زندگی در شهر قانون و مقررات خاص خود را دارد و البته که تمکین از آن برای داشتن آسایش و امنیت عمومی واجب است. شهرداری نیز طبق همین اصل وظایف و مسئولیت‌هایی در اداره شهر دارد که نمونه آن جلوگیری از سد معبر و ایجاد راهبندان در کوچه‌ها و خیابان‌هاست.

همشهری آنلاین _ رضا نیکنام : گرچه کسب در آمد برای دخل و خرج زندگی، برخی‌ها را به مشاغل غیر رسمی از جمله دستفروشی و دوره‌گردی کشانده اما مدیریت شهری عقیده دارد که صاحبان اینگونه مشاغل نیز باید قانونمند فعالیت داشته باشند و از به هم ریختن و آشفتگی در محله و شهر پرهیز کنند. نمونه‌ ساماندهی دستفروشان را در همین منطقه خودمان یعنی در بازار بلورفروشان خیابان صابونیان و بازارچه احسانی در همسایه دیوار به دیوارمان یعنی منطقه ۱۹ دیدیم که چه آثار مثبتی به همراه داشت و امید است که این طرح در دیگر جاهایی که هنوز هم این بساط پهن می‌شود به اجرا در آید. در گزارش پیش رو به اختصار از پراکندگی جغرافیایی دستفروشان در منطقه۱۶ نوشتیم.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

بازار بلورفروشان شوش زیر ذره‌بین

خیابان صابونیان در حوالی میدان شوش طی سالیان اخیر به یکی از قطب‌های تجاری منطقه۱۶ تبدیل شده است. این خیابان نه فقط مرکز خرید بلور تهران، که حالا دیگر بازار بلور ایران به حساب می‌آید. همین باعث شده تا شهروندانی از گوشه و کنار پایتخت برای خرید بلور به این محدوده از منطقه ما بیایند و به مرور زمان به حجم تردد عابران پیاده در این خیابان افزوده شود. این تحولات مثبت در حالی اتفاق می‌افتد که مسئولان شهرداری منطقه نیز از آنها غافل نیستند و به نظر می‌رسد نگاه ویژه‌ای به خیابان صابونیان داشته باشند. پیش‌تر پیاده‌روهای این محدوده تجاری سنگفرش شده بودند تا شهروندانی که برای خرید بلور به آنجا مراجعه می‌کنند، با خیال آسوده در آن گام بردارند و قدم بزنند. اقدامات شهرداری این منطقه برای سروسامان دادن به خیابان صابونیان به همین‌ها خلاصه نمی‌شود.

مدت طولانی است که با  رفع سد معبر و برخورد با دستفروش‌ها در بازار بلور اجرا اینجا نظم خوبی پیدا کرده است. در گذشته برخی از بلورفروشان از فضای بیرونی مغازه‌شان برای عرضه کالاهای خود استفاده می‌کردند. همچنین دستفروشانی هم که وضع تجاری خیابان صابونیان را مساعد می‌دیدند، فرصت را غنیمت شمرده بودند و در گوشه و کنار آن بساط می‌کردند. با این حساب، عابران پیاده برای تردد در این محدوده راه دشواری را در پیش داشتند. این‌گونه بود که مسئولان خدمات شهری با هماهنگی رئیس اجرائیات شهرداری منطقه و کلانتری محله طرح ضربتی رفع سد معبر و برخورد با دستفروش‌ها را در خیابان صابونیان در دستور کار قرار دادند.

در چارچوب این طرح، همه مأموران شهربان نواحی ۶ گانه در بازار بلور مستقر شدند و به رفع سد معبر مغازه‌دارها و برخورد با دستفروش‌ها پرداختند. گرچه با این طرح از شدت حضور دستفروشان کاسته شد، اما همچنان مأموران شهربان و انضباط شهری این محدوده را زیر نظر دارند و همه تلاش خود را به خرج می‌دهند تا وضع خیابان صابونیان به بهترین شکل باشد و شهروندان برای خرید از بازار بلور با مشکل رفت و آمد مواجه نشوند.

موقعیت مترو ترمینال جنوب برای بساطی‌ها

محدوده‌ پیرامونی ایستگاه‌های مترو یکی از پررفت‌وآمدترین نقاط این منطقه به حساب می‌آیند. روزانه هزاران شهروند هم‌محله‌ای برای استفاده از این وسیله نقلیه پرسرعت، ایمن و ارزان به یکی از ۴ ایستگاه موجود در منطقه مراجعه می‌کنند. همین کافی است تا دستفروشان به عنوان یک موقعیت استثنایی برای بساط کردن به این ایستگاه‌ها نگاه کنند. حضور آنها بویژه در حوالی ایستگاه‌های ترمینال جنوب، شوش و علی‌آباد حسابی توی چشم می‌زند.

گرچه مأموران شهربان برای برخورد با دستفروشان در این محدوده‌ها سنگ تمام می‌گذارند، اما تعداد زیاد آنها و حضورشان در ساعات پایانی روز که معمولاً ساعت کار مأموران به پایان می‌رسد، مانع از آن می‌شود که این برخوردها به نتیجه مطلوب برسد. از این نظر، فضای بیرونی ایستگاه مترو ترمینال جنوب در خیابان شهید مرسلی بیشتر شاهد حضور دستفروش‌هاست. با اینکه مسئولان خدمات شهری منطقه برخورد قاطع با این ناهنجاری‌ها انجام می دهند اما همچنان با حضور دستفروشان و سد معبری ها در این نقطه از منطقه روبه رو هستیم.

پاتوق چرخی‌ها و دوره‌گردها در جوادیه

اهالی جوادیه حتماً به یاد می‌آورند تا همین چند وقت پیش در بازارچه قدیمی محله‌شان چه بساطی برپا بود. هر جایش که پا می‌گذاشتی، چرخی هایی را می‌دیدی که روی آن میوه می‌فروختند. آن روزها چرخی‌ها بازارچه را قرق کرده و اینجا و آنجایش را به نام خود زده بودند. این وضع نابسامان اما چندان دوام نیاورد.

مسئولان شهرداری ناحیه یک آنقدر این قضیه را پیگیری کردند تا در نهایت توانستند توجه سرکلانتری هفتم را به آن جلب کنند. دیری نگذشت که مأموران نیروی انتظامی در این محدوده مستقر شدند و به حضور چرخی‌ها در آن پایان دادند. البته مأموران تا ابد نمی‌توانستند سر این پست ویژه باقی بمانند. با این همه، پس از پایان حضورشان در بازارچه نیز چیزی عوض نشد. گرچه تک و توک چرخی‌ها پیدا شدند که دوباره راه بازارچه را در پیش گرفتند، اما آنها دیگر فرصت آن را نیافتند تا مثل سابق در این دور و اطراف جولان بدهند.

مشکلات نخ‌نما در بازارچه ابریشم

مدت‌هاست که شورایاران شهرک شهید بهشتی و تختی خواهان رسیدگی به وضعیت نابسامان بازارچه ابریشم هستند. مسئولان شهرداری منطقه۱۶ هم در این‌باره با آنها همصدایند و قضیه‌ را از طریق مراجع قضایی پیگیری می‌کنند. فعلاً سه‌شنبه‌ها و جمعه‌ها در این بازارچه بازار روز برپا می‌شود؛ موضوعی که برای ساکنان شهرک شهید بهشتی مشکلات عدیده‌ای را به دنبال آورده است. از جمله این مشکلات می‌توان به بساط کردن دستفروش‌ها در محوطه بیرونی بازار روز اشاره کرد که عملاً رفت و آمد اهالی را دچار مشکل می‌کند و آرامش آنها را برهم می‌زند.

این نابسامانی بویژه جمعه‌ها که روز استراحت شهروندان به حساب می‌آید، سخت آزاردهنده است. از همین رو مسئولان خدمات شهری با استقرار مأموران شهربان تلاش کرده‌اند این محدوده را در هنگام برپایی بازار روز زیر نظر بگیرند و با هر گونه دستفروشی برخورد کنند. چنین اقدامی تا اندازه‌ای توانسته است نظم و انضباط را به این محدوده بازگرداند.