مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد از تصویب نهایی تجدیدنظر استاندارد ملی بنزین خودرو به شماره 4904 براساس استاندارد یورو 4 پس از مصوبه 30 آذر ماه امسال کمیته ملی شیمیایی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد این سازمان، گفت: بیشترین حجم تولید پالایشگاه‌های داخلی کشور با عدد اکتان 87 بوده و با استانداردهای روز جهانی همخوانی ندارد که این امر باعث افزایش آلودگی هوا و آسیب دیدن موتور خودروها می‌شود.

مرندی مقدم افزود: با توجه به توسعه فناوری‌های صنعت خودرو، با تصویب استاندارد جدید بنزین که براساس الزامات تولید و شرایط زیست‌محیطی تدوین شده است، پالایشگاه‌های کشور ملزم به تولید بنزین با عدد اکتان بالاتر از 91 خواهند بود.

همچنین مقدار گوگرد این بنزین نیز از ppm 300 به ppm 50 کاهش یافته و با بهبود سایر عوامل کیفی بنزین، میزان مصرف سوخت خودروها و آلایندگی ناشی از آن نیز کاهش می‌یابد.

وی‌ اظهار داشت: با توجه به اجباری بودن استاندارد بنزین، مقرر شده است پالایشگاه‌ها از ابتدای اجرای برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی (سال 1390) بنزین را مطابق استاندارد ملی تصویب شده تولید کنند.

مرندی مقدم اضافه کرد: این استاندارد از اوایل امسال در جلسات متعدد با کارشناس صنایع نفت اداره کل نظارت بر اجرای استاندارد و مشارکت نمایندگان بخش‌های مختلف وزارت نفت، سازمان حفاظت از محیط‌زیست، شرکت بازرسی و کیفیت استاندارد ایران و شرکت‌های سازنده خودرو آغاز و در 30 آذر‌ماه امسال در کمیته ملی شیمیایی به تصویب رسید.