سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به تبلیغات مؤسسات کنکور در رسانه‌ها و صدا و سیما و سوءاستفاده از داوطلبان هشدار داد

و اعلام کرد: پخش پیام تبلیغ از صدا و سیما، یا روزنامه‌های کثیرالانتشار به معنای تایید از سوی وزارت علوم نیست.

سازمان سنجش در بیانیه ‌‏خود آورده است: استفاده مؤسسات از واژه ‹سنجش› در نامگذاری مؤسسه، مرکز و آموزشگاه نوعی همکاری مؤسسه را با سازمان سنجش تداعی می‌کند و مورد تایید سازمان سنجش آموزش کشور نیست.

این سازمان همچنین تاکید کرد: با هیچ پایگاه اینترنتی، رسانه، روزنامه و... در زمینه انتخاب رشته، اعلام نتایج و طراحی سؤال همکاری نمی‌کند. 

سازمان سنجش سوءاستفاده از نشانی اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی این سازمان و تغییر آن در بخش آخر   با نشانی‌هایی از قبیل WWW.SANJESH.COM‌و WWW.SANJESH.IRو WWW.SANJESH.NET وWWW.KONKOOR.COM و... را به داوطلبان متذکرشد و در بیانیه خود تصریح کرد: نشانی اینترنتی سازمان WWW.SANJESH.ORGبوده و سایر نشانی‏ها و موارد مشابه هیچ‌گونه ارتباطی با سازمان نداشته و مورد تایید سازمان نیست و بدیهی است که سازمان مطالب منتشر شده (اخبار، اطلاعیه‌ها، اعلام نتایج، مشاوره انتخاب رشته) در این پایگاه‌های اینترنتی را تایید نمی‌کند و سازمان سنجش با هیچ مؤسسه، آموزشگاه و رسانه‌‏ای در زمینه برگزاری آزمون‌‏های آزمایشی و انتخاب رشته همکاری نمی‌کند.

در بیانیه سازمان سنجش همچنین آمده است که این سازمان ارسال بروشورهای تبلیغاتی به منازل داوطلبان و به‌کارگیری نام سنجش در متن آگهی و پیام تبلیغاتی را تکذیب می‌کند و به هیچ‌وجه بروشور‌های تبلیغاتی و... برای داوطلبان ارسال نمی‌کند.

در این بیانیه درباره تبلیغ سؤالات تضمینی و قبولی تضمینی به‌طوری که وانمود می‌شود مؤسسه تبلیغ‌کننده به سؤالات آزمون دسترسی دارد و یا با بهره‌مندی از استادان طراح سؤالات نسبت به برگزاری آزمون‌‏های آزمایشی اقدام می‌کند آورده است: دسترسی به سؤالات استاندارد سازمان سنجش، امری غیرممکن است و استادان طراح سؤال اجازه همکاری با هیچ‌گونه مؤسسه و آموزشگاهی را ندارند.

از آنجا که بسیاری از مطالب منتشر شده در وبلاگ‌‏ها، فرم‌‏ها و پایگاه‌های اینترنتی شخصی درخصوص آزمون‌‏های سازمان سنجش آموزش کشور، خلاف واقع و از روی سودجویی و بالا بردن بازدید‌کننده است، اکیدا توصیه می‌شود که به‌عنوان تنها مرجع اطلاع‌رسانی در این خصوص به پایگاه‌های اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی SANJESH.ORG مراجعه کنید.

در ادامه این بیانیه آمده است: تبلیغ مؤسسه‌ها در زمان توزیع مدارک ثبت‌نامی در باجه‌های پست به‌گونه‌ای که با دادن دفترچه‌های تبلیغاتی یا فرم‌هایی که اطلاعات داوطلبان در آن درخواست شده است که به‌نظر می‌‏رسد مؤسسه تبلیغ‌کننده مورد تایید سازمان سنجش یا از این اقدام مطلع است، متأسفانه برخی از دست‌اندر‌کاران توزیع، بدون اطلاع سازمان سنجش و صرفا برای سوء‌استفاده اقداماتی از این قبیل را انجام می‌‏دهند.

لذا توصیه می‌شود از تکمیل اطلاعات درخواستی در این فرم‌‏ها خودداری کنید. این بیانیه همچنین می‌افزاید: پخش پیام تبلیغ از صدا و سیما و یا روزنامه‌های کثیرالانتشار بدین معنا نیست که فعالیت این مؤسسات و آموزشگاه‌ها قانونی و مورد تایید سازمان سنجش آموزش کشور و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

در این بیانیه تاکید شده است، از دیگر اشکال تبلیغاتی این مؤسسات به‌ترتیبی است که فردی با داوطلبی به‌صورت تلفنی صحبت کرده و خود را از کارکنان سازمان معرفی می‌کند و از این طریق با دادن وعده و وعید مبالغی را اخذ و سپس ناپدید می‌شود.

در پایان این بیانیه آمده است: سازمان سنجش آموزش کشور با هیچ‌یک از مؤسسات آموزشی هیچ‌گونه همکاری ندارد و به داوطلبان و خانواده‌های آنان توصیه می‌کند در برخورد با تبلیغات واهی اینگونه مؤسسات واقع‌بینانه‌تر و هوشیارانه‌تر عمل کنند.