همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت‌خارجه در نشست خبری خود تازه‌ترین مواضع و فعالیت‌های خارجی کشور را تشریح کرد

به گزارش ایسنا، حسن قشقاوی، با اشاره به حوادث چند روز اخیر غزه و جنایات رژیم صهیونیستی در این منطقه، اظهار کرد: در آستانه‌ سال نو میلادی، رژیم صهیونیستی هدیه‌ی کریسمس خود را به همه‌ ابنای بشر در سراسر جهان و به ویژه فرزندان سرزمین مولود عیسی با بمباران، تخریب و حمله‌ وحشیانه به مردم بیگناه فلسطین و غزه داد که این مساله یک برگ خونین دیگر بر دفتر حیات جنایتکارانه‌ رژیم صهیونیستی است که با خون فلسطینیان آغشته شده و می‌شود.

وی با تسلیت این اقدامات و جنایات به همه‌ فلسطینیان و آزادگان جهان و مسلمانان، گفت: این اقدامات در تضاد آشکار با کنوانسیون حقوق بشر ژنو و مغایر با اصل شش و هشت کنوانسیون دیوان بین‌المللی کیفری راجع به نسل‌کشی و جنایات جنگی است.

به گفته‌ سخنگوی وزارت امور خارجه‌ کشورمان، همان گونه که در گزارش حقوق بشر نیز تصریح شده این اقدامات کاملا مصداق جنایات جنگی و نسل‌کشی و مقابله با کنوانسیون دفاع از حقوق افراد غیرنظامی، حقوق کودک و حقوق زنان است.

قشقاوی ادامه داد: با هر نوع تفسیر از قواعد بین‌المللی اقدامات این رژیم با این قوانین مغایرت آشکار دارد که امیدواریم اقدامات ایران با همکاری تمام فعالان حقوق بشر علیه سران رژیم صهیونیستی نتیجه دهد و زمینه‌ی محاکمه‌ آنان فراهم و وجدان بشریت با دیدن صحنه‌ محاکمه‌شان آرام شود.

او در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات نسنجیده‌ اخیر وزیر امور خارجه‌ مصر در مورد اتهام زدن به ایران برای دخالت در امور غزه، خاطرنشان کرد: وقایعی که امروز در صحنه‌ غزه شاهد هستیم دو دلیل دارد که یکی از آن‌ها توطئه گسترده‌ی بین‌المللی همه‌جانبه است که از آناپولیس آغاز و در نیویورک ادامه یافته است و دیگری بحث انتخابات آینده‌ رژیم صهیونیستی است و این که اساس پایه‌ دموکراسی آنان بر انتخابات خونین شکل گرفته و استوار است.

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ کشورمان، با اشاره به شکست رژیم صهیونیستی در جنگ 33 روزه، خاطر نشان کرد: این رژیم با محاصره‌ غزه در مدت شش ماه و 157 مورد نقض آتش‌بس در این مدت و کشته شدن 46 فلسطینی و دستگیری 37 نفر از آنان به جنایات خود ادامه می‌دهد که تمامی این مسائل در کنار اقدامات این رژیم در کرانه‌ باختری رود اردن است.

قشقاوی اضافه کرد: تسامح بسیاری از کشورهای عربی منطقه و رویکرد سازش و تسلیم آنان در تشجیع این رژیم موثر بوده است و امروز دو رودخانه‌ی خونین شیعی در لبنان و سنی در غزه در هم آمیخته است؛ بنابراین زمان مناسبی است که همبستگی بین ملت‌ها فراهم آید.

وی از ورود نخستین هواپیمای حامل کمک‌های انسان‌دوستانه‌ ایران به فرودگاه قاهره خبر داد که دومین هواپیما نیز به زودی این کمک‌ها را ارسال می‌کند.

به گفته‌ سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی کشورمان، امروز کمک‌های دارویی و بهداشتی ایران نیز از طریق کشتی از بندرعباس به منطقه اعزام می‌شود.

قشقاوی با اشاره به تجهیز هواپیمای ایران به تخت‌های بیمارستانی از اعلام آمادگی ایران برای درمان مجروحان خبر داد و گفت: از مقامات مصر انتظار می‌رود زمینه‌ ورود کادر درمانی و نیز انتقال مجروحان را فراهم کند.

او بار دیگر حوادث غزه را فرصتی عنوان کرد که در یک هم‌گرایی اسلامی بین ملت‌ها اقداماتی صورت گیرد چرا که رویکرد تسلیم و سازش شکست خورده و رویکرد مقاومت پیروز است.

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ کشورمان، ادامه داد: باید در جهت بازسازی این منطقه نیز اقداماتی اساسی صورت گیرد؛ چرا که دو مسجد معروف این منطقه، کتابخانه و آزمایشگاه دانشگاه آن بمباران شده است. امروز کل غزه مدرسه‌ آگاهی و مقاومت است.

قشقاوی در پاسخ به سوال دیگر در مورد تلاش‌های صورت گرفته از طریق مجمع مجالس آسیایی، اظهار کرد: تلاش‌هایی در چارچوب اقدامات پارلمانی صورت می‌گیرد و قرار است تروئیکای مجمع (سه‌ عضو این مجمع) و سازمان کنفرانس اسلامی به طور مشترک تلاش‌هایی در این‌باره صورت دهند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان، در پاسخ به سوال دیگری درباره حوادث غزه و تلاش برخی کشورهای عربی در جهت قرار دادن ایران مقابل رژیم صهیونیستی، گفت: پیام مقام معظم رهبری سرفصل‌های ارزشمندی برای تداوم مقاومت و مبارزه‌ جهان اسلام علیه رژیم صهیونیستی داشته و ما به عنوان دستگاه دیپلماسی وظیفه می‌دانیم این سر فصل‌ها را استخراج و عملیاتی کنیم و همه‌ی توان و ظرفیت‌مان را در این‌باره به کار گیریم.

وی افزود: در این مورد رهنمودهای مشخصی از سوی وزارت امور خارجه بعد از انتشار پیام مقام معظم رهبری به کلیه‌ نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور ارسال شده و رئیسان نمایندگی‌ها ملزم شده‌اند رهنمودهای ایشان را عملیاتی کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ کشورمان، سپس بحث‌های صورت گرفته در جلسه‌ گذشته‌ هیئت دولت در مورد واقعه‌ غزه را نیز مورد بحث قرار داد و خاطرنشان کرد: در جلسه‌ گذشته‌ی هیات دولت تصمیم‌های متعددی در جهت حمایت از مظلومان فلسطین اتخاذ شده که یکی از آن‌ها گسیل هیئت‌هایی از سوی رئیس‌جمهور به کشورهای مختلف و نیز دعوت از حقوقدانان برای پیگیری جنایات جنگی با مکانیزم‌های حقوقی شناخته شده‌ی حقوق بین‌الملل است.

وی دیگر اقدام اعضای هیئت دولت در این‌باره را اعطای بخشی از حقوق اعضای کابینه برای کمک به مردم غزه و نیز مشارکت اعضای هیئت دولت در راهپیمایی امروز سراسری علیه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه عنوان کرد.

قشقاوی یادآور شد: محوریت وزارت امور خارجه برای تداوم رایزنی‌های فشرده برای اقدامات بین‌المللی و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به این منطقه است که مجموعه اقداماتی صورت گرفته و نمایندگان ایران در خارج از کشور این مسائل را پیگیری می‌کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ کشورمان، با یادآوری این نکته که جوانه‌هایی از بیداری مسلمانان درباره حوادث غزه شکوفا شده است، تصریح کرد: وجدان بیدار مسلمانان که جوان‌هایی از آن را در دیدگاه علمای اسلامی می‌بینیم شکل گرفته و این باعث خواهد شد که رژیم صهیونیستی به اهداف خود دست نیابد.

او ادامه داد: 5/1 میلیارد پراندن کفش به کاخ شیشه‌ای رژیم صهیونیستی در مخالفت این اقدامات صورت می‌گیرد.

خبرنگاری از قشقاوی درباره نشست اخیر اعراب و 1 + 5 در مورد موضوع هسته‌‌ای ایران پرسید که وی با اشاره به اجلاس اخیر نیویورک در این مورد، گفت: خیلی از اعراب در این اجلاس شرکت نکردند و بسیاری نیز با آن مخالفت و صراحتا اعلام کردند که ما هیچ تهدیدی از ناحیه‌ ایران احساس نمی‌کنیم و این در حالی است که برخی از آن‌هایی که شرکت کردند نیز در سطح بسیار پایینی در این اجلاس حضور یافته بودند.

وی این اجلاس را شکست خورده توصیف کرد که برای غزل خداحافظی وزیر امور خارجه‌ آمریکا صورت گرفته بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان، با رد هرگونه تعلیق یا تاخیر سفر نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق به تهران، با تاکید بر انجام این سفر در اوایل هفته‌ی آینده، خاطرنشان کرد: هیچ دلیل سیاسی برای تاخیر یا تعلیق سفر مطرح نبوده و تنها باید به لحاظ زمانی بین طرفین برای انجام ملاقات توافق شود.

قشقاوی ادامه داد: بر اساس قرار هفته‌ آینده قرار است این دیدار انجام شود و دفترهای رئیس‌جمهور و نوری المالکی به دنبال تنظیم وقت دیدارها هستند. اراده‌ دو طرف بر انجام این دیدار است.

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ کشورمان، در پاسخ به سوال دیگری در مورد اجلاس شورای همکاری خلیج فارس در مسقط، پایتخت عمان و حضور رئیس‌جمهور در این اجلاس، اظهار کرد: رئیس‌جمهور در این اجلاس شرکت نمی‌کند ولی امیدواریم در ادامه‌ی برخورد سازنده با پیشنهادهای رئیس‌جمهور در مورد تجارت فرصتی فراهم شود که پیشنهادات سازنده‌ ایشان که در اجلاس دوحه مطرح شده بود مورد بررسی قرار گیرد و با رویکرد تداوم همکاری، همکاری‌های همه‌جانبه میان کشورهای همسایه به عمل آید.

سوال دیگر مطرح شده از قشقاوی در مورد فروش سامانه‌ موشکی S – 300 از طرف مسکو به تهران بود که وی در پاسخ گفت: راهبرد دفاعی ایران اتکاء به توانمندی‌های ملی و تولیدات داخلی است که در عین حال همکاری گسترده‌ دفاعی با روس‌ها از قبل وجود داشته و این همکاری‌ها ادامه دارد؛ اما من در مقامی نیستم که تحویل این سامانه‌ موشکی را تایید یا تکذیب کنم.

او سپس در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره بحث خط لوله‌ی صلح و مشارکت هند در این پروژه با توجه به مشکلات موجود سیاسی میان هند و پاکستان، خاطرنشان کرد: همان طور که از اسم این خط لوله نیز برمی‌آید، این پروژه علاوه بر مزیت‌های روشن اقتصادی، مزیت‌های سیاسی صلح و تفاهم در منطقه‌ی شبه‌قاره‌ی هند را تعقیب می‌کند. کشورهای شبه‌قاره‌ی هند در بستر رشد و توسعه‌ی اقتصادی قرار دارند که تروریست‌ها آن را مورد هدف قرار داده‌اند و این همکاری‌ها می‌تواند تروریست‌ها را از وصول به اهداف‌شان ناکام گذارد.

به گفتهی سخنگوی وزارت امور خارجه‌ کشورمان، از طرف جمهوری اسلامی ایران مشکلی برای همکاری‌های سه‌جانبه وجود ندارد و این مسئله در دست اقدام است.

قشقاوی افزود: بر اساس گفت‌وگوهایی که رئیس‌جمهور کشورمان با آصف‌علی زرداری، رئیس‌جمهور پاکستان داشته مانعی برای ورود هند وجود ندارد و همه‌ی موانع برطرف شده و همه چیز برای پاگیری این خط لوله موجود است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد برخوردهای نامناسب با برخی بازرگانان ایرانی در آذربایجان با تاکید بر این که در مجموع این گونه برخوردها را نفی نمی‌کنیم، خاطرنشان کرد: حجم گسترده‌ مرادوات ایران با کشورهای مختلف وجود دارد و ممکن است برخی اقدامات موضعی صورت گیرد؛ ولی مجموع روابط ما رو به پیش است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان، یادآور شد: بعد از بحران اقتصاد جهان سیر عظیمی از سرمایه‌گذاران از کشورهای منطقه وارد ایران شدند و ایران به عنوان بازار قابل اعتماد و با پشتوانه‌ی عظیم مالی برای آنان شناخته شده و در این میان باید تلاش کنیم با برنامه‌ریزی‌هایی این سرمایه‌ها را جذب کنیم.

خبرنگاری از قشقاوی در مورد پیگیری برخی کشورهای غربی در جهت صدور قطعنامه‌ جدید علیه ایران در شرایط فعلی حمله‌ رژیم صهیونیستی غزه و نیز تحریم واردات بنزین به ایران پرسید که وی در پاسخ با تاکید بر این که خبری از منابع رسمی در مورد دور جدید تحریم‌ها در دست نیست، گفت: بیش‌تر اخبار حکایت از این دارد که این تحریم‌ها ناکارآمد بوده‌اند. کشور ما هشت سال جنگ و نفت هفت دلاری را تجربه کرده است و بنابراین برای استیفای حقوقش مقاومت می‌کند.

او این گونه تحریم‌ها را موثر بر راهبرد ایران در دستیابی به حقوق مسلمش ندانست و آن را تجربه‌ای شکست خورده عنوان کرد و گفت: اعمال فشار بر ملت ایران هیچ تاثیری در ایستادگی ملت ما و استیفای حقوق حقه‌مان و دستیابی به منافع ملی ندارد و با این گونه مسائل منافع ملی ما مخدوش نمی‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ کشورمان، در پاسخ به سوال دیگری در مورد اظهارات فرمانده‌ ارشد نظامی دایر بر این که بسیج دانشجویی کشور آماده‌ اقداماتی شبیه 13 آبان است، پرسید که وی در پاسخ، اظهار کرد: جنبش دانشجویی ایران استکبارستیز و ضد استبدادی و همگام با اهداف و آرمان‌های ملت مسلمان ایران است. دانشجویان آگاه به مسائل هستند و در این میان هیچ مسئله‌ای فراتر از همبستگی ملی نیست و چون دانشجویان آرمان‌گرا هستند، مدافع آرمان‌های ملی و اسلامی هستند و تجربه نشان داده که دانشجویان در خط مقدم مبارزه با استکبار جهانی هستند و مسئله‌ی فلسطین نیز خارج از آرمان‌های ملی و اسلامی نیست.

در پایان خبرنگار دیگری در مورد حق‌آبه‌ ایران از رودخانه‌های مرزی پرسید که وی تصریح کرد: بر اساس کنوانسیون حقوقی و بهره‌برداری از رودخانه‌های غیرقابل کشتیرانی ایران با بسیاری از کشورها این مشکل را حل کرده و توافقات دو جانبه‌ای حاصل شده و مواردی جزیی وجود دارد که در حال مذاکره هستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان، ادامه داد: هیچ محدودیت زمانی در این گفت‌وگوها وجود ندارد و سقف زمانی مطرح شده درست نیست؛ و ما در حال مذاکره هستیم تا بر اساس رضایت همه‌ی اطراف این مسائل حل و فصل شود.

کد خبر 71839

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز