همشهری آنلاین: رئیس جمهوری تاجیکستان هفته آینده به جمهوری اسلامی ایران سفر می‌کند.

 سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر افزود : امام علی رحمان در صدر هیات دولت تاجیکستان به تهران سفر می‌کند.

علی اصغر شعردوست دیدار با محمود احمدی نژاد همتای ایرانی وی را از مهمترین برنامه‌های رئیس جمهور تاجیکستان در این سفر ذکرکرد.

وی  بررسی مسایل منطقه آسیای مرکزی و قفقاز، بحران مالی جهانی، مسایل و مشکلات بخش انرژی و ساخت خط انتقال برق میان ایران و تاجیکستان از طریق افغانستان را از مهمترین موضوعات گفتگوی روسای جمهور تاجیکستان و ایران برشمرد.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های اقتصادی بزرگ در تاجیکستان بدست متخصصان ایرانی، سطح همکاری‌های دو کشور را بسیار گسترده و الگویی در سطح بین‌الملل خواند.

شعردوست ساخت تونل استقلال و نیروگاه سنگ توده دو به دست متخصصان ایرانی را نمونه خوب گستره همکاری‌های اقتصادی دو کشور خواند و گفت: امیدواریم با تسریع در ساخت این تاسیسات مهم اقتصادی و اجتماعی این طرح‌ها پیش از موعد مقرر در   توافقنامه‌های بین دو کشور به بهره برداری برسند.

سفیر ایران در تاجیکستان از افزایش حجم مبادلات تجاری ایران و تاجیکستان در سال جاری به میزان سه برابر نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و تاکید کرد: روابط بخش خصوصی دو کشور نیز در این مدت گسترش چشمگیری داشته است.

علی اصغر شعردوست احداث کارخانه‌های مشترک، برگزاری نمایشگاه‌های مختلف، حضور سرمایه گذاران ایرانی در تاجیکستان، افزایش تردد شهروندان ایرانی و تاجیکی و مبادله دانشجو را از دیگر نمونه‌های همکاری دو کشور دوست و برادر ایران و تاجیکستان عنوان کرد.