۲۰۰سال از نخستین عمل اهدای خون در جهان می‌گذرد‎؛ رخدادی مهم در علم پزشکی که برای نجات جان یک زن سر زایمان و توسط پزشکی انگلیسی انجام شد. شواهد تاریخی خبر از انجام اهدای خون در دهه ۲۰در ایران می‌دهند؛ اتفاقی که به ندرت رخ می‌داد و به‌صورت کاملا پراکنده، توسط پزشکان خارجی انجام می‌شد

به گزارش همشهری‌آنلاین؛ ارتش و جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران (هلال احمر امروزی) از نخستین مراکزی هستند که انتقال خون در ایران را انجام می‌دادند.

بیمارستان ۵۰۰ تختخوابی سابق، نخستین مرکز درمانی بوده که رسماً صاحب بانک خون شد  که بعدها به عنوان نخستین مرکز انتقال خون شناخته شد.

در فاصله دهه ۲۰ تا دهه ۴۰در ایران عده‌ای به دلالی خون مورد نیاز بیماران می‌پرداختند و خون را از فرد اهداکننده در ازای مبلغی اندک می‌خریدند و به قیمت گزاف به خانواده بیماران می‌فروختند

اما اکنون ایران یکی از ۱۰۰کشوری است که فرایند انتقال خون در آن به‌صورت داوطلبانه انجام می‌شود و دیگر واردات و صادرات خون و فرآورده‌های خونی ندارد.

مصطفی جمالی مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران می گوید:شاخص اهدای خون در کشور ۲۶ در ۱۰۰۰ است که در دوران کرونا به ۲۳ رسیده است.

در حال حاضر میانگین ذخیره خون در کشور از ۴ روز به ۸ روز رسیده  و میزان خون مورد نیاز سالانه ۲ میلیون واحد می باشد .

منبع: همشهری آنلاین