سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۷ - ۰۵:۵۰
۰ نفر

محمدرضا منصوریان: به دنبال تحولات اخیر کشتی به نظر می‌رسد که این بار زمینه بازگشت اکبر فلاح یکی از منتقدان جدی محمدرضا یزدانی‌خرم رئیس فدراسیون کشتی به این فدراسیون فراهم شده است.

 فلاح که با ورود یزدانی‌خرم به سمت سرمربیگری تیم کشتی آزاد جوانان را ترک و جای خود را به محمود معزی‌پور داده بود با وساطت برزگر و محمد انصاری سرپرست سابق تیم‌های کشتی جوانان به فدراسیون نزدیک و قرار شده که وی نیز به جمع مردان کادر فنی کشتی اضافه شود.

 این مربی جوان که با مربیگری منصور برزگر توانست مدال طلای جهان را در تورنتوی کانادا به دست آورد ، در فدراسیون یزدانی‌خرم هیچ‌گاه مورد حمایت سرمربی سابق تیم‌ملی قرار نگرفت و به همین دلیل به‌رغم آنکه توانایی‌های بسیار بیشتری نسبت به دیگران داشت عملا نتوانست به عنوان مربی در کنار ملی‌پوشان  قرار گیرد اما حالا قرار است با جلسه‌ای که امروز میان برزگر، فلاح و انصاری برگزار می شود، سمتی را در فدراسیون قبول کند.

در حال حاضر منصور برزگر رئیس کمیته استعدادیابی فدراسیون کشتی است و اکبر فلاح هم در آخرین سمت خود، تیم تهران را به مسابقات بین‌المللی باکو برده و یکی از فعال‌ترین مربیان حال حاضر تهران است.

پیشینه اختلاف

داستان اختلاف سلیقه  فلاح و برزگر که ریشه در زمان کشتی‌گیری فلاح آن هم در دوره‌ای که او یکی از ملی‌پوشان کشتی در وزن 68 کیلوگرم بود، دارد. در آن سال‌ها علی‌ اکبرنژاد یکی دیگر از مدعیان این وزن همیشه جدالی دیدنی با فلاح داشت و فلاح هم همواره مدعی بود که سرمربی تیم ‌ملی از اکبرنژاد حمایت کرده و چون اکبرنژاد یکی از شاگردان برزگر بوده همیشه از امتیازات بیشتری برای ملی‌پوش‌شدن برخوردار است. البته در آن دوره رقابت این دو کشتی‌گیر تا به آن اندازه نزدیک و فشرده بود که برزگر در اکثر اوقات به سختی می‌توانست از میان آنها فرد برتر را گزینش کند.

در مسابقات جهانی سال 1994 میلادی آنقدر رقابت این دو با هم نزدیک بود که در شهر استانبول ترکیه به فاصله چند ساعت قبل از مراسم وزن‌کشی بین این دو کشتی‌گیر، مسابقه انتخابی گذاشته شد که در نهایت فلاح با یک پوئن این کشتی را از اکبرنژاد برد و پیراهن تیم‌ملی را به دست آورد.

با نزدیک شدن اکبر فلاح به فدراسیون کشتی آن هم در شرایطی که وی همین چند روز قبل نسبت به عدم حضور تیم‌ملی کشتی آزاد در مسابقات جام یاریگین در روسیه واکنش تندی از خود نشان داده بود، مهمترین مسئله ابهام در نوع استفاده از این مربی جوان درجمع مربیانی است که نمی‌توانند با او به تعامل خوبی برسند. در تیم‌ملی کشتی آزاد بزرگسالان غلامرضا محمدی ترکیب کادر فنی خود را با جذب ابراهیم مهربان بسته و به نظر می‌رسد که می‌خواهد با ترکیب محسن کاوه، اسماعیل دنگسرکی و ابراهیم مهربان، جام جهانی تهران را تجربه کند.

در ارتباط با تیم کشتی آزاد جوانان که اتفاقا تجربه گرانبهایی در آن دارد وضعیت به گونه دیگری است. با فعل و انفعالاتی که پیش از بازی‌های المپیک پکن پیش آمد و محسن فره‌وشی از تیم جوانان جدا شده و به جمع ملی‌پوشان بزرگسال رفت، مجید خدایی دارنده مدال برنز جهان به جای فره‌وشی سکاندار هدایت تیم جوانان شد. او با این تیم در مسابقات جهانی 2008 جوانان در ترکیه هم کارنامه قبولی گرفت و نشان داد که به‌رغم تجربه کمی که دارد همچنان مورد تایید فدراسیون و شخص یزدانی‌خرم است.

حال سئوال این است که با بازگشت احتمالی اکبر فلاح و علم به اینکه او تجربه بیشتری نسبت به خدایی دارد و حضور موثر خدایی که برنامه‌هایی رو به جلو دارد چگونه می‌توان همزمان از حضور این دو مهره موثر در کنار هم استفاده بهینه‌ای داشت. البته بعد از مسابقات جهانی ترکیه تاکنون فدراسیون هیچ برنامه مشخصی را برای جوانان اعلام نکرده و به همین دلیل در حال حاضر نمی‌توان تحلیل درستی از برنامه‌های آتی داشت.

پست آینده مربی منتقد

از سوی دیگر این احتمال هم وجود دارد که نزد مردان فنی تصمیم‌گیرنده کشتی ایران این تفکر وجود داشته باشد که از مهره ای نظیر اکبر فلاح و احتمالا مربیان جوان دیگری نظیر محمد طلایی که  در امر آموزش جوانان تبحر ویژه‌ای از خود نشان داده‌اند- در بخش هدایت و آموزش آن گروه 60 نفره‌ای که از جمع‌ کشتی‌گیران حائز شرایط سراسر کشور گلچین شده‌اند و قرار است طبق برنامه‌هایی کاملا حمایتی و علمی به صورت زمان‌بندی‌شده در طول سال زیرنظر قرار گیرند- استفاده شود.

 در این میان آنچه مهم است این است که با استراتژی جدیدفدراسیون  افرادی نظیر اکبر فلاح به کار گرفته می‌شوند و از توانایی‌های آنها در گوشه‌ای از برنامه‌های کشتی استفاده می‌شود.

به نظر می‌رسد با بازگشت منتقدان جدی یزدانی‌خرم به تیم‌های ملی کشتی، فضای کشتی از روزهای اختلاف فاصله می‌گیرد. این برای اولین بار است که منتقدانی همچون محمد بنا، محسن کاوه و اکبر فلاح در عین انتقادات گذشته به همکاری با فدراسیون کشتی دعوت می‌شوند که این خود می‌تواند پایانی بر اختلافات گذشته کشتی باشد.

کد خبر 70893

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز