گروه بورس: مجری قرارداد‌های آتی از بررسی برای انجام این نوع معاملات روی محصولات پتروشیمی و همچنین معامله هزار سکه طلا در طول یک ماه گذشته خبر داد.

به گزارش همشهری، معاملات آتی سکه طلا - طرح جدید - که از ابتدای آذر ماه برای نخستین بار در ایران آغاز شد، این روز‌ها جو عمومی بورس کالای ایران را تحت‌تأثیر خود قرار داده و بحث‌های زیادی نیز درخصوص این معاملات در بازار خرید و فروش سکه داخلی وجود دارد.

هر چند هنوز این معاملات به‌دلیل نوپا بودن ابعاد گسترده‌ای پیدا نکرده اما آمار و ارقام نوید بخش آن است که معاملات این محصول در روز‌های آینده با رونق خوبی مواجه شود.

پیش از این کشور‌های پاکستان، هند و امارات نیز مبادلات آتی سکه را در بورس‌های خود آغاز کرده بودند اما کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند به‌دلیل سابقه‌های فرهنگی و سنتی و همچنین علاقه‌مندی مردم ایران به خرید و فروش سکه، معاملات آتی این محصول در بورس کالای ایران با موفقیت همراه شود.

به گفته مجری معاملات آتی در بورس کالا  از زمان آغاز مبادلات آتی در بورس کالا تاکنون بیش از هزار سکه در این بورس دادوستد شده و سرمایه‌گذاران برای خرید 500 سکه دیگر نیز در صف خرید ایستاده‌اند.

احمد رضایی با بیان اینکه آمار مبادلات سکه رضایت بخش است، گفت: با توجه به اینکه فقط یک ماه از آغاز این معاملات در بورس کالا می‌گذرد و با توجه به اینکه تبلیغات چندانی برای انجام معاملات آتی سکه انجام نشد، این حجم از معاملات کاملا رضایت بخش است.

او توضیح داد: تاکید ما بر این است تا ابتدا افراد حرفه‌ای‌تر یا گروه‌های برگزیده وارد انجام معاملات آتی سکه شوند و در مراحل بعد عموم مردم، چون برای انجام این معاملات به آگاهی و اطلاعات کافی نیاز است.

او همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است محصولات جدیدی نیز برای انجام معاملات آتی انتخاب شوند، افزود: این کار نیاز به مطالعه و بررسی‌های کارشناسی طولانی دارد اما بر اساس طرح مطالعاتی که در درست داریم به زودی چند محصول پتروشیمی نیز برای انجام معاملات بر اساس قرارداد‌های آتی معرفی خواهند شد.

مجری قرارداد‌های آتی در بورس کالا تصریح کرد: محصولات پتروشیمی از جمله محصولاتی هستند که قابلیت انجام چنین مبادلاتی را دارند به همین دلیل از بین محصولات پتروشیمی چند محصول را پس از انجام مطالعات انتخاب کردیم که ظرف چند ماه آینده اعلام خواهد شد.

او از پذیرش 50 کارگزار برای انجام معاملات آتی خبر داد و یادآور شد: پس از برگزاری آزمون تخصصی تعدادی از کارگزاران انتخاب شدند تا به صورت تخصصی تنها به قرارداد‌های آتی بپردازند.

ارزش معاملات آتی به 21 میلیارد ریال رسید

ارزش معاملات قراردادهای آتی بورس کالای ایران از مرز 21 میلیارد ریال گذشت.  به گزارش ایسنا، ایوب باقرتبار، مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: از ابتدای تیرماه سال‌جاری، 23 کارگزاری فعالیت خود را در بازار معاملات قراردادهای آتی بورس کالای ایران آغاز کردند که ارزش معاملات آنها در پایان آذرماه به 21 میلیارد و 714 میلیون و 496 هزار ریال رسید. 

او افزود: براساس آخرین گزارش مدیریت نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت کارگزاری مفید با معامله بیش از 5 میلیارد و 447 میلیون ریال در رتبه نخست ارزش معاملات این بازار قرار دارد و کارگزاری بانک سپه با بیش از 3 میلیارد و 412 میلیون ریال و کارگزاری سی‌ولکس کالا با 2 میلیارد و 521 میلیون ریال در مکان‌های بعدی هستند.

کد خبر 71217

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز