تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۳

علی ابراهیمی: وزیر بازرگانی در جمع خبرنگاران اعلام کرد که وزارت بازرگانی در دوران جنگ و بر حسب ضرورت وارد بحث آرد و نان شد

 با وجود این متأسفانه اکنون 90‌درصد سؤالاتی که از این وزارتخانه پرسیده می‌شود، مربوط به حوزه‌ آرد و نان است

1- در سال‌های اخیر حجم زیاد یارانه‌های غیرهدفمند پرداختی به آرد و نان و تشدید نابسامانی بازار این اصلی‌ترین ماده غذایی در سبد مصرفی خانوار موجب شده است تا با وجود گلایه‌های مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان از وضعیت نابسامان تولید و عرضه نان، هیچ دستگاهی راهکار مؤثری برای رفع این معضل ارائه نکند  و این روند افزایش ضایعات و هدر رفتن یارانه‌های پرداختی را به‌دنبال داشته است.

2- این دیدگاه وزیر بازرگانی در حالی مطرح می‌شود که به گفته مسئولان اتحادیه نانوایان حتی این تشکل غیر‌دولتی نیز به‌دلیل تجربیات تلخ رؤسای قبلی این نهاد، تابع دستورات این وزارتخانه بوده که دستاورد این شیوه نگرش به موضوع، زیان توأم بخش‌های تولید و مصرف است.

3- در چند سال اخیر وزارت بازرگانی با اتخاذ رویکردی دوگانه سیاست سکوت و استمهال را در مواجهه با نابسامانی بازار نان اتخاذ کرده، درصورتی که این وزارتخانه ناخواسته به این بحث وارد شده و این امر موجب شده است تا بسیاری از اهداف معوقه در بخش بازرگانی خارجی مانند پیمان‌های منطقه‌ای همچنان ناکام بماند. بهتر نیست وزارت بازرگانی به جای تاکید بر اجرای طرح جامع و تولید نان صنعتی خود را از چرخه تولید و عرضه نان خارج کرده و تنها به 10درصد پرسش‌های مطرح شده پاسخ دهد؟

4- شاید بتوان گفت، درصورتی که این وظیفه اجباری از دوش وزارت بازرگانی برداشته شود و تشکیلات دیگری ساماندهی بازار آرد و نان کشور را بر عهده گیرد، امکان رفع مشکلات کنونی تولید و عرضه نان نیز بیشتر فراهم خواهد شد و از سوی دیگر احتمالا این امر زمینه رونق و شکوفایی بیشتر بازرگانی کشور در عرصه بین‌الملل را نیز فراهم خواهد کرد.