محمدرضا منصوریان: با بازگشت محمدعلی صنعتکاران، نایب‌رئیس فدراسیون کشتی از کانادا دیروز جلسه مهمی با حضور وی و محمدرضا یزدانی‌خرم برگزار شد

 که در پایان آن ترکیب کادرفنی تیم‌ملی کشتی آزاد تا حدود زیادی شناخته شد. در ترکیب جدید کادرفنی غلامرضا محمدی سرمربی تیم‌ملی است و محسن کاوه هم به عنوان مربی انجام وظیفه خواهد کرد.

 با این انتخاب پرونده حضور دوباره منصور برزگر و بازگشت وی بسته و مقرر شد که وی همچنان در بخش استعدادیابی فدراسیون کشتی، برنامه‌های خود را ساماندهی کند. ظاهرا در این دوره پستی به عنوان مدیرفنی وجود ندارد  و نایب‌رئیس فدراسیون کارهای مربوط به این سمت را هم انجام خواهد داد. در ترکیب جدید غلامرضا محمدی سابقه همکاری با محسن کاوه هم در تیم‌های باشگاهی و هم تیم‌ملی را دارد.

با معرفی سرمربی جدید تیم‌ملی کشتی آزاد، به نظر می‌رسد نگرانی‌ها از بابت حضور مربی خارجی برای کشتی ایران در حال حاضر منتفی است، اگرچه یزدانی‌خرم رئیس فدراسیون کشتی همچنان بر استخدام یک بدنساز قابل خارجی برای تیم‌ملی اصرار دارد و آن را بسیار ضروری می‌داند. بعد از بازی‌های المپیک پکن و در طول 3، 4 ماه گذشته تقریبا می‌توان گفت که در رده‌های مختلف ملی شاهد هیچ حرکت خاصی نبوده‌ایم و به نظر می‌رسد که برای محمدی و همراهانش انتخاب بهترین‌ها برای حضور در تیم‌ملی و آغاز اردوهای آماده‌سازی کمی سخت باشد اما خوشبختانه با شروع پیکارهای لیگ از فردا کادر فنی تیم‌ملی می‌تواند به راحتی دست به گزینش بهترین‌ها بزند و از آنجایی که تا شروع رقابت‌های جهانی تهران زمان بسیار کمی باقی مانده است باید که هرچه سریع‌تر این کار آغاز شود.

قرار است مسابقات جام جهانی در سال 2009 در تهران برای نخستین بار با حضور 7 تیم و با شکل و شمایل جدیدی برگزار شود. بنابراین چنین وانمود می‌شود که محمدی و همکاران وی در همان گام نخست با دشواری‌هایی روبه‌رو باشند ولی قهرمانی با تیم نفت در مبارزات لیگ تیم خوبی را آماده شرکت در این مسابقات کرد.

از آن جایی که در یکی، دو سال اخیر مازندرانی‌ها تلاش‌های وسیعی در زمینه رشد و توسعه کشتی در کشور داشته و بسیار خود را فعال نشان داده‌اند، فدراسیون کشتی همچنان نسبت به حضور یک مربی مازندرانی در تیم‌ملی بزرگسالان اصرار دارد.

به همین دلیل با تعامل برقرارشده میان غلامرضا محمدی سرمربی جدید تیم‌ملی و فدراسیون کشتی اسماعیل دنگسرکی از جمع مربیان این استان دوباره در جمع مربیان ملی باقی مانده است. دنگسرکی در بازی‌های المپیک 2008 پکن هم یکی از دستیاران محمود معزی‌پور سرمربی سابق تیم‌ملی بود.

در سیاست‌های تازه فدراسیون کشتی برای هدایت ملی‌پوشان کشتی آزاد نظر و تصمیم بر این است که در میان مربیان تیم‌ملی یک مربی هم برای کار آماده‌سازی سنگین‌وزن‌های کشتی در نظر گرفته شود. گزینه نخست برای این کار علیرضا رضایی است، اما ظاهرا، هنوز وی برای قرارگرفتن در این جمع با فدراسیون کشتی به جمع‌بندی نهایی نرسیده است. گفته می‌شود که اگر رضایی تن به این کار ندهد گزینه بعدی ابراهیم مهربان ملی‌پوش سابق تیم‌های ملی است. رضایی یک سال و نیم قبل به دلیل ناراحتی شدید از ناحیه زانو کشتی گرفتن را کنار گذاشت و به امر آموزش در یکی از باشگاه‌های تهران مشغول شد.

فصل جدید کشتی

همان کشتی‌گیر گمنام 91 ساله‌ای که در مسابقات جهانی 93 تورنتو کانادا چشم‌ها را از مبارزات زیبای خود خیره کرد و با شکست تمامی حریفان خود به فینال رقابت‌های جهانی راه یافت حالا سکاندار هدایت تیم‌ملی کشتی آزاد ایران شده است. غلامرضا محمدی یکی از بهترین سبک‌وزن‌های کشتی آزاد ایران بود. او در اوایل دهه 90 در مسابقات جوانان خیلی زود موردتوجه منصور برزگر سرمربی وقت تیم‌ملی قرار گرفت و به همراه او راهی پیکارهای جهانی شد.

او در کانادا حتی می‌توانست در همان اولین میدان هم صاحب مدال طلای جهان شود اما در فینال برابر یکی از ستارگان کشتی دنیا والنتین یوردانف بلغاری (دارنده 9 مدال طلای جهان و المپیک) 8 دقیقه  ایستاد ولی یک اشتباه او را بازنده کرد تا مجبور شود به مدال نقره جهان قناعت کند.

محمدی  طی دوران قهرمانی در کنار بزرگانی همچون یوردانف بلغاری و عبدالله‌اف آذربایجانی 4 مدال جهانی را در کارنامه قهرمانی‌اش ثبت کرد و همواره یکی از بهترین‌ها بود.

 سرمربی جدید تیم‌ملی کشتی آزاد ایران در دوره مربیگری‌اش که با همراهی تیم پاس در لیگ برتر آغاز شد به خوبی خود را نشان داد و در سال 2006 در مسابقات جهانی چین یکی از 4 مربی تیم‌ملی بود. این مربی جوان  از جمع نامزدهایی که در روزهای اخیر برای پست سرمربیگری تیم‌ملی کشتی آزاد مورد توجه قرار گرفته بودند مجوز این کار را به دست آورده و باید در اولین گام تیمی پرقدرت را برای شرکت در مسابقه‌های جام جهانی 2009 که قرار است اسفندماه سال جاری در تهران برگزار شود، آماده سازد.

در یکی دو سال اخیر کشتی آزاد ایران از جهات مختلفی دچار حوادث و گرفتاری‌های حاشیه‌ای فراوانی شده که قبل از آن هم کارنامه ضعیفی از خود در رقابت‌های جهانی 2007 باکو و بازی‌های المپیک 2008 پکن به جای گذاشته است. حال با ورود محمدی و همکاران تازه‌اش در تیم‌ملی مهمترین نکته تلطیف کردن فضای موجود در کنار تیم‌ملی است.