چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۸
۰ نفر

گروه اجتماعی- علی اصغر‌محمدی: دریافت شهریه در مدارس دولتی با استناد به بخشنامه‌های صادره وزارت آموزش و پرورش رسما آغاز شد

در حالی وزارت آموزش و پرورش اخذ شهریه‌های اجباری‌ در مدارس دولتی را موجه اعلام کرد که این کار بر خلاف اصل 30 قانون اساسی است.

براساس اصل 30 قانون اساسی، دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم کند.

برخی از مدارس براساس مجوز آموزش و پرورش شهر تهران اقدام به فرستادن فرم‌های تعهدنامه مالی با مبالغ مختلف برای اخذ شهریه از والدین کرده‌اند.

این امر اعتراض والدین دانش‌آموزان را برانگیخته است. برخی از والدین با ارسال کپی فرم درخواست وجه به همشهری خواستار طرح موضوع  برای  رسیدگی مراجع نظارتی مانند مجلس شده‌اند.

در این فرم که مهر سازمان آموزش و پرورش تهران نیز بر آن دیده می‌شود، چنین آمده است: ... براساس بند 5 آیین‌نامه اجرایی مدارس، تقویم اجرایی و اهم فعالیت‌های واحد آموزشی در سال تحصیلی به شرح ذیل اعلام می‌گردد.

اهم خدمات فوق برنامه آموزشی، اهم خدمات برنامه پرورشی، آزمون‌های هماهنگ استانی و سایر فعالیت‌ها، سر فصل‌هایی است که تحت عنوان تقویم اجرایی و اهم فعالیت‌های آموزشی آمده است.

بخش خدمات آموزشی نیز مربوط به هزینه کلاس‌های فوق برنامه است.
هزینه برگزاری مناسبت‌ها، مسابقات فرهنگی ورزشی نیز در بخش خدمات فوق برنامه پرورشی قید شده است.

در بخش سایر خدمات نیز همه هزینه‌های واحد آموزشی به چشم می‌خورد.
نکته جالب، امضا و مهر رئیس انجمن اولیا و مربیان در این فرم است.

در پایان این فرم باید دانش‌آموز و ولی وی تعهدنامه‌ای امضا‌کنند تا در زمانی که مدیر مدرسه اعلام می‌کند شهریه را پرداخت کنند.

به‌نظر می‌رسد صدور دستورالعمل‌هایی مبنی بر دریافت پول از خانواده‌ها نقض صریح قانون اساسی است. مسئولان این وزارتخانه باید برای کمبود بودجه و تامین هزینه اداره مدارس دولتی راهکارهای مناسب‌تری ارائه دهند.

این در حالی است که قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در انجمن اولیا و مربیان از اینکه مردم این انجمن را با پول می‌شناسند، گله‌مند است.

ظاهرا باید وی این گله و انتقاد را از مسئولان و همکاران خود داشته باشد، زیرا احترام امامزاده به متولی آن است.

قائم مقام وزیر در انجمن اولیا و مربیان نیز تیر ماه امسال به خبرگزاری مهر گفت: به موجب دستورالعمل جدید، مدارس دولتی می‌توانند از دانش‌آموزان شهریه اخذ کنند.

ابوالفضل خادمیان تاکید کرد: طبق دستورالعمل ساماندهی، مدارس باید از طریق اعتبارات و مشارکت‌های مردمی اداره شوند. البته وی پس از واکنش مجلس در این باره اعلام کرد که گفته هایش تحریف شده است!

پول بگیرید، در قالب کمک‌های داوطلبانه

در همین زمینه، مدیرکل دفتر جذب مشارکت‌های اولیای آموزش و پرورش، مهر ماه امسال از تدوین دستورالعمل ساماندهی نحوه اخذ کمک‌های مالی اولیا در مدارس خبر داد.

محمد‌علی لقایی گفت: با اجرای این دستورالعمل تکلیف نحوه کمک‌های مالی به مدارس برای یک سال مشخص می‌شود. این کمک‌ها برای رفع مشکلات مالی مدارس مورد استفاده قرار می‌‌‌‌گیرد تا زمینه تعلیم و تربیت بهتری برای فرزندان آنها فراهم شود.

همچنین وی به خانواده‌ها توصیه کرد تا با پرداخت شهریه، فرزند خود را با سایر دانش‌آموزان همسطح کنند.

مدیر یکی از دبیرستان‌های تهران گفت: این کار براساس طرح ساماندهی نیرو در آموزش و پرورش انجام می‌شود. در این طرح فقط صرفه جویی مد نظر بوده و به پیامدهای آن توجهی نشده است.

دریافت شهریه با عنوان فوق برنامه

وی افزود: هنوز سرانه دانش‌آموزی سال تحصیلی گذشته به اغلب مدارس تهران پرداخت نشده، به مدارس اجازه داده‌اند تا تحت عنوان کلاس‌های فوق برنامه از مردم پول بگیرند.


وزیر آموزش و پرورش درباره تغییر ساختار نظام آموزشی کشور اعلام کرد: با توجه به اینکه ما کار انقلابی می‌کنیم، این موضوع برای بخش‌هایی قابل تحمل نیست.

به گفته علیرضا علی احمدی، تغییر ساختار سازمانی و ابلاغ بخشنامه ساماندهی نیروی انسانی از جمله تلاش‌هایی است که برای بهبود وضع این نظام انجام شده است.

وی افزود: آنچه مورد نظر ماست با آنچه می‌توانیم اجرا کنیم تفاوت 50 درصدی دارد اما باید این تغییرات را قدم به قدم انجام داد.

در حالی وزیر آموزش و پرورش از کار انقلابی در این وزارتخانه سخن می‌گوید که به گفته مدیران اغلب مدارس شهر تهران هنوز سرانه دانش‌آموزی سال تحصیلی گذشته را به‌طور کامل دریافت نکرده‌اند. این مسئله تبعاتی نیز به‌دنبال داشته است.

مدیران مدارس می‌گویند از عهده پرداخت قبوض آب، برق، گاز و تلفن و حتی کاغذ کپی
خود بر‌نمی‌آیند.

مدیر یکی از مدارس گفت: سال گذشته به‌دلیل پرداخت نشدن سرانه دانش‌آموزی برای تامین مخارج مدرسه به‌ناچار به روش‌هایی متوسل ‌شدیم که خودمان هم نمی‌پسندیم.

یکی از والدین تهرانی گفت: یکی از مدارس دولتی در منطقه 3 تهران به بهانه برگزاری کلاس‌های فوق‌برنامه از ما شهریه ثابت مطالبه می‌کند.

پرسش من این است مگر نه اینکه نظام آموزش و پرورش باید پاسخگوی همه نیازهای آموزشی دانش‌آموزان باشد، پس برگزاری کلاس‌های فوق‌برنامه چه مفهومی دارد؟
رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفت: ما از وزیر آموزش و پرورش خواسته‌ایم که در تصمیم‌گیری‌های خود، دوراندیشی‌های لازم را در نظر بگیرد و بعد برنامه‌ها را اجرا کند.

به گفته علی عباسپور تهرانی فرد، اجرای دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی با عجله صورت گرفته و مشکلات عدیده‌ای در آموزش و پرورش به‌وجود آورده است.

وی تصریح کرد: این معضلات با شروع سال تحصیلی عمیق‌تر شده است و ما آن را قطعا پیگیری می‌کنیم

کد خبر 66487

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز