تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۸

گروه بورس: خط حمایت شاخص کل بورس تهران در مبادلات روز شنبه شکسته شد.

به گزارش همشهری، شاخص کل بورس تهران در مبادلات روز گذشته پس از 5/1 سال بار دیگر به زیر مرز 9 هزارو 200 واحد سقوط کرد. تحلیلگران این عدد را نوعی مرز روانی می‌دانند که درصورت سقوط شاخص به زیر این عدد؛ نزول به زیر 8 هزار واحد اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

طبق باور تحلیلگران تکنیکی، منحنی قیمت و شاخص‌ها در بورس مثل توپ پینگ‌پنگ بین ۲ مرز روانی در کف و سقف بازار حرکت می‌کند؛

بنابراین شاخص کل بورس تهران، روز گذشته مرز 9هزار و200 واحد را که از نظر تحلیلگران تکنیکی مرز معناداری است، شکسته و وارد کانال بازی دیگری شده است.

پیش از این، شاخص کل بورس تهران در تیر ماه سال گذشته به 9هزارو 66 واحد رسیده بود اما از آن زمان تا‌کنون این شاخص توانسته روند صعودی در پیش بگیرد و حتی ابتدای تابستان امسال به مرز 12 هزار واحد برسد.

این رویداد باعث شد تا بسیاری از فعالان و کارشناسان بازار پیش‌بینی کردند شاخص کل بورس تهران بتواند از مرز 13 هزار و 800 واحد نیز عبور کند و رکورد جدیدی را در بورس به ثبت برساند. رکود کنونی شاخص کل مربوط به آذر ماه سال 83 است که شاخص قیمت توانست برای نخستین بار در تاریخ بورس از مرز 13 هزار و 800 واحد بگذرد.

حتی به‌دنبال صعود‌های ناگهانی شاخص‌ها، برخی از کارشناسان پا را فراتر گذاشته و پیش‌بینی کردند شاخص کل تا پایان تیر ماه به سادگی از مرز ۱۳ واحد عبور خواهد کرد و پس از آن حرکت خود را به سوی رکورد سال 83 یعنی ۱۳ هزار و ۸۰۰ در پیش خواهد گرفت.

اما این اتفاق هیچگاه رخ نداد و شاخص کل با وجود رشد قیمت سهام برخی از شرکت‌ها نتوانست یکبار دیگر از مرز 13‌هزار واحد عبور کند. صعود‌های بورس تهران در تابستان امسال یادآور روزهای پر بازده سال‌82 بود زیرا سابقه چنین رویدادی در سال‌82 و در زمان دبیرکلی عبده تبریزی نیز تکرار شده بود.

شاخص‌های بورس تهران در فروردین ماه سال 82 درست پس از پایان تعطیلات نوروزی روی عدد 5 هزارو 138 واحد قرار داشت. پس از این تاریخ حرکت صعودی شاخص با شیب ملایمی شروع شد تا اینکه از ابتدای خرداد‌ماه، روند صعودی شاخص کل، شدت بیشتری به‌خود گرفت و شاخص کل بورس تهران در 4 خرداد ماه به 6 هزار واحد رسید.

سپس در 9‌تیر ماه به 7 هزار واحد رسید و پس از این تاریخ بدون انقطاع به حرکت خود ادامه داد تا اینکه نماگرهای بورس تهران در 8 مرداد ماه سال 82 ناگهان عدد 9 هزار و 676 واحد را به ثبت رساندند؛ به این ترتیب شاخص کل بورس تهران در طول 30 روز 2 هزارو 600 واحد و در طول 115 روز (از ابتدای سال 82) بیشتر از 4‌هزار و 676 واحد رشد کرد.

آمار‌های موجود نشان می‌دهد عمده‌ترین دلیل حرکت صعودی بازار در بهار و تابستان امسال، افزایش ارزش سهام شرکت‌های فولادی بوده که با در دست داشتن 40‌درصد ارزش بازار نقش تعیین‌کننده‌ای در معاملات بورس دارند.

اما پس از صعود‌های بهاری و تابستانی، بار دیگر روند نزولی شاخص‌ها از ابتدای پاییز آغاز شد و این روند کماکان ادامه دارد.

هر سال همزمان با آغاز فصل پاییز، شاخص‌های بورس تهران در کانال صعودی حرکت می‌کنند؛ به‌طوری که سابقه تاریخی بورس تهران نشان داده است که بازار سهام بیشترین رکورد‌های خود را در فصل پاییز به ثبت رسانده است؛

اما امسال در شرایطی که مطابق سنت هر ساله فعالان بازار در انتظار صعود پاییزی بازار سهام بودند شاخص‌های بورس تهران بنای نزول را گذاشتند و ارزش معاملات سهام کاهش یافت.

کارشناسان، دلیل اصلی سقوط شدید شاخص‌های بورس تهران را در 2 ماه اخیر، فراگیر شدن بحران‌های مالی در جهان می‌دانند.

درواقع در طول 2 ماه گذشته با کاهش قیمت برخی محصولات جهانی ازجمله محصولات فلزی و پتروشیمی، بورس تهران دستخوش نزول تصاعدی شد و به‌دلیل اینکه بخش زیادی از بازار سهام در اختیار شرکت‌های گروه فلزات اساسی و همچنین پتروشیمی است، گمان می‌رود با ادامه کاهش قیمت‌های جهانی فولاد و پتروشیمی، ارزش بورس تهران بیش از پیش دچار کاهش شود.