رشد اقتصادی ۵.۵ درصدی پکن در سال ۲۰۲۲ بوده است.
همچنین در تبلیغات خانهسازان یا توسعهدهندگان املاک و مستغلات رایج شده که پارکینگ رایگان یا بازسازی پس از خرید هم در نظر گرفته شود.
شهرهای سراسر چین در سال جاری شاهد صدها اقدام تسهیلکننده املاک برای احیای بخشی از یک چهارم تولید کلی دومین اقتصاد بزرگ جهان، یعنی عرصه املاک و ساختوسازها بوده است. این مشوقها شامل پیشپرداختهای کمتر، یارانه و یا به طور کلی در نظر گرفتن شرایط بهتر برای خانوارهای دارای بیش از یک فرزند است.
کارگزاران املاک گفتند که فضای خرید در حال بهبود است، اما به دلیل عدم قطعیتهای اقتصادی زیادی که چین با آن مواجه شده، خیلی زود است که به نقطه عطفی تبدیل شود. اندی لی، مدیر اجرایی مشاور املاک Centaline China گفت: «برخی فروش بسیار خوبی دارند. آنها یا قیمت را کاهش دادهاند یا این چنین تبلیغاتی ارائه میکنند.»