به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از گیزموچاینا، بازار دستگاههای پوشیدنی گسترش بیسابقهای را در دنیای همهگیری، اعمال قرنطینهها و دورکاریها تجربه کرده است و به نظر میرسد برندهای معروف این عرصه، رقابت را تا مدتها رها نکنند. شرکتهای بزرگ این عرصه فناوری چون اپل، سامسونگ، شیائومی، هواوی و حتی شرکت متا تا پایان نیمه دوم سال جاری به تولید و عرضه محصولات جدید خود ادامه میدهند. این شرکتها بنا دارند که در وهله اول بر ارتقای ارزش برند خود و سپس ارائه خدمات جانبی بیشتر تا ابتکارات سختافزاری، متمرکز شوند.
اقلام محبوب که بیش از سایر انواع دستگاههای پوشیدنی، در مقیاس جهانی به فروش رفتهاند، همچنان مچبندها و ساعتهای هوشمند هستند. اپل در بازار ساعتهای هوشمند پیشتازی ممتازی نسبت به رقبا دارد. این شرکت حدود ۳۵ درصد سهم بازار ساعتهای هوشمند جهان در سهماهه آخر سال ۲۰۲۱ را به خود اختصاص داده درحالی که در دوره مشابه، مهمترین رقیب اپل، شرکت شیائومی با داشتن اختلاف بسیار و در دست داشتن تنها ۸.۶ درصد بازار در جایگاه دوم قرار گرفت. سامسونگ اما با اختلاف کمتر نسبت به رقیب بالاتر خود و در دست داشتن ۷.۹ درصد سهم بازار در جایگاه سوم قرار داشته و هواوی هم با داشتن ۶.۷ درصد در جایگاه چهارم ایستاد.
از بازار عینکهای واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) هم نباید غفلت کرد. میزان صادرات این محصول نشاندهنده رشد ۹۲.۱ درصدی محبوبیت و کاربرد این محصول در سطح جهانی است. پیشبینیها حاکی از آن است که فروش محمولههای تجهیزات واقعیت مجازی با ۴۳.۶ درصد افزایش نسبت به سال گذشته به ۱۵.۷۳ میلیون دستگاه در سال جاری برسد. در بازار عینکهای واقعیت مجازی (VR)، شرکت متا از جایگاه نسبتا مسلطی برخوردار است و حدود ۸۰درصد بازار را به خود اختصاص داده است.
بیشتر بخوانید:
در این گزارش شرکت بینالمللی داده (IDC)، اشاره شده که دستگاههای پوشیدنی در قالب محصولات و مدلهای جدید زیادی در نیمه اول سال جاری عرضه نشده و انتظار است محصولات جدیدی در نیمه دوم سال جاری عرضه شوند که خریداران بیشتری را جذب کند.
البته تمام اینخوشبینیها وابسته به جریان کلی اقتصادی است، چنانچه که تورم جهانی ادامه داشته و آثار سوء خود را بر اقتصادها باقی بگذارد، نمیتوان این خوشبینی افزایش رونق بازار دستگاههای پوشیدنی را با قاطعیت ادامه داد.