گروه اقتصادی: وزیر بازرگانی و رئیس‌کل بانک مرکزی در اظهارنظرهای جداگانه‌ای از در پیش بودن روند نزولی قیمت کالاهای اساسی و کاهش تورم در هفته‌ها و ماه‌های آتی سخن گفتند.

درحالی‌که نرخ تورم خصوصا سطح عمومی قیمت کالاهای اساسی و مواد خوراکی طی 5/2سال گذشته همواره روندی رو به رشد داشته  کاهش قیمت‌ها در سطح جهان به‌علت بحران شدید اقتصادی اخیر موجب امیدواری دولتمردان کشورمان به کشیده شدن ترمز تورم شده است.

دیروز مسعود میرکاظمی، ‌وزیر بازرگانی ضمن ابراز امیدواری به اثرگذاری روند نزولی قیمت‌ها در سطح جهان به قیمت‌های داخلی، رویکرد دولت برای تنظیم بازار میوه را واردات و ذخیره‌سازی اعلام کرد.

میرکاظمی به‌گونه‌ای درباره ذخایر کافی کالاهای اساسی و برنامه‌های دولت برای تامین مواد غذایی سخن گفت و وعده‌ داد که بر پایه آنها  قاعدتا هرگونه نوسان قیمت‌ها در ماه‌های آینده خصوصا شب عید پذیرفتنی نیست.

از سوی دیگر، محمود بهمنی  رئیس‌کل بانک مرکزی نیز از روند کاهنده رشد نرخ تورم خبر داد و گفت: با اقدامات و برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده‌ایم، می‌خواهیم نرخ تورم را در پایان سال به سطح 20 تا 21 درصد کاهش دهیم.

ابراز امیدواری این دو مقام دولتی برای کاهش نرخ تورم در ماه‌های آتی در حالی است که براساس قاعده سال‌های اخیر، همواره در ماه‌های پایانی سال به‌علت رشد تقاضا برای کالاهای ضروری، سطح عمومی قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

(نمودار در صفحه 4)وزیر بازرگانی دیروز در نشستی خبری با اعلام اینکه هنوز قیمت همه کالاها به نرخ‌های قبل از افزایش نرسیده است، در پاسخ به انتقاد تولیدکنندگان نسبت به تعرفه‌های پایین واردات، گفت: وضع تعرفه برای واردات کالاها ضروری نیست.

اظهارات میرکاظمی در حالی است که در هفته‌های اخیر تولیدکنندگان کالاهایی همچون فولاد نسبت به واردات فراوان انتقاد کرده و خواستار افزایش تعرفه واردات شده‌اند.

در مقابل، میرکاظمی در این باره اظهار داشت: هیچ تولید‌کننده‌ای دچار زیان نشده است اما اگر تولید داخل از کاهش قیمت‌های جهانی متضرر شود برای واردات کالا، تعرفه وضع می‌شود.

وی با بیان اینکه قیمت بسیاری از کالاها در حال تثبیت یا کاهش است، افزود: چون برخی تولیدکنندگان، مواد اولیه را در زمان افزایش قیمت‌های جهانی ذخیره کرده‌اند، افزایش قیمت را تا حدودی می‌پذیریم اما پس از آن سازمان حمایت وارد عمل خواهد شد.

وزیر بازرگانی ادامه داد: محصولات فولادی و پتروشیمی‌، صنایع معدنی و لوازم خانگی از کالاهایی است که بیشترین کاهش قیمت را داشته است.

وی اظهار داشت: کاهش قیمت‌ها در بسیاری از کالاها مانند پودر شوینده و روغن آغاز شده است و قیمت سایر کالاها مانند مصالح ساختمانی، مواد غذایی، لاستیک و شوینده‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند.

خریداری کالاهای اساسی

وزیر بازرگانی درباره تهیه کالاهای اساسی نیز یادآور شد: کالاهای اساسی مورد نیاز سال‌جاری به‌طور کامل، سال گذشته خریداری شده و بخشی از نیاز سال آینده نیز در حال تهیه است.

امیدواری به کاهش نرخ تورم

رئیس‌کل بانک مرکزی در گفت‌وگو با مهر گفت: بانک مرکزی طی چند ماه گذشته برنامه‌ریزی‌هایی برای جلوگیری از افزایش نرخ تورم انجام داده است، اما این برنامه‌ریزی‌ها به سرعت نمی‌تواند نتیجه بدهد.

بهمنی با تاکید بر اینکه باید زمان کوتاهی برای نتیجه دادن این برنامه‌ریزی‌ها بگذرد، تصریح کرد: نرخ تورم آبان ماه در حدود ماه قبل از آن بود که این مسئله نشان می‌دهد روند رشد نرخ تورم کاهنده شده است.

وی افزود: همچنین نرخ تورم نقطه به نقطه نیز کاهش یافته و از حدود 29 به 28 درصد رسیده است؛ در کل مجموع نرخ‌ها و میانگین نرخ تورم کاهش یافته است.

بهمنی اظهار امیدواری کرد که روند کاهنده نرخ رشد تورم را در پایان آذر‌ماه به‌طور ملموس‌تر مشاهده کنیم و به هدف برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان سال برای نرخ تورم برسیم. وی نرخ هدف‌گذاری شده تورم پایان سال‌جاری توسط بانک مرکزی را در حدود 20 تا 21 درصد اعلام کرد.

کد خبر 70704

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز