همشهری آنلاین: حسن قشقاوی در نشست هفتگی با خبرنگاران به پرسش‌های آنان در خصوص آخرین مواضع سیاسی کشور پاسخ داد.

به گزارش ایسنا وی در خصوص اظهارات علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد افتتاح نیروگاه بوشهر در مارس 2010 اظهار داشت: آقای بروجردی در ادامه اظهار داشته که در بازدیدی که نمایندگان از نیروگاه داشتند متوجه شده‌اند که کار به سرعت در دست اقدام است. وی عملیات احداث نیروگاه بوشهر را کاری مهم و گسترده توصیف کرد و یک چنین کار بزرگی نیاز به پیش‌راه‌اندازی و مراحل مختلف دارد.

قشقاوی در ادامه خاطر نشان کرد: وقتی که سوخت تحویل شد، نقطه‌ عطفی بوده که صورت گرفته و مشکلی در اراده‌های سیاسی برای تکمیل نیروگاه وجود ندارد و باقی بحث‌ها مربوط به مباحث تکنیکی و فنی است.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد حضور کشورهای عربی در اجلاس 1+5 اظهار داشت: این جور جلسات زیاد است و فکر می‌کنیم عرضه‌ یک نمایش شکست خورده در یک تئاتر بی‌روح و خشک بوده؛ چرا که ارتباط بین ملت‌های منطقه ارتباطی عمیق، فرهنگی، ‌دینی و تاریخی است و پیوند بسیار گسترده‌ای بین ملت‌های منطقه وجود دارد و اینکه برخی از دول غربی بخواهند اسب ایران هراسی را پشت دروازه‌های کشورهای منطقه قرار دهند موفق نخواهند شد.

وی یادآور شد: شاید درک این همبستگی شرقی برای برخی مشکل باشد. تهدیدات و واقعیات منطقه روشن است و باید تمام تلاش‌ها برای رفع محاصره‌ی غزه صورت بگیرد ضمن اینکه مواضع مجموعه‌ی خاورمیانه نسبت به عملکرد رژیم صهیونیستی واضح است.

قشقاوی خاطر نشان کرد: اینکه عده‌ای جمع شوند و غزل خداحافظی را ( به همراه رایس) بخوانند تاثیری نخواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد:‌ غرب قصد دارد با شکست دیپلماسی تهاجمی‌اش آن را به دیپلماسی نیابتی تبدیل کند که این تغییر خود بیانگر شکست است؛ اگر بحث هسته‌‌ای مطرح باشد پیشنهاد کنسرسیوم را که ایران مطرح کرد و ما از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌‌ای کشورهای عربی استقبال کردیم.

قشقاوی تمامی این اقدامات را در مجموعه‌ پکیچ ایران هراسی دانست که این مساله در هالیوود نیز با ساخت فیلمی نظیر 300 دنبال می‌شود؛ در حالی که نظرسنجی‌های کشورهای منطقه به گونه‌ای دیگر است و اساسا چنین احساس هراسی وجود ندارد.

وی تاکید کرد: این مساله اسب تروایی است که پشت در همسایه برای ورود قرار داده‌اند اما موفق نخواهند شد.

خبرنگاری از قشقاوی در مورد فعالیت‌های ایران در عراق که با محدودیت‌هایی از طرف انگلیسی‌ها مواجه شده است پرسید که وی در پاسخ گفت: ما خبر موثقی در این خصوص نداریم و طرف ما در برخورد و تعامل دولت عراق است و رابطه‌ی ما بسیار قوی است.

وی از سفر اواخر هفته‌ نوری المالکی به تهران و برگزاری کمیسیون عالی مشترک دوجانبه میان ایران و عراق خبر داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اهداف سفر نوری المالکی به تهران اظهار داشت:‌ این سفر در چارچوب روابط دوجانبه است که شورای عالی روابط ایران و عراق که از طرف عراق نوری المالکی و از طرف ایران داوودی ریاست آن را بر عهده دارد برگزار می‌شود که مروری بر مناسبات رو به رشد دو کشور یکی از اصلی‌ترین اهداف آن است.

به گفته‌ وی، این سفر فرصتی است که ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه و بحث‌های مختلف دیگر بین ایران و عراق مورد بحث قرار گیرد.

قشقاوی اعزام ناو جنگی ایران به خلیج عدن را نیز به دنبال تشدید ناامنی‌ها در این آبراه بین‌المللی و اقداماتی که دزدان دریایی در این منطقه انجام داده‌اند و مبتنی بر قطعنامه‌های صادره از طرف شورای امنیت سازمان ملل متحد عنوان کرد و گفت:‌ این اقدام با هدف حمایت از تردد کشتی‌های تجاری ایران در خلیج عدن انجام گرفته که برخی دیگر از کشورها نیز برای مقابله با این پدیده‌ی شوم اقداماتی را انجام داده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد سفر فرستاده‌ پادشاه عمان به تهران و نیز دعوت وی از احمدی‌نژاد برای شرکت در اجلاس آتی سران شورای همکاری خلیج فارس در این کشور اظهار داشت: این سفر عمدتا در چارچوب گسترش روابط دوجانبه بوده و بحث‌های همکاری منطقه‌‌ای نیز مطرح می‌شود. طی چند روز آینده دوازدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی با عمان نیز برگزار می‌شود که بیانگر روابط رو به رشد ایران و عمان است، اما در مورد دعوت از احمدی نژاد برای شرکت در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس خبری نداریم.

خبرنگار دیگری از قشقاوی در مورد فروش سامانه‌ی موشکی s300 از طرف روسیه پرسید که وی در پاسخ گفت:‌ هیچ گزارشی از منابع و مراجع ذی‌ربط به وزارت خارجه در این خصوص واصل نشده و در موقعیتی نیستم که تحویل آن را تایید یا تکذیب کنم ولی در مجموع ارتباط ما با روسیه همه جانبه و گسترده در زمینه‌های سیاسی،‌ اقتصادی و نظامی است که از گذشته نیز بوده و بخشی از آن اجرایی شده و بخشی دیگر در دست اجرا است.

قشقاوی با رد برخی ادعاها در مورد محدود شدن عملکرد وزارت خارجه در بسیاری از حوزه‌ها و ارتباط با برخی کشورها و مناطق نظیر قاره آفریقا گفت: حدود و وظایف مشخص است و امروز بعد از سی ‌سال انقلاب همه چیز نهادینه و قانونمند شده و هیچ تعرضی بخشی به بخش دیگر ندارد و حوزه‌ی دیپلماسی و سیاست خارجی وزارت خارجه هیچ گاه به کناری نهاده نشده و این وزارتخانه در اوج مسئولیت‌پذیری است و مانعی در برابر انجام وظایف وزارت امور خارجه وجود ندارد.

وی با اشاره به پتانسیل‌های بسیار زیاد قاره‌ی آفریقا گفت: ایران زمینه‌های زیادی برای صدور کالا و خدمات به این قاره دارد و با توجه به کار کارشناسی اقداماتی انجام می‌شود تا از این ظرفیت‌های بالا در آفریقا به کار گرفته شود.

به گفته‌ سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور، روابط ایران با این قاره در آینده در سطوح بالا نیز انجام می‌شود که تلاش ایران برای برگزاری اجلاس آتی سران آفریقا در تهران از جمله‌ این اقدامات است.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص برگزاری برخی تجمعات در برابر سفارتخانه‌های کشورهای عربی در خصوص اوضاع غزه خاطر نشان کرد: ما این احساسات پاک از سوی ملت ایران و ملت‌های مسلمان نسبت به طرفداری عمیق از مردم غزه را درک می‌کنیم اما مهم این است که امنیت دیپلماتیک دیپلمات‌ها و اماکن آنها حفظ شود و در چارچوب وظایف در راستای تامین امنیت دیپلماتیک تلاش داریم تا حضور میهمانان خارجی ما بدون مشکل باشد.

وی ادامه داد:‌ در این راستا از نیروی انتظامی خواستیم که مانع برخی تعرضات شود که این مساله در داخل نیز مورد استقبال قرار گرفت.

 وی تحولات فلسطین را نیز در آستانه‌ی انتخابات و بحران‌های مختلفی که رژیم صهیونیستی با آن مواجه هست را مشخص توصیف کرد و گفت: عده‌ای فکر می‌کردند که آناپولیس و امثال آن می‌تواند کارهایی را در پی داشته باشد و چشم‌انداز روشنی برای صلح باشد ولی 19 بار سفر رایس به منطقه شکست خورده بوده تا زمانی که حقوق حقه‌ فلسطینیان به رسمیت شناخته نشده باشد و رفع اشغال نشود هرگونه تلاشی برای صلح بی‌نتیجه خواهد بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین ایجاد پست مربوط به ایران در وزارت خارجه آمریکا را نیز امر داخلی وزارت خارجه‌ی آمریکا عنوان کرد و گفت: مهم این است که آیا تغییری در سیاست‌های منطقه‌ی‌ای و خاورمیانه‌ای آمریکا ایجاد می‌شود یا خیر؟ اگر قرار باشد بر روی تعامل سابق استوار باشند این تغییرات هیچ تاثیری نخواهد داشت.

قشقاوی همچنین اظهارات رایس در مورد ایجاد دفتر حفاظت منافع آمریکا در تهران را نیز متناقض عنوان و خاطر نشان کرد: بحث‌های مطرح شده در این خصوص آنقدر متناقض بود که هیچ ارتباطی بین آنها وجود نداشت و چون شاید وی در حال خداحافظی است هرجی بر وی نباشد.

خبرنگاری از قشقاوی در مورد توقیف یک مرکز در آرژانتین پرسید که وی در پاسخ گفت:‌ این مرکزی بوده که از 20 سال گذشته وقف فعالیت‌های خیریه شده بود که از دست مسلمانان مصادره و به یهودیان داده شده است. آرژانتینی‌ها باید تلاش کنند تبعیضات را از بین ببرند.

وی در خصوص بازداشت رئیس بنیاد علوی نیز خاطر نشان کرد: آمریکایی‌ها قصد دارند با این کار ایران‌هراسی را به ایرانیان هراسی تبدیل کنند؛ در حالی که فعالیت‌های این بنیاد شفاف است و این اقدامات در راستای جنگ روانی است، اما ما پیگیری را وظیفه‌ی خود می‌دانیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد اظهارات اخیر البرادعی در مورد فعالیت‌های هسته‌‌ای ایران گفت:‌البرادعی در گزارش‌های مختلف‌ اعلام کرده که دلیلی برای انحراف ایران از فعالیت‌ صلح‌آمیز هسته‌یی وجود ندارد و ایشان اظهارات مختلفی با رسانه‌های مختلف دارند اما آنچه ملاک است توجه به اظهارات و گزارشات رسمی است.

وی همچنین وجود هر گونه خبر جدیدی در مورد بهبود روابط ایران و آمریکا را نیز رد کرد.

قشقاوی در پاسخ به سوالی در مورد پلمب کانون مدافعان حقوق بشر گفت: شایسته است در این خصوص مقامات قضایی پاسخ لازم را بدهند؛ چرا که این مساله مربوط به حوزه‌ی سیاست خارجی نیست، اما آنچه که از اخبار دستگیرم شد این است که اولا اعضای کانون اعلام کرده‌اند که پروانه‌ی کار نداشتند و این کار با تذکرات قبلی و با حکم مرجع قضایی صورت گرفته تا به دنبال مجوز باشند.

وی گفت:‌ وقتی یک مغازه‌ بقالی نیاز به جواز کسب دارد باید این کانون نیز که از سال 79 تاکنون بدون مجوز فعالیت کرده نیز دارای مجوز باشد. در کشورهای غربی اجازه‌ چنین فعالیت‌هایی داده نمی‌شود و این در واقع سعه صدر جمهوری اسلامی است و کشورهای مدعی حقوق بشر در غرب این اجازه را نمی‌دهند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در مورد دستگیری یک زن و شوهر در آمریکا به اتهام ارتباط با ایران گفت: چیزی در این خصوص دریافت نکرده‌ایم و از نمایند‌گی‌مان خواستیم که بررسی‌های لازم را انجام دهند.

قشقاوی با اشاره به بحث‌های مطرح شده در خصوص جزایر ایرانی خلیج فارس نیز گفت:‌ تنها بحث یک جزیره مطرح است و این مساله‌ سوءتفاهمی اداری در مورد جزیره‌ ابوموسی است که قابل رفع است؛ اینکه هر از چندگاهی این بحث در اجرای طرح ایران‌هراسی مطرح می‌شود نه به نفع امارات است و نه به نفع ایران و باید این مساله رفع شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین با یادآوری تلاش‌های ایران در اجلاس بن و توکیو در خصوص بازسازی افغانستان گفت: ما در عرصه‌ بازسازی افغانستان نقش فعالی داریم؛ چرا که صلح در منطقه صلح و ثبات ماست.

وی سفر معاون آسیایی وزارت خارجه به هند و پاکستان و گفت‌وگوی تلفنی وزیر امور خارجه با همتای پاکستانی و مقامات افغانی را در راستای برقراری صلح و ثبات در این منطقه برشمرد و گفت: ما نمی‌خواهیم عرصه‌ی منطقه، عرصه‌ چالش‌های منطقه‌‌ای باشد و از هیچ تلاشی برای برقراری صلح و ثبات در منطقه فروگذار نیستیم و معتقدیم که نباید مسائلی نظیر ربایش دیپلمات‌ها تکرار شود.

به گفته‌ی وی، باید دولت پاکستان در آزادی دیپلمات ربوده شده‌ ایران در پاکستان تلاش‌های لازم را صورت دهد و ایران به طور جدی خواستار افزایش تلاش‌ها در این خصوص است.

خبرنگار دیگری از قشقاوی در مورد بحث خواست عراق برای دخالت مستقیم در پرونده‌ هسته‌‌ای پرسید که وی در پاسخ گفت: بحث کنسرسیوم در این خصوص بحث خوبی است و راه مناسبی برای مشارکت است. غنی سازی حق ماست و در چارچوب صلح‌آمیز آن را ادامه می‌دهیم و بحث‌های هسته‌یی نظامی نیز در دکترین ما جایی ندارد .

وی ادامه داد: هر کس که بخواهد در بحث هسته‌‌ای ایران شرکت کند ما مشکلی نداریم و می‌تواند اوج همکاری‌های ما با کشورهای عربی باشد. چرا که اعضای ان.پی.تی در چارچوب این معاهده‌ی حق فعالیت دارند و ما می توانیم با هم همکاری کنیم.

قشقاوی این مساله را تبدیل تهدیدی ساختگی و مصنوعی به فرصت عنوان کرد و گفت: ما حتی می‌توانیم بدون دخالت منطقه‌‌ای در چارچوب رویکرد منطقه‌‌ای به ترتیبات امنیتی دراز مدت و قراردادهای درازمدت دست یابیم. ما به گفته‌ی پیامبر (ص) تا چهل کشور همسایه هوایشان را داریم.

خبرنگاری از قشقاوی در خصوص فعالیت‌های جاسوسی شبکه‌ BBC در ایران و حمایت سفارت انگلیس در تهران و برخی تحرکات اطلاعاتی انگلیس در کشورمان پرسید که وی در پاسخ گفت: هر کدام از ارگان‌ها وظایف خاص خود را دارند و بحث رسانه‌های خارجی مربوط به ارشاد و وزارتخانه‌های ذی‌ربط است. هرگاه گزارش مکتوبی به وزارت خارجه واصل شود موظف هستیم که اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی اضافه کرد: فعالیت‌های اطلاعاتی و امنیتی حوزه‌های ذاتی وزارت خارجه نیست و بر عهده نهادهای دیگر است، ولی طبیعی است که در این خصوص همگرایی باشد و این مساله وجود دارد.

قشقاوی با اشاره به رفتار انگلیسی‌ها و رصد این رفتار گفت: وقتی این رفتار را رصد می‌کنیم سوالات و ابهامات فراوانی را در ارتباط با ایران مشاهده می‌کنیم. این مساله در مماشات با تروریسم و بحث به رسمیت شناختن حقوق هسته‌‌ای ما مشهود است. ملت ایران در یک بت‌شکنی هسته‌‌ای توانست به قله‌های دانش دست یابد که این مساله باید به رسمیت شناخته شود‌.