گروه حوادث: جنایتکار فراری که 13 سال قبل مرد جوانی را در مشهد به قتل رسانده بود، زمانی که برای حل اختلاف حساب یک میلیاردی با شرکایش به یک دفتر وکالت در تهران رفته بود از سوی پلیس دستگیر شد.

جسدی سوخته در مشهد

صبح 14 تیرماه سال 74، کارآگاهان جنایی مشهد از ماجرای کشف جسد سوخته مردی در بیابان‌های این شهر باخبر شده و به سرعت عازم محل شدند.

بررسی‌های اولیه نشان می‌داد مقتول مرد 25 ساله‌ای است که عاملان جنایت بعد از به قتل رساندن او، جسدش را در همانجا به آتش کشیده و از محل متواری شده‌‌اند.

با این اطلاعات جسد مقتول به پزشکی قانونی انتقال یافت و بررسی‌های تخصصی برای کشف راز این جنایت آغاز شد.

جنایت میلیاردی

ماموران پلیس که با استفاده از سرنخ‌های به دست آمده موفق شده بودند خانواده مقتول را شناسایی کنند، در جریان تحقیق از آنها دریافتند که مقتول از مدت‌ها قبل با 2 نفر از شرکایش اختلاف مالی داشته است.

وقتی مشخص شد شرکای مقتول آخرین افرادی بودند که با این مرد در تماس بوده‌اند، دستگیری آنها در دستور کار پلیس قرار گرفت و ماموران بعد از مدتی موفق شدند هر دوی آنها را در مخفیگاهشان دستگیر کنند.

اعتراف به جنایت

گرچه متهمان در بازجویی‌های اولیه قصد داشتند ماموران را از مسیر درست تحقیقات منحرف کنند اما وقتی ماموران مدارک غیرقابل انکاری از دخالت آنها در این جنایت به دست آوردند لب به اعتراف گشوده و به قتل مرد جوان اعتراف کردند. 

آنها مدعی شدند: از مدت‌ها قبل با مقتول اختلافات مالی داشتیم و به همین خاطر نقشه قتل او را طرح کردیم.

روز حادثه به بهانه حل این اختلافات او را به بیابان‌های اطراف شهر کشانده و در آنجا وی را به قتل رساندیم. سپس برای آنکه هویت او فاش نشود، جسدش را به آتش کشیدیم و متواری شدیم.

فرار قبل از محاکمه

بعد از اعترافات متهمان، در حالی که تحقیقات تکمیلی درخصوص این پرونده در جریان بود، یکی از آنها به نام محمد از دست ماموران گریخته و متواری شد.

با فرار مرد جنایتکار جست‌وجو برای دستگیری وی ادامه یافت اما وقتی پلیس نتوانست ردی از او به دست بیاورد، قاضی جنایی مشهد در جلسه محاکمه‌، هردومرد جنایتکار را به قصاص نفس محکوم کرد.

پایان 13 سال فرار

درحالی که سال‌ها از ماجرای این جنایت گذشته و هنوز ردی از قاتل فراری به دست نیامده بود، اوایل آذرماه امسال مرد ناشناسی با پلیس آگاهی تهران تماس گرفت و راز عجیبی را برملا کرد.

این مرد مدعی شد مرد 47 ساله‌ای را  می‌شناسد که 13 سال قبل، بعد از به قتل رساندن مرد جوانی از مشهد گریخته و به تهران آمده است.

وقتی مشخص شد، این مرد همان قاتل فراری است که حکم قصاص او از سوی دادگاه جنایی مشهد صادر شده است، بررسی‌های تخصصی برای دستگیری وی آغاز شد.

کارآگاهان با اطلاعاتی که از مرد ناشناس به دست آورده بودند، دریافتند مرد جنایتکار بعد از فرار به تهران زندگی‌ مخفیانه‌ای را در پیش گرفته و در کار ساخت ‌و ساز ساختمان فعالیت می‌کند.

از آنجا که هیچ سرنخی از مخفیگاه متهم وجود نداشت، بررسی‌های اطلاعاتی برای یافتن ردی از او ادامه یافت و مدتی بعد ماموران متوجه شدند وی به تازگی با برخی از شرکایش در زمینه ساختمان‌سازی‌ دچار اختلاف حساب یک‌میلیارد تومانی شده و برای حل این اختلاف به یک دفتر وکالت در مرکز تهران رفت‌وآمد می‌کند.

با شناسایی این دفتر، ماموران آنجا را به‌صورت نامحسوس زیر نظر گرفتند و عصر چهارشنبه گذشته، زمانی که متهم فراری برای پیگیری پرونده‌اش نزد وکیلش رفته بود، او را دستگیر کردند. 

سرهنگ کارآگاه سعید لیراوی- معاون مبارزه با جرائم جنایی تهران- با اعلام این خبر گفت: بعد از انتقال متهم به اداره آگاهی، وی به قتل مرد جوان در مشهد اعتراف کرد و برای رسیدگی به پرونده‌اش به دادگستری مشهد انتقال خواهد یافت.