همشهری آنلاین: رئیس جمهوری با تکریم اندیشمندان و صاحب نظران علوم انسانی، گفت:‌ علوم انسانی تمدن آفرین است و در این مقطع تاریخی باید تلاش شود تا کام تشنگان معرفت ناب الهی سیراب و راه‌های جدیدی فرآروی بشریت قرارداده شود.

به گزارش ایرنا، دکتر محمود احمدی نژاد در دومین جشنواره بین المللی فارابی (ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی) که صبح روز شنبه هفتم دی با حضور اندیشمندان، محققین داخلی و خارجی در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار داشت: محور همه آفرینش، انسان است و انسان در تراز کمال یافتگی خود برترین خلق خدا و جامع همه صفات کمالی سایر موجودات عالم است.

وی افزود: انسان از یک سو ماموریت دارد که خود را از خاک تا خدا بالا بکشد و از سوی دیگر، در همین کره خاکی زندگی سعادتمند را برپا کند و آن را مقدمه زندگی جاوید خود قراردهد.

علوم چراغ راهنمایی بشری برای نیل به این آرمان‌های بلند است و علوم انسانی از آنجا که موضوع آن مستقیما انسان، جامعه سعادتمند و کمال انسانی است، ارزشمندترین و بالاترین آن است.

رئیس جمهوری با بیان اینکه علوم انسانی درصدد است تا انسان و جامعه را در مسیر کمال و تعالی حرکت دهد و به پیش ببرد، اضافه کرد:‌ سوال اساسی این است که نقطه کمال فردی و اجتماعی کجاست و راه رسیدن به آن کدام است؟ و به تعبیر دیگر الگو و حد کمال یافتگی انسان کیست و مدینه فاضله و جامعه سعادتمند دارای چه مشخصاتی است؟ بدون ارائه پاسخ روشن به این سوالات چگونه می‌توان فرد و جامعه را رو به جلو حرکت داد؟
رئیس جمهوری در ادامه اظهار داشت: برای دریافت پاسخ حقیقی و روشن به این سوالات باید انسان از یک سو خدا و از سوی دیگر ویژگی‌های مدینه فاضله و جامعه سعادتمند را بشناسد چرا که اگر مقصد شناخته شده نباشد حرکت و راه رفتن بی معنا و بلکه سرگشتگی و گمراهی است.

احمدی نژاد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نزدیک ترین مخلوق به خداوند متعال که نقصی در او راه ندارد و کمال مطلق است عبارتست از انسان کامل چرا که انسان کامل وسیع ترین و بالاترین ظرفیت دریافت کمال و عنایت و رحمت حق را دارد.

رئیس جمهوری همچنین گفت: انسان کامل مقرب‌ترین به خداست و در حقیقت مقرب‌ترین به فیض و علم و قدرت و رحمت و حکمت اوست و دریافت او از همگان بیشتر است.

انسان ذاتا حقیقت خواه وکمال طلب است و رو به خدا و بی نهایت دارد و عدالت خواهی، زیبادوستی، علم خواهی و حتی گرایش به قدرت به مفهوم عام که در خداوند با تدبیر وعلم و حکمت و رحمت قرین و بلکه یکی است از علائم کمال طلبی انسان است.

وی اظهار داشت: در واقعیت محال است که مخلوق با خالق و مرزوق با رازق و متعلم با معلم و مربی با مربا تعلق نداشته باشند.

کمال تعلق در عاشق و معشوق متجلی است تا بدانجا که عاشق در معشوق فانی      می‌شود و خود را فراموش می‌کند، چیزی جز معشوق نمی‌بیند و از خودیت خارج می‌شود.

وی در ادامه با مطرح کردن این سوال که مدینه فاضله و جامعه سعادتمند کدام است؟ افزود: مدینه فاضله جامعه‌ای است که زمینه کمال انسان‌ها را فراهم می‌‍نماید، جامعه‌ای که در آن معنویت، اخلاق، عشق، رحمت، پاکی، کرامت، حکمت، عدالت، برادری و تعاون و خوبی‌ها به کمال رسیده باشد و زشتی‌ها و دروغ، تبعیض، ظلم وخودخواهی خبری نباشد و اینها همه جز در سایه حاکمیت انسان کمال و سازماندهی حرکت عمومی به سمت انسان کامل و تعبیت از او امکان پذیر نخواهد بود.

رئیس جمهوری افزود: چگونه ممکن است انسان‌های ناقص بتوانند جامعه انسانی را به سمت کمال انسانی هدایت کنند.

احمدی نژاد تاکید کرد: نقش حکومت در سعادت فردی و اجتماعی بی بدیل است و نقطه اوج کمال یافتگی حاکمیت انسان کامل است که همه خوبی‌ها و زیبایی‌ها را در جامعه جاری و ساری می‌نماید.

وی یادآور شد: سال‌هاست که انسان و حقیقت او فراموش شده و در این دوره طولانی انسان را از حقیقت و خدا خالی کرده‌اند و او را تا حد یک عنصر سودجو، خودخواه و لذت طلب صرف تنزل داده‌اند و به همین مبنا علوم مختلف مربوط به او را می‌بینید که نتوانستند راهی برای برون رفت از مشکلات فردی و اجتماعی در برابر او قرار دهند و امروز سرگشتگی انسان از همیشه بیشتر و امنیت روانی و اجتماعی او کمتر اعتماد روان و روحی او ضعیف‌تر و پای او در پیمودن راه کمال سست‌تر است.

احمدی نژاد با بیان این که ظلمی که به انسان در این دوره شده در طول تاریخ بی سابقه است، تصریح کرد: انسان را از آسمان به زمین کشیده‌اند و رابطه او را با آسمان قطع کردند و در زمین هم به دور او دیوار کشیدند به طوری که تا چند قدم جلوتر از خود را نبیند و فقط به مسکن و غذا و تفریح و ارضای غرایز بیندیشد و همه علوم و فنون مادی و شبه معنوی را هم در خدمت همین امور قرار دادند.

احمدی نژاد افزود: درهای غیب را در این دوره به روی انسان بستند و روح او را محبوس و راه رسیدن به کمالات را مسدود کردند.

رئیس جمهوری خطاب به اندیشمندان و محققان علوم انسانی تصریح کرد: اما به لطف خدا و بر اساس سنت او نسیمی وزیدن گرفته و موجی بیداری و بازگشت به ارزش‌های انسانی و الهی فراگیر شده و توجه به خدا و معنویت و گرایش به انسان کامل روز افزون است.

احمدی نژاد خاطرنشان کرد: اینک فصل هنرنمایی شما اندیشمندان و صاحبنظران است که مبنای نظری علوم انسانی را مورد بازنگری و تجدید سازماندهی قرار دهید. چرا که علوم انسانی تمدن آفرین است.

وی افزود: امروز مسئولیت شما بسیار سنگین است به ویژه در این مقطع تاریخی باید تلاش شود تا کام تشنگام معرفت ناب الهی سیراب و راه‌های جدیدی فرآروی بشریت قرارداده شود.

رئیس جمهوری در ادامه به جشنواره فارابی اشاره کرد و افزود: خوشبختانه جشنواره فارابی که به نام حکیم الهی وفرزانه انسان شناس و پیشگام مزین شده است تلاشی ارزشمند و ناب در تحقق این هدف مقدس است و ازهمه دست اندرکاران وزارت علوم تحقیقات و فناوری و همه دانشمندان و برگزیدگان و کسانی که در این راه کوشش می‌کنند سپاسگذارم و بدانید که آینده روشن است و دوران تاریکی و گمراهی رو به پایان است.

در پایان این مراسم به 41 نفر از برگزیدگان داخلی و خارجی توسط رئیس جمهوری هدایا و لوح تقدیر اهدا شد.

گفتنی است که 2651 اثر به دومین جشنواره بین‌المللی فارابی ارسال شده است که 2437 اثر آن داخلی و 204 اثر آن خارجی می‌باشد. 33 نفر از افراد برگزیده محققان واندیشمندان داخلی و 8 نفر از آنان خارجی هستند.

همچنین در این مراسم به ده نفر از پیشکسوتان و خادمان بخش علوم انسانی، جوایزی اهدا شد.