همشهری آنلاین - مریم باقرپور: «اگر از حوالی ساعت ۱۱، اطراف میدان جای پارک پیدا کردید جایزه دارید.» این جمله را «رحمان میرفتاحی» یکی از کاسبان اطراف میدان تهرانیمقدم یا همان کاج سابق میگوید و با نشان دادن مراکزی که در اطراف میدان قرار دارند میافزاید: «مسجد الرسول(ص) یکی از مهمترین مساجد منطقه۲ است که در همه ساعتهای روز مراجعهکننده دارد. کمی جلوتر و در خیابان سرو مرکز درمانی واقع شده است. در ضلع شمال میدان رستورانها هستند و در ضلع جنوب میدان رانندگان تاکسی. پس توقع توقف در محدوده این میدان را نباید داشت. خود ما برای توقف مجبوریم خودروهایمان را به کوچههای اطراف ببریم.»
او درباره ساختمان نیمهکاره پارکینگ طبقاتی میگوید: «اگر این مکان افتتاح شود، تمام این مشکلات رفع خواهدشد. چون یادم است که روزهای اول ساختوساز میگفتند که ظرفیت ۶۰۰ خودرو را دارد اما این روزها پروژه پارکینگ خوابیده است.»
حذف نام شهرداری از تابلو پروژه
از ابتدای میدان، نمای پارکینگ مشخص است. اطرافش را محصور کردهاند و آجرهایش سیاه شده است. گویا از سالها پیش آن را فراموش کردهاند. البته اطرافش ساختمانهایی جدید ساختهاند. «پوریا اردشیری» که در یکی از این ساختمانها کار میکند، میگوید: «هر روز ساعتها دنبال جای پارک خودرو میگردم، حسرت میخورم که ساخت پارکینگ از ۱۶ سال پیش رها شده است. درحالی اگر به بهرهبرداری میرسید، مشکل بسیاری از شهروندان رفع میشد.»
او میافزاید: «قبلا روی تابلو دیده بودم نام شهرداری بهعنوان شریک پروژه ساخت پارکینگ آمده بود. اما بعدها نامش را پاک کردهاند. ما خبر نداریم. البته چند بار در این زمینه با شهرداری منطقه و سامانه ۱۳۷ تماس گرفتیم اما به نتیجه نرسیدیم.»
کاسبان قدیمی اطلاعات بیشتری درباره پارکینگ دارند و برخی هم روزهای آغاز کار پارکینگ را فراموش نکردهاند. «علیرضا نوذریان» میگوید: «۱۶ سال پیش محله سعادتآباد و میدان تهرانیمقدم این همه شلوغ نبود اما برایش پارکینگ پیشبینی کردند. یادم است که شهردار وقت حین ساختوساز بارها برای بازدید میآمد. البته پروژه مشارکتی بود و شهرداری هم چند شریک داشت. تا اینکه با گذر زمان، ساختوساز تعطیل شد.»
حضور ۱۵درصد مأموران راهور
برای مأموران راهنمایی و رانندگی هم فعالیت در میدان تهرانیمقدم راحت نیست. صدای سوت آنها مدام در فضای میدان به گوش میرسد که به رانندگان تذکر میدهند که توقف دوبل نداشته باشند و در صورت بیتوجهی برگههای جریمه آماده میشود. سرهنگ «بردیا دریکوند» رئیس پلیس راهور منطقه۲ درباره میدان و مشکلات نبود پارکینگ میگوید: «برای جلوگیری از بروز مشکل ۱۰ تا ۱۵درصد نیروهای منطقه در این محدوده حضور دارند. چراکه متأسفانه رانندهها بیتوجه به تابلوها در هر مکانی توقف میکنند و این توقفهاگاه در نبود مأمور به ۳ خودرو در کنار هم میرسد. بنابراین مجبور به استقرار نیروی دائمی در این میدان هستیم.»
او تنها راهکار حل مشکل را بهرهبرداری از پارکینگ طبقاتی میداند و میافزاید: «با بهرهبرداری از پارکینگ نه تنها مشکل توقف خودروها، بلکه مشکلات ترافیکی میدان هم کم میشود و امیدواریم که به نتیجه برسد.»
در جریان گشتوگذار در میدان تهرانیمقدم، یکی از اهالی یکی از سهامداران پروژه پارکینگ طبقاتی را معرفی میکند. این سهامدار درباره توقف ساخت پارکینگ میگوید: «این پروژه علاوه بر شهرداری ۵شریک اصلی داشت که اعضا با گذشت زمان به دلیل کم آوردن اعتبار نتوانستند آن را ادامه بدهند. به مرور زمان هم برخی از اعضا سهم خود را فروختند و با ورود اعضای جدید مشکلات دیگری شروع شد. چندی پیش هم شهرداری منطقه سهم خود را به فردی حقیقی داد. اما همین فرد هم نتوانستکاری پیش ببرد.»
تنها راهکار تشویق است
پارکینگ طبقاتی میدان تهرانیمقدم با ظرفیت بیش از ۶۰۰ خودرو فقط در طبقات اصلی در حال ساخت بود و برایش ۱۳ طبقه پیشبینی کرده بودند اما حالا رها شده است. «مهدی صالحی» شهردار منطقه ۲ درباره این پارکینگ میگوید: «گرچه پارکینگ طبقاتی کاج جزو ظرفیتهای منطقه است اما سهامداران آن با وجود بارها دعوت از طرف شهرداری گویا رغبتی به ادامه ساخت ندارند و چون از نظر داخلی دچار مشکل هستند، این مجموعه تکمیل نمیشود.»
او در ادامه درباره واگذاری سهام شهرداری میگوید: «در گذشته شهرداری شریک بود اما این شراکت دردسرهاس زیادی داشت به همین دلیل شهرداری سهام خود را واگذار کرد به این امید که کار زودتر تمام شود. اما متأسفانه این اتفاق رخ نداده است.»
شهردار منطقه ۲ در پاسخ به این سؤال که آیا شهرداری قدرت اجرایی دارد یا نه میگوید: «تنها قدرت ما تشویق است و اینکه از سرمایهگذاران بخواهیم با استفاده از تسهیلات تشویقی پروژه را تکمیل کنند. چون حجم زیادی از کار انجام شده است.»