همشهری آنلاین: راهکارهای توسعه بازار سرمایه برای خروج از شرایط فعلی تشریح شد.

به گزارش اطلاع‌رسانی بورس تهران، نایب رییس هیات‌مدیره شرکت بورس در مورد اقدامات لازم برای توسعه بازار سهام گفت: در ابتدا باید به فرهنگ‌سازی بازار سرمایه که نیاز اقتصادی و ملی است توجه شود. در حال حاضر که مقررات و قوانین کافی با ابزارهای مالی مناسب برای جذب سرمایه‌های مردم و ایرانیان مقیم خارج کشور و سرمایه‌گذاری خارجی داریم باید با ایجاد انگیزه‌های مناسب و ارتقاء دانش عمومی بازار سرمایه و عزم ملی، فرهنگ سهامداری را گسترش دهیم.

محمدرضا رهبر ادامه داد: نقش دولت درتوسعه بازار سهام از اهمیت ویژه‌ای برخودار است، این نقش چه در هنگام واگذاری سهام اعم از خرد و عمده، چه در بازارگردانی، چه درتزریق نقدینگی به صنایع، چه دراتخاذ سیاست‌های پولی، مالی، مالیاتی و تعرفه‌ای می­تواند بازار را تحت تاثیر قراردهد، هرچه دولت در سیاست‌های خود به بازار سرمایه مثبت‌اندیش باشد، با امنیت سرمایه‌گذاری مردم و سهامداران بیشتری به سمت بازار هدایت می‌شوند.

وی سومین راهکار برای توسعه بازار سرمایه را استفاده از مساعدت بازار پول دانست و افزود:" بانک‌ها و سیاست‌های بانک مرکزی می‌تواند درتزریق منابع، توسعه صنعت و اعطای تسهیلات به کارگزاران و شرکت‌های سرمایه‌گذاری و فعالان بازارسرمایه کمک شایانی داشته باشند. از سوی دیگرکاهش ریسک‌های سیاسی نیز می‌تواند درتوسعه بازار سرمایه نقش اساسی ایفا کند، به‌طوری که هر چه ریسک کاهش یابد بازار توسعه می‌یابد.

مدیرعامل شرکت کارگزاری حافظ گفت: پنجمین راه برای توسعه بازار، بازنگری در دستوالعمل‌ها و مقررات است. به طورکلی رفع محدودیت‌های قیمت‌گذاری محصول، محدودیت‌های مربوط به حجم مبنا، دامنه نوسان و سیاست‌های گمرکی و تعرفه‌ای نقش ویژه‌ای درتوسعه بازار سرمایه دارند.

به علاوه با توجه به مسیر رو به رشدکنونی بورس از لحاظ قوانین و ابزارهای مالی و تنوع محصولات و برای داشتن روندی مطلوب، باید همواره گزارش‌دهی و نظارت برشرکت‌ها مدنظر باشد و شرکت‌ها در اطلاع‌رسانی کاملا شفاف و در استفاده از شبکه اطلاع‌رسانی کدال، سریع‌تر اقدام کنند تا از حباب قیمت‌ها و دستکاری در آن جلوگیری شود و این امر باید به طور مستمر مورد توجه قرار گیرد.

وی در مورد هفتمین راهکار توسعه بازار سهام تصریح کرد: اتوماسیون وسیستم‌ها باید منطبق با وضعیت بازار باشند. خوشبختانه سیستم جدید معاملاتی راه‌اندازی شده است و انتظار می‌رود که به زودی مشکلات فعلی رفع شود. اما در هر حال بهبود سیستم‌ها موجب افزایش معالات و توسعه بازار سرمایه می‌شود.

رهبر ابراز داشت: نقش شرکت‌های بورس علاوه بر اطلاع‌رسانی و گزارش‌دهی، بهره‌وری بهینه از منابع و دارائی‌ها، کاهش هزینه‌ها و توزیع سود سهم است. هرچه شرکت‌ها از منابع خود بهتر استفاده کرده، تقسیم سود مدت کوتاه‌تری داشته باشد و از فرصت ۸ ماه قانون تجارت استفاده نشود، انگیزه خرید سهام آن شرکت‌ها نیز بیشتر می‌شود و این امر می تواند درجذب سرمایه‌گذاری بهتر و تامین نقدینگی آن‌ها موثر باشد.

نایب رییس هیات مدیره شرکت بورس در مورد نهمین راهکار پیشنهادی برای توسعه بازار گفت: لازم است جو روانی حاکم بربازار آرام و مثبت باشد و برای کم‌رنگ شدن بازارهای مسکن، ارز، طلا و .... باید بازار سهام دراولویت قرار بگیرد و رفتار معامله‌گران از شایعه‌گران مجزا باشد. به علاوه مردم و اشخاص غیرحرفه‌ای علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مشترک (Mutual Fund) شوند. در همین راستا نیز باید افزایش نهادهای مالی، شرکت‌های تامین سرمایه (Investment Bank) توسعه یابند.

وی ادامه داد: همکاری با بورس‌های بین‌المللی اروپایی و آمریکایی و ورود شرکت‌های ایرانی دربورس‌های سایرکشورها، ورود شرکت‌های اصل ۴۴ با قیمت‌گذاری مناسب و حمایت دولت بعد از واگذاری و ایجاد انگیزه نیز می‌تواند بازار سرمایه را متحول کند.

رهبر در پایان دوازدهمین راهکار توسعه بازار سرمایه را کاهش مالیات شرکت‌های پذیرفته‌شده دربورس از ۲۵ درصد به ۱۰ درصد دانست و گفت: این اقدام انگیزه مناسبی برای حضورشرکت‌ها در بورس خواهد شد.