همشهری آنلاین - سپیده بهکام: همان‌طور که مدیریت بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران وعده داده بود روز شنبه ۱۶ آذر، سامانه جدید معاملات بورس تهران راه‌اندازی شد.

در نخستین روز از راه‌اندازی این سامانه شمار معاملات انجام شده در بورس اوراق بهادار تهران به یک هزار و ۱۲۵ معامله رسید که بر این اساس ۸.۷ میلیون سهم به ارزش ۱۹.۲۳ میلیارد ریال دست به دست شد.

حجم عرضه سهام سرمایه‌گذاری امید امروز به یک سوم کاهش یافت به طوری که ۴۶۱ نفر در صف فروش ۱۰.۴۵ سهم این شرکت به ارزش ۵۱.۵ میلیارد ریال ایستادند.

در این روز و در جریان معاملات بورس اوراق بهادار تهران، حجم عرضه دو شرکت گل‌گهر و چادرملو نیز به شدت کاهش یافت و به ترتیب به ۲.۸۵ میلیون سهم و ۴.۲ میلیون سهم رسید.

ارزش دستور فروش‌های صادر شده برای سهام گل‌گهر در این روز ۴۹.۸ میلیارد ریال و چادرملو ۳۷.۳۹ میلیارد ریال برآورد شد.

در سوی دیگر بازار نیز بیشترین تقاضای خرید در معاملات امروز مربوط به سهام سایپا و بعد از آن آلومتک بود. طی دادوستدهای امروز بورس تهران حجم عرضه سهام سایپا ۳.۳ میلیون سهم به ارزش ۵.۳۴ میلیارد ریال بود و آلومتک هم ۴۳ خریدار داشت که این افراد اقدام به خرید ۴.۲ میلیون سهم این شرکت به ارزش ۲.۷۷ میلیارد ریال کردند. 

در این روز شاخص قیمت (شاخص کل قیمت سهام) سیر نزولی داشت و به ۹ هزار و ۱۶۸ واحد رسید، شاخص بازار اول (شاخص عملکرد تالار اصلی) به ۷ هزار و ۵۸۹ واحد رسید و شاخص بازار دوم (شاخص عملکرد تالار فرعی) هم روی ۱۲ هزار و ۷۷۳ واحد متوقف شد.

در سامانه جدید، برنامه زمان‌بندی معاملاتی بازار اول و دوم به این صورت تغییر کرده است:

۸:۳۰ تا ۹: سفارش‌گیری

۹ تا ۱۲: گشایش و بازار پیوسته (در سامانه معاملات قبلی زمان پایان بازار ساعت ۱۲.۳۰بود)

۱۲ تا ۱۳:۱۵ : امکان ورود، اصلاح و یا حذف سفارشات

 ۱۳:۴۵ تا ۱۴:۴۵ : تخصیص معاملات گروهی در سامانه قدیم [راه‌اندازی سامانه معاملات جدید بورس از ۱۶ آذر]

کد خبر 70171

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز