گروه اجتماعی- علی اصغر محمدی: رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با هشدار نسبت به بلاتکلیفی سهمیه رزمندگان گفت:

کمیسیون آموزش مجلس به جای حاشیه‌ها به فکر کنکور سال‌های آینده و اجرای قانون حذف کنکور باشد.

عبد‌الرسول پور‌عباس با بیان اینکه وضعیت موجود داوطلبان سال‌های آتی را نگران و مضطرب خواهد کرد، اظهار داشت: آثاری از حرکت‌های سیاسی و اجتماعی برخی مسئولان، جوی را درخصوص کنکور 87 ایجاد کرده که سازمان را نگران می‌کند.

به گفته وی، در کنکور 87 براساس قانون اعمال سیاست بومی گزینی نسبت به سال قبل از 70 به 80 درصد افزایش یافت. در نتیجه برخی از رشته‌ها نیز از ناحیه‌ای به استانی ارتقا یافتند.

فشار برای اجرای قانون ابلاغ نشده

رئیس سازمان سنجش در باره سهمیه 40‌درصدی رزمندگان در کنکور عنوان کرد: این 40 درصد هر سال در رشته‌های مطلوب دانشگاه‌ها به میزان 20 تا 30 درصد تکمیل می‌شود اما در میانگین کلی کمتر از 2 درصد آن استفاده می‌شود. به همین دلیل در میانگین کل کشور 37 تا 39 درصد از  این 40 درصد خالی می‌ماند.

وی افزود: این ظرفیت خالی براساس سیاست مصوب بومی گزینی در اختیار سایر داوطلبان آزاد قرار می‌گیرد.

پورعباس از اعمال فشار بر سازمان سنجش برای واگذاری ظرفیت خالی رزمندگان به بسیجیان فعال از طرف سازمان بازرسی و دیوان عدالت اداری خبر داد و اضافه کرد: در این زمینه فشار زیادی به سازمان سنجش اعمال می‌کنند تا جایی که حتی تهدید به انفصال از خدمت رئیس سازمان سنجش کرده‌اند.

رئیس سازمان سنجش ادامه داد: هنوز این قانون برای اجرا از سوی دولت به سازمان سنجش ابلاغ نشده‌است.

پورعباس در پاسخ به سؤال همشهری مبنی بر اینکه اگر این قانون برای اجرا از سوی دولت ابلاغ نشده چه اصراری به اجرای آن هست، پاسخ داد: هر مصوبه‌ای که در روزنامه رسمی به چاپ می‌رسد قابل اجراست.

به گفته وی، درصورت اجرای این قانون، 40‌درصد ظرفیت کنکور از رقابت آزاد و علمی خارج می‌شود و داوطلبان برتر همان‌طور که در کنکور امسال اعتراض داشتند نسبت به اجرای این قانون نیز معترض خواهند بود.

پور‌عباس با اشاره به اینکه افزایش 40 درصدی معترضین در کنکور سال آینده یکی از تبعات اجرای این قانون است، تاکید کرد: وظیفه مجلس این است که فعالیت خود را در این خصوص برای از بین بردن چالش‌های پیش روی کنکور 88 متمرکز کند.

شهریار مشیری، عضو کمیسیون آموزش مجلس هفتم در مورد اختصاص چنین سهمیه‌‏ای معتقد بود این مسئله که آیا بسیج می‌تواند دارای سهمیه باشد، بستگی به‌نظر رئیس شورای‌عالی انقلاب ‏فرهنگی که در واقع رئیس دولت است، دارد.‏

بررسی اجرای قانون افزایش پذیرش دانشجو

رئیس سازمان سنجش درباره کنکور 87 و نحوه تکمیل ظرفیت آن و اجرای قانون مجلس مبنی بر افزایش 10 درصدی ظرفیت تصریح کرد: شرایط ایجاب کرد که 2 تکمیل ظرفیت در این کنکور انجام شود. در مجموع 706 نفر با اجرای قانون مجلس و هزار و 38 نفر نیز از طریق افزایش در تکمیل ظرفیت کنکور 87 گزینش شدند.

وی با اشاره به اعلام نتیجه کنکور به مجلس و کمیسیون آموزش افزود: تا امروز هیچ جلسه رسمی برای بررسی نحوه تکمیل ظرفیت کنکور 87 با حضور نمایندگان مجلس برگزار نشده‌است.

پور‌عباس با بیان اینکه کمیسیون آموزش مجلس درباره عملکرد سازمان سنجش موضعی اعلام نکرده‌است، خاطرنشان کرد: برخی مسئولان مخالفت و موافقت‌هایی را ابراز می‌کنند. از کمیسیون آموزش درخواست داریم گزارش‌های رسمی خود را در این زمینه ارائه کند.

وی در باره اظهارات برخی از نمایندگان مبنی بر اینکه چرا در جریان تکمیل ظرفیتی که انجام شده افرادی که در دانشگاه‌ها جابه‌جا شده‌اند، جایگزینی برایشان در نظر گرفته نشده‌است، بیان داشت: فرایند تکمیل ظرفیت پذیرش کنکور 87 مانند تکمیل ظرفیت کنکور سال‌های گذشته است و در آن جایگزینی صورت نمی‌گیرد.

پور‌عباس گفت: اگر روند جایگزینی را مطابق با خواسته برخی نمایندگان مجلس انجام می‌دادیم با 25 هزار جابه‌جایی مواجه نمی‌شدیم.

وی اذعان داشت: با توجه به زمان باقیمانده تا کنکور 88، ایجاد چنین فضای سیاسی و تبلیغاتی موجب اضطراب و نگرانی آنها برای کنکور می‌شود. هر چه زودتر این فضا باید از بین برود.

آشفتگی قوانین پذیرش دانشجو

رئیس سازمان سنجش با انتقاد از آشفتگی در قوانین گزینش دانشجو یادآور شد: این قوانین باید بازنگری شود. چند ماه پیش در این باره هشدار دادم ولی تا امروز هیچ اراده جدی در تجدید نظر قوانین کنکور نبوده‌است.

وی تاکید کرد: سازمان سنجش موظف است براساس قوانین جاری کنکورها را برگزار کند. به همین دلیل سهمیه‌ها و بومی گزینی را در کنکور 88 نیز خواهیم داشت.

رئیس سازمان سنجش در باره قانون حذف کنکور نیز افزود: از کمیسیون آموزش مجلس خواهش کردیم که به‌طور جدی وارد این بحث شود؛ زیرا داوطلبان به‌شدت مضطرب هستند که براساس گزینش تستی یا تشریحی درس بخوانند که این سؤال‌ها برای خود من نیز مبهم است.

افت تحصیلی دبیرستانی‌ها

رئیس سازمان سنجش تصریح کرد: افت شدید تحصیلی در دوران دبیرستان در مناطق محروم بین صفر تا 100 است و با سهمیه و امتیاز دهی حل نمی‌شود. میانگین معدل در برخی مناطق بین 6 تا 8 و در برخی مناطق بین 17 تا 18 است. این موضوع در گزینش دانشجو درصورت حذف کنکور مشکلات زیادی را به‌وجود می‌آورد.

وی در پایان از کمیسیون آموزش مجلس خواست تا درخصوص تجمیع آزمون‌های سراسری سازمان سنجش و دانشگاه آزاد تلاش کند، زیرا این تجمیع موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها، کاهش استرس داوطلبان و صرفه جویی در وقت آنها می‌شود.

کد خبر 73199

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز