همشهری آنلاین: معاون آموزش نوآوری وزارت آموزش و پرورش گفت: ما افراد را به رشته‌هایی می‌فرستیم که آینده آن‌ها برای ما مقبول نیست، لذا غالب دانش‌آموزان باید در رشته‌های فنی و حرفه‌ای ساماندهی شوند.

به گزارش ایسنا، عباس رهی که در گردهمایی معاونان آموزش و نوآوری استان‌های کشور با بیان این مطلب در خصوص رشته علوم انسانی گفت: رشته علوم انسانی که هم‌اکنون در مدارس داریم، در حقیقت «ضد علوم انسانی» است و کسانی که باعث شده‌اند که این موضوع جا بیفتد که «هرکس توانمندی کمتری دارد، باید وارد علوم انسانی شود» در حقیقت ضدعلوم انسانی عمل کرده‌اند.

وی، با تاکید بر لزوم جدی گرفتن هرچه بیشتر آموزش ابتدایی، اذعان کرد: امروز فرزندان ما به شدت تحت تاثیر اینترنت، ماهواره، گروه همسالان و زد و بندهای خودمانی در گروه‌های نوجوان و جوان هستند و این درحالیست که هنوز برخی تصور می‌کنند که ما در مواجهه با این مسایل هر کاری می‌خواهیم انجام دهیم، باید در متوسطه انجام دهیم. در حالی که انسان‌ها هرچه بیشتر سنشان بالا می‌رود، زمخت‌تر می‌شوند و تاثیرگذاری بر روی آن‌ها سخت‌تر می‌شود، لذا تاثیرگذاری‌ها بر روی افراد باید حتما از دوران ابتدایی آغاز شود.

وی نگاه «مهم نبودن دوره ابتدایی» را نگاهی معیوب و ابتر خواند و در ادامه اظهار کرد: ما افراد را گروه گروه به رشته‌هایی می‌فرستیم که آینده آن‌ها برای ما مقبول نیست، لذا غالب دانش‌آموزان باید در رشته‌های فنی و حرفه‌ای ساماندهی شوند.

وی با طرح این پرسش که «این چه کاری است که هر کس نمره پایین گرفت را به رشته علوم انسانی بفرستیم؟!»، بیان کرد: اکثر مسئولان ارشد کشور در این رشته تحصیل کرده‌اند.

وی افزود: باید عده‌ای از نخبگان را برای تحصیل به رشته‌های نظری بفرستیم و مابقی را راهی رشته‌های فنی و حرفه‌ای کنیم.

رهی سهم فنی و حرفه‌ای در نظام فعلی آموزش متوسطه را 30 و سهم رشته‌های نظری را در این نظام، 70 درصد اعلام کرد و با تاکید بر این که این هرم باید معکوس شود، عنوان کرد: رویکرد آموزش و پرورش، کمرنگ کردن رشته‌های نظری است و اساسا درصدد حذف این رشته‌ها از مقطع متوسطه هستیم که البته این موضوع نیاز به تصویب مجلس یا شوراهای عالی انقلاب فرهنگی و آموزش و پرورش دارد.

وی یکی از راهکارهای تحقق توسعه فنی و حرفه‌ای را تامین بازار کار برای دانش‌آموزان در کنار برخورداری از حقوق مکفی و در عین حال، حفظ شخصیت و دوری از ایجاد حقارت برای آن‌ها خواند و عنوان کرد: باید زمینه‌ای فراهم شود که این دانش‌آموزان بتوانند در حین اشتغال، ادامه تحصیل دهند.

معاون آموزش و نوآوری وزیر آموزش و پرورش همچنین متخصص کردن معلمان را راهکاری دیگر در این زمینه برشمرد و با اذعان به این که «تعداد قابل ملاحظه‌ای از معلمان ما متخصص نیستند»، تخصص و رشته تحصیلی را دو مورد از انگیزه‌های شغلی دانست و افزود: کسی که شغلش به رشته تحصیلی‌اش ربطی ندارد، غیرمرتبط نیز تدریس و در این موضوع سهل‌انگاری می‌کند و همیشه خود را زیادی می‌داند، این در حالیست که در گروه‌های آموزشی نیز احساس حقارت می‌کند.

وی یکی از راهکارهای مواجهه با این امر را استخدام ذکر کرد و با بیان این که هم‌اکنون امکان این امر وجود ندارد، بر راهکار دوم یعنی ارتقای تحصیلی معلمان از طرق ارتقا با اخذ مدرک یا ارتقا با آموزش ضمن خدمت تاکید کرد.