اعضای ارشد حزب محافظه‌کار انگلیس این هفته گفتگوهایی برای یک «ماموریت نجات» را آغاز خواهند که هدف آن برکناری فوری لیز تراس، رهبر این حزب و نخست‌وزیر فعلی این کشور است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین این تصمیم پس از آن اعلام می‌شود که جرمی هانت، وزیر جدید خزانه‌داری انگلیس بسته اقتصادی نخست‌وزیر را عمدتا کنار گذاشت و شروع عصر جدیدی از ریاضت اقتصادی را اعلام کرد.

گروهی از نمایندگان ارشد پارلمان عضو حزب محافظه‌کار روز دوشنبه به بحث درباره آینده نخست‌وزیر خواهد پرداخت و برخی از او می‌خواهند که در طول چند روز استعفا دهد و برخی دیگر می‌گویند او «او پست نخست‌وزیری را دارد، اما  تسلطی بر کارها ندارد.» به دنبال فروپاشی برنامه لیز تراس کاهش مالیات‌ها، برخی از این نمایندگان تهدید کرده‌اند که به طور علنی او را استیضاح خواهند کرد.

متحدان لیز تراس در کابینه‌اش در اقدامی برای حفظ نخست‌وزیری او به این نمایندگان هشدار دادند، در صورتی دومین رهبر حزب محافظه‌کار در فقط چند ماه برکنار شود، انتخابات زودرس را باعث خواهند شد و اطمینان حاصل خواهند کرد که حزب محافظه‌کار به عنوان «یک حزب» به پایان برسد.

اما حمایت از تراس حتی درون کابینه‌اش هم در حال از بین رفتن است و برخی از اعضای کابینه در تماس نزدیک با منتقدان او هستند. یک وزیر پیشین گفت: «تراس اکنون در سالن خروجی است و او این را می‌داند. موضوع در حال حاضر این است که آیا خود او در این روند شرکت می‌کند و تا حدودی آن را با شرایط خودش انجام می‌دهد یا اینکه سعی می‌کند مقاومت کند و اخراج می‌شود.»

یک نماینده دیگر پارلمان گفت «تا حدی عجیب‌وغریب خواهد بود که به تراس اجازه داد، پس از رشته‌ای از تغییر موضع‌های ۱۸۰ درجه‌لی تحقیرآمیز، مانند اخراج متحدش کواسی کواترنگ، وزیر خزانه‌داری پیشین و کنار گذاشتن برنامه اقتصادی «تا حدی عجیب و غریب خواهد بود»، بار دیگر در جلسه پرسش از نخست‌وزیر در مجلس عوام در روز چهارشنبه ظاهر شود.