همشهری آنلاین: یک تماس تلفنی ناشناس باعث شده هند و پاکستان که قدرت اتمی هستند، برای مدت کوتاهی در آستانه یک جنگ قرار بگیرند.

خبرگزاری آلمان از اسلام‌آباد گزارش داد، رسانه‌های پاکستانی شنبه 16 آذر نوشتند، شخصی که خود را پراناب موخرجی، وزیر امور خارجه هند معرفی کرده بود، جمعه گذشته با آصف علی زرداری، رییس جمهور پاکستان تماس می‌گیرد و به او هشدار می‌دهد که هند در صورتی که پاکستان عاملان حملات تروریستی بمبئی را تحویل ندهد، به ابزار نظامی متوسل خواهد شد.

آنگونه که روزنامه «داون» خبر داده، پس از این تماس، فعالیت‌های آشفته در پاکستان آغاز شد. نیروی هوایی پاکستان به حال آماده‌باش در آمد، جت‌های جنگی با مهمات سنگین از آسمان اسلام‌آباد حفاظت می‌کردند و کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا در جریان «اوضاع خطرناک» قرار گرفت.

داون نوشت تازه پس از آنکه رایس نیمه شب به موخرجی تلفن می‌زند و او تکذیب می‌کند چنین تماسی را با اسلام‌آباد گرفته، اوضاع آهسته آهسته، آرام می‌شود. با این حال چند ساعت دیگر تلاش‌های شدید بین‌المللی انجام گرفت تا اوضاع نهایتا به حالت عادی بازگشت. اکنون همه انرژی اسلام‌آباد صرف آن می‌شود که مشخص شود آن سوی خط تلفن چه کسی بوده است.

پس از حملات بمبئی که بیش از 170 کشته بر جای گذاشت، تنش میان دهلی نو و اسلام‌آباد افزایش یافت، زیرا طرف هندی بارها تکرار کرد که عاملان این حمله با پاکستان ارتباط دارند.